12 آذر 1397 - 18:42

پیشنهاد اصلاح یک بند بخشنامه رفع تعهد ارزی

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار اصلاح بند پایانی بخشنامه رفع تعهد ارزی شد.
کد خبر : ۹۴۲۵۴
محمدرضا پورابراهیمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدرضا پور ابراهیمی شامگاه یکشنبه و در هفتاد و نهمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با دستور بررسی پیشنهادات اتاق بازرگانی ایران جهت رقابت پذیر کردن زنجیره ارزش صنایع پالایشی و پتروشیمی گفت: قرار شد براساس مصوبه قبلی شورای گفتگو جلسه ای برای مشکلات صادرکنندگان برگزار شود که شد.


وی با اشاره به جلسه شورای گفتگوی استان کرمان با صادرکنندگان اظهار داشت: با وجود صدور بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی، به شدت صادرکنندگان از این بخشنامه هم گلایه دارند. وی خواستار اصلاح بند آخر بخشنامه رفع تعهد ارزی شد و توضیح داد: براساس این بند زمان اجرای قانون از روز ٢١ فروردین است و این موضوع باعث مشکلات فراوانی شده است.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار وقتی برای اصلاح نهایی بخشنانه رفع تعهد ارزی شد. پورابراهیمی در عین حال از بانک مرکزی، وزارت صنعت و دولت به دلیل آنکه بسیاری از مشکلات صادرکنندگان با بخشنامه جدید رفع شده، تشکر کرد.


فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در عین حال در واکنش به این درخواست گفت: تقریبا بخشنامه جدید رفع تعهد ارزی برگرفته از جلسه ای است که بین صادرکنندگان و بانک مرکزی و وزارت صنعت برگزار شد. وی ادامه داد: آفت برگزاری جلسه دوباره برای اصلاح این موضوع، تغییر مکرر قانون است.


وی با بیان اینکه ما اشکالاتی در زنجیره تولید محصولات پتروشیمی داریم، گفت: دو اشکال موجود این است که اول قیمت خوراک تامینی صنایع پایین دستی بالاست و دوم قیمت های تحمیلی حاشیه سود آنها را کاهش داده است.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: سایر عواملی هم بر مشکلات اضافه می کنند که از جمله آنها گران بودن تامین مالی و بحث های بیمه ای و غیره است.


وی با بیان اینکه قیمت خوراک صنایع پایین دستی را باید با نرخ های بهتر در اختیار آنها قرار دهیم، اظهار داشت: راهکار ارائه شده ما کاملا متفاوت با پیشنهاد اتاق است هرچند که در اصل موضوع با اتاق اختلافی نداریم.


پورابراهیمی با بیان اینکه تحریم های یکجانبه آمریکا شکست خورده اند، ادامه داد: یکی از دغدغه های سران قوا این است که در شرایط تحریمی، صادرات نفت و صنایع بالادستی کاهش پیدا نکند.


رییس کمیسیون اقتصادی با استقبال از راه اندازی بورس نفت این موضوع را باعث ترغیب بخش خصوصی  دانست.


وی تصریح کرد: در شرایطی که در تحریم قرار داریم و نمی توانیم محصولات خودمان را بدون محدودیت صادر کنیم، ایجاد محدودیت برای صنایع بالادستی حتما اشتباه است.


پورابراهیمی با بیان اینکه صنایع پایین دستی قیمت هایی که در بورس می گیرند از قیمت های جهانی پایین تر است، افزود: همه ما باید کمک کنیم تا قیمت خوراک صنایع پایین دستی کاهش یابد اما نباید به صنایع بالادستی دست اندازی کنیم.


پورابراهیمی تاکید کرد: بازنگری در قیمت خوراک صنایع پایین دستی ضروری است و ما روش قیمت گذاری کنونی را قبول نداریم.


وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی از یک طرف افزایش نرخ ارز  مورد حمایت و از طرفی مورد انتقاد است. اتاق باید نظرات همه را برای تصمیم گیری در نظر بگیرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر