تغییر فضای تالار شیشه‌ای با معاملات الگوریتمی

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: معاملات الگوریتمی باعث می شود تا فضای داد و ستدها تالار شیشه ای وارد فاز تازه تری شود.
کد خبر : ۹۴۵۱۷
طرح

مهدی کاظمی اسفه در گفتگو با ایبِنا با اشاره به تاثیر فناوری‌های نوین ارتباطی در اقتصاد بویژه بازار سرمایه کشور گفت: نمونه بازر این موضوع را می‌توان به انجام دادوستدهای بازار سهام در بستری اینترنتی و معاملات آنلاین دید که هم در دنیا و هم در بازار سرمایه ما تجربه شده و بخش قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص داده است.


عضو هیات مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران افزود: این در شرایطی است که شبکه‌های اجتماعی نیز اثر مستقیمی در معاملات این بازار داشته‌اند و با توجه به این که دسترسی سریع به اطلاعات یکی از دلایل موفقیت معامله‌گران است، استفاده از این ابزارها هر روز بیش از قبل مورد توجه و استفاده سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.


وی اضافه کرد: استفاده از فن‌آوری‌های نوین ارتباطی در دادوستدهای بازار سهام تا بجایی پیش رفته است که با استفاده از هوش مصنوعی این روزها جای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران را گرفته است که نمونه بازار این موضوع معاملات الگوریتمی است.


این کارشناس بازار سرمایه در توضیح این نوع از معاملات گفت: معاملات الگوریتمی در بازارهای مالی به معنای استفاده از برنامه‌های کامپیوتری برای ورود سفارش‌های معاملاتی در بازار سهام است که در این نوع از معاملات یک یا چند الگوریتم در انتخاب و اعمال این سفارش‌ها از جنبه‌های مختلف مانند زمان‌بندی، قیمت یا حجم بدون دخالت انسان تصمیم‌گیری و اجرا می‌شود.


وی در خصوص تاثیر معاملات الگوریتمی در سود و زیان سرمایه‌گذاران گفت: در معاملات الگوریتمی حجم عظیمی از داده‌ها پردازش و از تکنیک‌های پیشرفته ریاضی جهت یافتن بهترین الگو استفاده می‌شود. بر این اساس هرچه دستیابی به داده‌ها دقیق‌تر و سریع‌تر باشد معامله‌گران می‌توانند سودآوری مناسبی را از این طریق نصیب خود کنند.


کاظمی اسفه با اشاره به نقش و جایگاه معاملات الگوریتمی در بورس‌های دنیا اذعان داشت: استفاده از سیستم معاملات الگوریتم در جریان معاملات بازار سهام در دنیا تا جایی پیش رفته که این روزها ۸۰ درصد معاملات را به خود اختصاص داده است.


وی اضافه کرد: این در شرایطی است که یکی از الزامات بورس‌های توسعه‌یافته برای اموری چون اعطای مجوز فعالیت بازارگردانی به نهادهای مالی متقاضی در انواع مختلف ابزارهای مالی، نیز در اختیار داشتن مکانیزم بازارگردانی مبتنی بر سیستم الگوریتم است.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص مزایای این نوع از معاملات نیز اظهار داشت: عدم دخالت انسان در فرآیند سفارش‌گیری، حذف خطا و هیجانات انسانی، انجام معاملات با سرعت بالا، محاسبه ریسک قبل از انجام معاملات و محاسبه دقیق و درج قیمت و حجم بر اساس استراتژی‌های معاملاتی در نمادهای مختلف به‌صورت آنی از جمله مزایا و دلایل استفاده از الگوریتم در جریان معاملات بازار سهام است.


وی در پایان گفت: هر چند که استفاده از الگوریتم در دادوستدهای بازار سرمایه باعث کاهش نوسانات و هیجانات در جریان دادوستدهای بازار سهام می‌شود، اما بدون فرهنگ‌سازی در این رابطه و کاهش نوسانات اقتصادی نمی‌توان به موفقیت تجربه استفاده از معاملات الگوریتمی در کشور امید داشت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر