15 آذر 1397 - 12:19
رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به ایبِنا:

تدابیر ضد تحریمی بودجه ۹۸/توان دولت افزایش ۲۰ درصد حقوق است

رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد : تدابیر ضد تحریمی در بودجه ۹۸ لحاظ شده و دولت افزایش ۲۰ درصد حقوق را در بودجه سال آینده مشخص کرده است.
کد خبر : ۹۴۳۴۴
محمدباقر نوبخت

محمد باقر نوبخت در نشست خبری لایحه بودجه سال ۹۸ در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا به عنوان سوال اول درباره مقابله با تحریم و ویژگی های ضد تحریمی بودجه، اظهار داشت: در خصوص آنچه با عنوان تحریم گفته شد، طبق ماده یک محاسبات عمومی بودجه یک برنامه برای پیش بینی مصارف ومنابع برای رسیدن به اهداف است و ما منابع و مصارف را با توجه به تحریم ها پیش بینی و برنامه ریزی کردیم.
وی افزود: میزان فروش نفت در سال ۹۷ به میزان ۲ میلیون و ۴۱۰ بشکه در یک روز بود که سال آینده این میزان را در حد ۱.۵ بشکه در روز محدود کردیم تا قدرت در مقابل تحریم ها افزایش یابد و حتی این میزان نیز کاهش یابد.


رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: آثار تحریم در بخش هزینه ها و مصارف در دو حوزه تفکیک شد و آثار تحریم را دیدیم و تلاش کردیم هزینه سایر، رشد صفر داشته باشد و بیشترین رشد با توجه به منابع برای حقوق و دستمزد باشد که ۲۰ درصد تعیین شد.


وی درباره اعتراض برخی نمایندگان مجلس، گفت: اگر نمایندگان مخالف پیش بینی و پیشنهاد ما بودند اشکالی ندارد زیرا مجلس حرف آخر را می زند. با توجه به آثار تحریم در مصارف،  توان ما ۲۰ درصد بود.


تامین نیاز های اساسی مردم


نوبخت درباره تاثیر تحریم بر رکود، گفت: باید از دو مسیر با توجه به رشد اقتصادی، اشتغال و مهار تورم به عنوان هدفگذاری تلاش شود و تورم از دو جهت محدود شود یک از جهت اینکه تمامی خانوارهای ایرانی برای تمامی نیازهای اساسی که ۲۵ قلم است با ارز ۴۲۰۰ تومانی مورد حمایت قرار می گیرند و امیدواریم ۴۲۰۰ تومان باقی بماند.


وی ادامه داد: برای بنگاه ها نیز مابه التفاوت سود تسهیلات ۶۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد.


در منابع، مصارف واهداف تحریم پیش بینی شده و به نظر ما با این بودجه در شرایط تنگ و محدود مالی با سرافرازی از این تنگه نیز عبور خواهیم کرد.


حذف یارانه پردرآمدها و احتمال افزایش مبلغ یارانه ها


نوبخت ادامه داد: برای حذف یارانه پردرآمدها منابعی که باید بین خانوارها تقسیم شود به استان ها داده می شود که آنها پردرآمدها را حذف کنند و طرح های عمرانی نیمه تمام استان خود را نیز اجرایی کنند.


رییس سازمان برنامه گفت: در ۸ ماه گذشته ریالی برای پرداخت یارانه خانوار برداشت نشده است.


وی تصریح کرد: در بخش یارانه پنهان، ارقام منتشر می شود و در تمامی بخش ها نیز اعمال می شود و در صندوق توسعه ملی نیز ۳۴ درصد پیش بینی شد و امیدواریم که تکالیف سال ۹۸ صندوق عملیاتی شود.


نوبخت اظهارداشت: اینکه می توان یارانه را بیشتر کرد یا خیر را مجلس می تواند بررسی کند.


رییس سازمان برنامه تاکید کرد: نمایندگان مجلس شاید نگاه منطقه ای هم داشته باشند ولی دولت از نگاه خود دفاع می کند و امید داریم استدلال دولت پذیرفته شود.


چیزی که بیان شد، محصول توافق کل دولت است و ممکن است برخی وزرا و دستگاه ها موافق نباشند ولی سازمان برنامه همه جانبه نگری دارد.


نرخ موثر دلار


از سویی دیگر، درباره ۳ استان مذهبی نیز کمک هایی صورت می گیرد و با مشارکت آنها بودجه دنبال می شود.


وی با اشاره به پیش بینی فروش نفت یک و نیم میلیون بشکه به قیمت هر بشکه ۵۴ دلار گفت: نرخ موثر دلار در سال آینده می تواند حدود ۵۷۰۰ تومان باشد.


پیش بینی روش های جلوگیری از فرار مالیاتی


در ادامه این نشست خبری، پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه برای سال آینده هرچه آمریکا و سایر دشمنان نظام تلاش کنند به طور حتم بودجه کشور قابل اداره خواهد بود، افزود: در بودجه ۹۸ روش های جلوگیری از فرار مالیاتی و درآمدهای جدی مالیاتی نیز پیش بینی شده است.


وضعیت حوزه مسکن در بودجه


وی درباره وضعیت حوزه مسکن در بودجه ۹۸، گفت: در خصوص مسکن مهر در سال جاری تعداد زیادی از ساختمان های متعلق به طرح مسکن مهر براساس قانون بودجه سال ۹۷ در اختیار افراد تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفته و همه واحدها توزیع شده و آنچه در مسکن مهم بود ایجاد زیر ساخت و امکانات در قالب ردیف بودجه ای و اختیارات به وزارت راه و شهر سازی بود که تا حدود زیادی پوشش داده شده است.


معاون سازمان برنامه و بودجه، گفت: موضوع دیگر تامین منابع برای بازآفرینی بافت فرسوده است و هدف ما این است که مسکن فرسوده را کنار گذاشته و مسکن نو بسازیم که دولت در این بخش دو کمک می کند نخست، ساخت و وتجهیز زیرساخت ها و کمک دوم، برای بخش خصوصی و متقاضی طرح ها است.


محاسبه منابع درآمد نفتی با دلار ۴۲۰۰ تومان


معاون رییس جمهور در ادامه بیان داشت: دولت منابع درآمد نفتی را با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می کند و مابقی ارز باقی مانده از درآمد نفت با نرخ سامانه نیما محاسبه می شود و اساسا کل منابع نفتی از نظر بودجه عمومی ۲۷ درصد است و اگر کسری ایجاد شود، دولت آن را مدیریت خواهد کرد.


نوبخت تصریح کرد: تلاش دولت برای ممنوعیت واردات و گروه بندی ها در قالب سامانه نیما حمایت از تولید داخل است.


اخذ مالیات از درآمدهای اتفاقی و رانتی


نوبخت خاطرنشان کرد: در زمینه اخذ مالیات از درآمدهای اتفاقی و رانتی با دو نتیجه مواجه ایم که ممکن است این منابع به به سمت فعالیت های زیرزمینی بروند و در این زمینه هنوز برای دریافت مالیات از درآمدهای اتفاقی به جمع بندی نرسیدیم.


وی در زمینه بودجه آموزش و پرورش گفت : ۲۵ تا ۵۰ درصد رشد بودجه پیش بینی شده و برای رتبه بندی معلمان نیز ۲ هزار میلیاردتومان منابع اختصاص دادیم.


اعتبارات حوادث طبیعی


همچنین در این نشست خبری، نوری، مدیرکل دفتر تلفیق سازمان برنامه و بودجه درباره اعتبارات زلزله کرمانشاه، توضیح داد و گفت : سیل و زلزله در هر نقطه کشور امکان داد رخ دهد و این اطمینان داده می شود برای بازسازی اماکن مسکونی و تجاری مردم هر آنچه توان جذب اعتبار در استان وجود داشته دولت آن را به کار می گیرد.


بر همین اساس ۷ هزار میلیارد تومان برای این منظور در بوجه سال آینده اختصاص یافته که ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض است برای اولین بار درباره غرب کشور کمک بلاعوض به مردم دو برابر شده و اعتبارات نیز پرداخت شده و تسهیلات بانکی ۳۵۰۰ میلیارد تومان با نرخ ۴ درصد پرداخت شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر