فروکش کردن شعله جنگ تجاری پکن-واشنگتن

روسای جمهور چین و آمریکا توافق کردند که روند مذاکرات تجاری را ادامه دهند و برای مدتی تعرفه اضافی بر یکدیگر اعمال نکنند.
کد خبر : ۹۴۱۷۱
ترامپ

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، شام دو ساعت و نیم «ژی جینپینگ» رییس جمهور چین و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در آرژانتین با تاکید دوستی بیشتر برگزار شد و ظاهرا با آتش بس تجاری به پایان رسید.


روسای جمهور دو کشور به اجماعی در ارتباط با مذاکرات تجاری که باید ادامه یابد، رسیدند و توافق کردند که حداقل در حال حاضر تعرفه های اضافی وضع نکنند. رییس جمهور ترامپ موافقت کرد که در یکم ژانویه سال ۲۰۱۹ میلادی تعرفه را بر روی کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را ۱۰ درصد قرار می دهد و آن را به ۲۵ درصد افزایش نمی دهد.


در مقابل پکن هم راضی به خرید حجم قابل توجهی از محصولات کشاورزی، انرژی و صنعتی آمریکایی شد تا عدم توازن تجاری بین دو کشور که در سال گذشته میلادی ۳۷۵ میلیارد دلار ثبت شده بود، کاهش پیدا کند.


فهرست اقلامی که قرار است توسط پکن خریداری شود باید نهایی شود. البته چین توافق کرده تا خرید محصولات کشاورزی از کشاورزان آمریکایی را بلافاصله شروع کند. همچنین دو کشور به درکی برای شروع مذاکرات سریع در مورد «تغییرات ساختاری» در ارتباط با حفاظت سایبری، انتقال فناوری، حقوق معنوی و موانع بدون تعرفه ای رسیدند.   البته اگر چین در ارتباط با حل و فصل موضوعات مطرح شد ظرف ۹۰ روز ناکام بماند، واشنگتن تعرفه را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش می دهد.



پیش از این دیدار، دونالد ترامپ ابراز امیداوری نسبت به رسیدن درکی که برای دو کشور مفید است، کرده بود. در حال حاضر پکن و واشنگتن در جنگ تجاری متمرکز شده اند و دو کشور چندین بار اقدام به افزایش تعرفه مقابله به مثل در برابر تصمیمات یکدیگر کرده اند.  


بر پایه این گزارش، کسری تجاری آمریکا با چین در حدود ۳۷۵ میلیارد دلار است و آمریکا به دلیل عدم رعایت حقوق معنوی محصولات آمرکایی توسط چین، ۲۵۰ میلیارد دلار تعرفه بر روی کالاهای چینی وضع کرد و بعد پکن را تهدید به تعرفه اضافی ۲۶۷ میلیارد دلاری کرد و در مقابل چین هم ۱۱۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی را مشمول تعرفه کرد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر