20 آذر 1397 - 09:03

ایجاد کانال مالی با حمایت صندوق توسعه ملی

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی از طرحی برای ایجاد یک کانال مالی با حمایت صندوق خبر داد و گفت: بخش خصوصی سهامدار اصلی در طراحی بخش خارجی این کانال مالی خواهد بود.
کد خبر : ۹۴۵۱۶
شهیدزاده

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مرتضی شهیدزاده رییس صندوق توسعه ملی صبح امروز (سه شنبه) در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار داشت: امروز برای بررسی مشکلات بنگاه های بخش خصوصی به اتاق تهران به همراه تمام اعضای هیات رییسه و بخش حقوقی به اتاق بازرگانی تهران آمده ام.


وی با تشریح تفاوت صندوق توسعه ملی با حساب ذخیره ارزی سابق، گفت: برخی احساس می‌کنند که کار صندوق توسعه ملی در ادامه حساب ذخیره ارزی است، در حالی که صندوق توسعه ملی ابتکار مقام معظم رهبری برای توسعه اقتصادی بخش خصوصی است.  


رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: رییس جمهور و اعضای هیات امنا، ماموریت صندوق را حل مشکلات بخش خصوصی قرار داده اند؛ پس باید تلاش کنیم قبل از اینکه مشکلی برای فعالان اقتصادی پیش آید، کار را پیش بریم.


شهیدزاده افزود: یکی از مواردی که در اساسنامه و نظام نامه صندوق توسعه ملی است، حمایت از تولید داخلی، حمایت از پروژه های نوآورانه و عرصه تولید ملی در خارج از کشور جهت توسعه صادرات غیرنفتی است؛ ضمن اینکه باید از منابع صندوق استفاده اهرمی برای جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد.


وی تصریح کرد:جای استفاده اهرمی از منابع صندوق برای جذب سرمایه گذاری خارجی خالی است و با توجه به شرایط تحریم ظالمانه حاکم بر کشور، به نظر می‌رسد که باید این نقش را بسیار جدی تر از قبل ایفا کرد.  


رییس صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: منابع صندوق ۳۲ درصد از محل درآمدهای نفتی است که اگر قرار باشد این منابع تبدیل به دو برابر شود، لازم است که این منابع از طریق منابع خارجی تجهیز شود؛ پس ایجاد یک کانال مالی با حمایت صندوق توسعه ملی در برنامه قرار گرفته است.


به گفته شهیدزاده، این برنامه با فعالان اقتصادی در میان گذاشته شده که امیدواریم بتوانیم با همراهی و تشریک مساعی با بخش خصوصی، از امکانات مالی خارج از کشور برای توسعه اقتصادی و تجهیز منابع صندوق استفاده کنیم.  


وی ادامه داد: یکی از مسائلی هم که باید بر روی آن تاکید شود، آن است که یکی از راهبردهایی که مقام معظم رهبری برای صندوق تدوین کرده اند، تبدیل برخی از منابع به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی بوده که حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی نیز از طریق تامین مالی طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش های غیردولتی و خصوصی است.


وی اظهار داشت: در این کانال مالی، بخش خصوصی سهامدار اصلی در طراحی بخش خارجی این کانال مالی خواهد بود؛ البته این کانال مالی به جز منابع بخش خصوصی داخلی و خارجی قابلیت راه اندازی ندارد.


شهیدزاده اعلام کرد که منابع صندوق برای تامین سرمایه در گردش را دو برابر کرده ایم تا دغدغه تولیدکنندگان از بین برود. سود ارزی برای نفت، گاز و پتروشیمی را از ٨ درصد به ٦ درصد کاهش دادیم؛ برای بخش صنعت نیز سود منابع ٣.٥ درصد است.


رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: سود تسهیلات کشاورزی پایین ترین نرخ و ١٤ درصد است اما در مناطق محروم این رقم را ٤ درصد در نظر گرفته ایم.  دریافت کنندگان منابع ارزی برای صادرات حق تبدیل منابع خود به ریال در بازار داخلی را ندارند و باید اقساط صندوق را پرداخت کنند.  


شهیدزاده خاطرنشان کرد برای رسیدن به تفاهم و همکاری صندوق توسعه ملی و بخش خصوصی باید ابتدا به ادبیات مشترک برسیم.  یکی از اقدامات صندوق حمایت از شرکت های دانش بنیان است.


رییس صندوق توسعه ملی پرداخت تسهیلات به طرح های دارای توجیه اقتصادی، کمک به صادرات کالاها و خدمات، سرمایه گذاری در بازار پولی و مالی بین المللی، را از جمله فعالیت های این صندوق نامید.  


وی گفت: برای توسعه بخش کشاورزی، صنعتی و گردشگری مجلس با موافقت رهبری از سال ٩٤ منابعی را در اختیار ١٩ بانک قرار دادیم تا به بخش های مختلف تسهیلات بدهند.


شهیدزاده در ادامه نشست هیات نمایندگان اتاق تهران در پاسخ به سوالات اعضا گفت: ۸۰ درصد منابع صندوق باید به بخش خصوصی و ۲۰ درصد به نهادهای عمومی غیردولتی پرداخت شوند و هیچ تسهیلاتی به دولت داده نمی شود.


وی توضیح داد که صندوق توسعه ملی حتی به شرکت های واگذار شده به سهام عدالت نیز تسهیلاتی داده نمی شود. رییس صندوق توسعه ملی ادامه داد: آرزوی همه ما حفظ آب های مرزی است و به همین دلیل با اجازه رهبری در خوزستان به وزارت نیرو برای حفظ آب های مرزی تسهیلات دادیم.


شهیدزاده ادامه داد: منابع ارزی که ریالی شد، تبدیل به کالری مورد نیاز مردم و بخش های صنعتی می شود. وی افزود: توافقنامه ای با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امضا کردیم تا منابع را برای بوم‌گردی و هتل سازی هزینه کنند.


رییس صندوق توسعه ملی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بیشترین حساسیت را درباره منابع صندوق دارند و حتی با دست خط خودشان بعضا نحوه بازگشت منابع را می نویسند. شهیدزاده خاطرنشان کرد: اگر ما در خارج از کشور یک سازو کار مالی (SPV) داشته باشیم، همه مشکلات مان حل می شود.


وی درباره ریسک ارز گفت: از ۳.۵ درصد سود ارزی، ۲.۵ درصد برای بانک هاست و آنها این سود را برای پوشش ریسک می گیرند؛ ضمنا قرار است که برای کالاهای صادراتی تسهیلات بدهیم و پول خارجی را بیاوریم و نه اینکه دست در جیب بانک مرکزی کنیم.


شهیدزاده خاطرنشان کرد: به عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در جلسه ای درباره آب شیرین کن ها گفتم اگر انرژی را حمایت نکنیم، آینده کشور را حمایت نکرده ایم. وی تصریح کرد اگر پروژه ای را به درستی از طریق بانک ها به ما معرفی کنند، ظرف دو هفته در صندوق توسعه ملی بررسی شده و دستورات لازم با آن صادر می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها