07 آذر 1397 - 18:06

اهداف کمیته سیاست گذاری ویژه ثبات مالی

یک کارشناس بانکی فعالیت کمیته سیاست گذاری ویژه ثبات مالی را یک الگوبرداری درست در نحوه مواجهه با بحران مالی جهانی برشمرد.
کد خبر : ۹۴۰۸۷
اقتصاد ایران

به گزارش ایبِنا، حمیدرضا عظیمی کارشناس امور بانکی در یادداشتی عنوان کرد: گروه شورا یا کمیته سیاست گذاری ویژه ثبات مالی، یک الگوبرداری به موقع و درست از نحوه مواجهه جهانی با بحران مالی جهانی است که در دهه گذشته رخ داد و توسط شورای عالی هماهنگی قوای سه گانه جزء اختیارات تفویضی اخیر به بانک مرکزی تصویب گردید.


هدف از تشکیل این کمیته یا شورای سیاست گذاری پرداختن به مسائل و شاخص هایی است که تاثیر بر ثبات مالی کشور می گذارد و البته چگونگی اجرای آن بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود. قطعا مقابله با انواع ریسک های سیستماتیک و بکارگیری تدابیر و سیاست های بازدارنده از جمله مهم ترین اهداف این شورا محسوب می شود.


نکته حائز اهمیت در این بین، میزان اختیار و قدرت انجام اقدامات پیشگیرانه و بهبود کنترل ریسک های سیستماتیک بخش مالی و اقتدار در اجرای تصمیمات می باشد که این فرصت بسیار مغتنمی برای بانک مرکزی در بازسازی نظام مالی و اقتصادی کشور محسوب می شود.


نقد وارد بر این تصمیم مبنی بر تشکیل سیاست گذاری ویژه ثبات مالی، عدم تعیین مرزهای سازمانی و وظیفه ای بین بانک مرکزی، نهادهای نظارتی و این شورا می باشد تا حجم عملیات های موازی با اهداف موازی به حداقل برسد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر