14 آذر 1397 - 10:51
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد؛

شرط استفاده از بلاکچین برای تبادل مالی بین‌المللی

رییس اداره کل زیرساخت بانک ملت گفت: شرط استفاده ازبلاک‌چین برای نقل‌وانتقال مالی داخلی و بین‌المللی وفاق در سطوح مختلف اعم از دولت، کسب‌وکارها و اشخاص حقیقی درکشور مقصد و پذیرش فعالیت در این بستر است.
کد خبر : ۹۴۲۵۱
شاه گشتاسبی

رستم شاه گشتاسبی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در خصوص بهره‌گیری از فناوری بلاک چین در شرایط تحریم به‌ منظور نقل و انتقالات مالی بین‌المللی، اظهار داشت: بهره‌گیری از فناوری بلاک چین برای نقل و انتقالات مالی در سطح بین‌الملل بستگی به بستری دارد که چنین فرآیندی قرار است بر روی آن پیاده‌سازی ‌شود.


وی افزود: به‌ طورکلی برای انتقال ارزش در بستر بلاک چین در سطح بین‌الملل ۲ راه اصلی وجود دارد؛ استفاده از پلتفرم‌های بین‌المللی و رمز ارزهای جهان روا و دیگری بهره‌گیری از پلتفرم‌های اختصاصی مبتنی بر توافقات بین‌الملل، انجام مراودات مالی در بستر بلاک چین و در شرایط تحریم با هر یک از روش‌های مذکور در تئوری شدنی است ولی در عمل ملاحظات متعددی دارد که باید به آنها توجه کرد.


رییس اداره کل زیرساخت و نرم‌افزار بانک ملت اظهار داشت: در صورت استفاده صحیح از بلاک چین، این فناوری می‌تواند در بسیاری زمینه‌ها از جمله بانکداری و فناوری اطلاعات مورد بهره‌برداری قرار گیرد. یکی از خطرات جدی که در استفاده از این فناوری وجود دارد؛ بهره‌گیری ناصحیح از این فناوری به دلیل عدم شناخت و درک ناکافی از قابلیت‌های آن است.


شاه گشتاسبی تصریح کرد: این فناوری به دلیل تمرکززدایی و افزایش تعداد نودهای تصمیم گیر در شبکه و کپی‌برداری‌های متعدد از اطلاعات در برخی مواقع باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. از اینرو درصورتی‌که مزیت قابل‌توجهی ایجاد نکند ممکن است، اهداف موردنظر را محقق نکند.


وی تصریح کرد: از دیگر مواردی که باید به آن توجه کرد این است که فلسفه‌ی اصلی این فناوری، تمرکززدایی قدرت و توزیع آن در کل شبکه است. یکی از معضلات اصلی در طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک چین این است که بسیاری از این راه‌حل‌ها در مرحله طراحی توزیع‌شده یا غیرمتمرکز هستند ولی در مرحله‌ی اجرا در بسترهای متمرکز اجرا می‌شوند و همچنان تمایل زیادی برای حفظ قدرت در این بستر وجود دارد؛ به‌عبارت‌دیگر مهم‌ترین مسئله در اجرای بهره‌گیری از این فناوری تغییر تفکر افراد است.


شاه گشتاسبی تاکید کرد: اگر در کشور فناوری بلاک چین در بستر مناسب و به‌ صورت صحیح (با رعایت ملاحظات مذکور) طراحی و اجرا شود، می‌توان از آن برای حل مشکلات متعددی استفاده کرد که یکی از آن‌ها نقل و انتقالات مالی در سطح بین‌الملل در شرایط تحریم است.


وی افزود: البته همانطور که پیش‌تر عنوان شد این موضوع ملاحظات متعددی دارد که باید به آنها توجه کرد؛ ازجمله اینکه نقل‌ و انتقال مالی بین‌المللی (چه در بستر عمومی و چه در بستر اختصاصی) نیاز به وفاق بین‌المللی داشته و باید در سطوح مختلف اعم از دولت، کسب‌وکارها و اشخاص حقیقی در کشور مقصد، پذیرش فعالیت در این بستر وجود داشته باشد تا نقل‌وانتقال مالی امکان‌پذیر شود.


رییس اداره کل زیرساخت و نرم‌افزار بانک ملت در خصوص بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاک چین در نقل و انتقالات مالی در شرایط تحریم در کشور گفت: در خصوص بهره‌گیری از ارزهای رمزنگاری‌شده به‌ منظور مبادلات مالی به این دلیل که هنوز قانون مدونی در خصوص ارزهای رمزنگار از سوی رگولاتور ابلاغ نشده نمی‌توان در این خصوص اظهارنظر کرد.


شاه گشتاسبی اظهار داشت: ماهیت ارزهای رمزنگاری‌شده، برداشتن محدودیت‌ها و قوانین بین کشورها در مبادلات مالی است ولی چون در کشور قوانین و مقرراتی در این خصوص وجود ندارد در حال حاضر نمی‌شود کاری در این بخش به‌پیش برد.


وی خاطرنشان کرد: اگر قوانین و مقررات ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور تدوین شود می‌توان به‌صورت برون‌مرزی بر روی این بخش کارکرد. شاه گشتاسبی در پاسخ به این پرسش که اگر بانک مرکزی بر اساس قولی که داده است بزودی موضع خود و قوانین بهره‌گیری از ارزهای رمزنگار را ارائه کند، می‌شود از این فناوری در مبادلات مالی در سطح بین‌الملل استفاده کرد، اذعان داشت: اگر قوانینی که تصویب می‌شود، دست‌وپا گیر نباشد و به افراد اجازه استخراج ارزها داده شود و ارز را به‌گونه‌ای استخراج شود که آن ارز در سطح بین‌الملل مورداستفاده قرار گیرد می‌توان از آن در مبادلات بین‌المللی بهره برد.


رییس اداره کل زیرساخت و نرم‌افزار بانک ملت یادآور شد: بر اساس اخبار منتشرشده در رسانه‌ها قرار است که ارز ملی در کشور طراحی و در مبادلات مالی بین‌المللی مورداستفاده قرار گیرد. شاه گشتاسبی در پاسخ به این پرسش که راه‌اندازی ارزمجازی ملی با توجه به شرایط تحریم می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهره‌گیری از آن در مبادلات بین‌المللی موفق عمل کند، گفت: با توجه به اخبار منتشرشده از شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص ارز دیجیتال ملی، به نظر می‌رسد تمرکز اصلی این رمز ارز به کاربردهای داخلی معطوف شده باشد. از اینرو با توجه به تصمیم اخیر این شرکت مبنی بر انتخاب ریال به‌ عنوان پشتوانه این رمز ارز این فرضیه تقویت می‌شود که کاربردهای بین‌المللی همچون نقل و انتقال فرامرزی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی جزو اهداف اصلی این طرح نخواهد بود.
شاه گشتاسبی تاکید کرد: در پیاده‌سازی چنین طرح‌هایی دغدغه‌ی اصلی مسائل فنی و تکنیکی موضوع نیست و بیشتر از هر چیزی اتفاق‌نظر بین بازیگران و همراهی و مشارکت آن‌ها اهمیت دارد. در صورتی‌ که این وفاق ملی ایجاد نشود، به‌طورقطع رمز ارز ملی، با مشکلاتی در آینده همراه خواهد شد که شاید زمینه توقف این پروژه و شکست آن را فراهم کند.


وی یادآور شد: به‌منظور بهره‌گیری از فناوری ارزهای رمزنگاری‌شده در ابتدا باید قوانین و مقررات و همچنین نقشه راه آن تدوین شود تا پروژه ارز رمز ملی بتواند با موفقیت همراه شود. این کارشناس حوزه بانکداری و پرداخت تأکید کرد: اگر ارز رمز ملی با محوریت بانک مرکزی راه‌اندازی شود و بانک‌ها نمایندگی آن را به عهده بگیرند و این ارز را استخراج و در اختیار متقاضیان قرار دهند، شاید راهکار مناسبی در این بخش باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر