19 آذر 1397 - 12:11

جهش ۵۰۰ درصدی تقاضای سرمایه‌گذاری در چابهار

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اعلام رشد ۵۰۰ درصدی تقاضا برای سرمایه گذاری در منطقه چابهار، افزود: کنترل ورود و خروج کالا در این منطقه بر عهده گمرک، نیروی انتظامی و سایر سازمان های نظارتی است.
کد خبر : ۹۴۴۸۸
عبدالرحیم کردی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عبدالرحیم کردی امروز در یک نشست خبری با اشاره به اینکه از دو دهه قبل فضای اقتصادی دنیا به سمتی رفت که ارزش نهاده های تولید در قیمت تمام شده تغییر کرد گفت: در این بین هزینه حمل و نقل از اهمیت ویژه ای برخوردار شد.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهارداشت: با جابجایی سازمان ها و شرکت ها، دسترسی نزدیک به مناطق فعالیت از اهمیت ویژه ای برخوردار شد. کردی افزود: خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس می تواند بخش مهمی برای فعالیت شرکت ها باشد و جمعیت حدود ۸۰۰ میلیون نفری در حوزه چابهار وجود دارد که این مسئله می تواند در کاهش هزینه های حمل و نقل موثر باشد.


وی خاطرنشان کرد: جابجایی حدود ۹ درصد تجارت دنیا در بهترین مسیر خود می تواند از سواحل مکران ایران باشد و حجم بالایی از بار می تواند با بهترین هزینه در این مسیر جابجا شود. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به سند توسعه منطقه مکران، به اهمیت منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: توافقنامه بین ایران، هند و افغانستان در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت وجود چنین توافقنامه هایی، فرصت های چانه زنی در شرایط تحریم افزایش می یابد.


کردی ادامه داد: در برنامه های توسعه، از سند توسعه محور شرق سخن گفته می شود که این محور باید از چابهار تا سرخس توسعه پیدا کند. چابهار در مقطعی از جنگ خدمات خوبی به کشور داد و کالاهای اساسی از این منطقه تامین می شد، ولی بعد از آن اهمیت توجه به منطقه کم شد.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: پروژه راه آهن چابهار تا زاهدان امروز در حال اجرا است و بندر شهید بهشتی نیز در مراحل تکمیل ظرفیت قرار دارد. همچنین جاده ها از کیفیت خوبی برخوردارند و حمل و نقل جاده ای نیز در دست توسعه قرار دارد و بزودی پروژه آزاد راه چابهار به کنارک آغاز می شود. در عین حال، در فرودگاه چابهار هم با توافق نیروی هوایی ترمینال جدیدی ایجاد خواهد شد و توافقاتی هم با بانک حکمت ایرانیان برای تامین مالی طرح انجام شد.


کردی تاکید کرد: همچنین یک فرودگاه کارگو هم در دست برنامه ریزی داریم که نهایتا منجر به ایجاد یک باب حمل و نقل در منطقه شود. درخواست های سرمایه گذاری در چابهار بیش از ۵۰۰ درصد رشد یافته و حدود ۳۵۰۰ میلیاردتومان پروژه منجر به قرارداد شده و ۱۶۷ طرح دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد است.


وی تصریح کرد: اولین فولاد چابهار با ظرفیت ۱.۶ میلیون تن هم در دست ساخت قرار دارد. در سال ۹۲ ارزش تولیدات متطقه ۵۰ میلیارد تومان بود که در آخر سال ۹۶ به هزار و ۵۶ میلیارد تومان رسید و بیش از ۲۰ برابر شده است.


کردی اظهارداشت: از سال گذشته ایحاد هتل های جدید ۵ ستاره در چابهار آغاز شده و هتل های ۴ ستاره و هتل آپارتمان نیز ساخته می شود. یک موافقت اصولی نیز برای ایجاد یک شرکت هواپیمایی در منطقه آزاد چابهار اخذ شده و احتمالا امسال راه اندازی می شود.


کردی خاطرنشان کرد: درباره قرارداد با هندی ها در منطقه چابهار به این شکل است که تا یکماه دیگر مستقر خواهند شد و کار بهره برداری بندر را در اختیار خواهند گرفت و برای دوره مشخصی در راه اندازی تجهیزات سرمایه گذاری خواهند کرد و این از بهترین قراردادها با استاندارد بین المللی در بندر است.


وی اظهارداشت: در حوزه فاینانس راه آهن و پتروشیمی نیز با هندی ها در حال مذاکره هستیم ولی نهایی نشده است. وی به افت قدرت خرید و نگرانی کسبه چابهار در این بخش اشاره کرد و گفت: درباره حذف ثبت سفارش ها در منطقه آزاد چابهار باید گفت برخی مشکلات وجود دارد و تولیدکنندگان از منابع ارزی آزاد استفاده می کنند و اگر غیر از این بخواهند باید از سامانه نیما وارد شوند. تاکنون بیش از ۲۰۰ میلیون دلار درخواست ارز در سامانه نیما ثبت شده و برخی واحدها دریافت کرده اند. استفاده برخی تولیدکنندگان از ارز آزاد در منطقه آزاد با استفاده از مزیت های منطقه ای است و مبادلات با ریال انجام نمی شود.


مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا درباره استقرار گمرک در مناطق آزاد تصریح کرد: در چابهار به دلیل اینکه مرزی وجود ندارد و گمرک قبل از ورودی منطقه کنترل را انجام می دهد و در عین حال کنترل های دیگری نیز وجود دارد و در زمینه بحث قاچاق در چابهار باید با سند بیان شود. مجموع کالای همراه مسافر وارد شده به منطقه آزاد چابهار در سال گذشته کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بود. سازمان هیچ کنترلی بر ورود و خروج کالا در منطقه ندارد و گمرک و سایر بخش ها آن را مدیریت می کنند.


وی تاکید کرد: تفاهم نامه ای با یک گروه چینی در حوزه پتروشیمی داشتیم که هنوز عملیاتی نشده است. باید اروپا و برخی کشورها مانند ژاپن را در چابهار برای تامین منافع کشور وارد کنیم. خوشبختانه بار امنیتی حادثه اخیر بر فعالیت ها در منطقه آزاد چابهار کم بوده و روند پروژه ها متوقف نمی شود. وی افزود: درباره فعالیت شرکت هایی مانند آب نیرو و توسعه مکران هیچگونه رانتی وجود ندارد و اعلام برخی اسامی وجاهت قانونی ندارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها