مدیریت ریسک با قراردادهای آتی سبد سهام

ابزار آتی روی سبد سهام مورد تایید کمیته فقهی است و این ابزار می تواند فرصت های خوبی برای مدیریت ریسک ایجاد کند.
کد خبر : ۹۴۷۰۸
سهام

به گزارش خبرنگار ایبِنا، رییس سازمان بورس در  مراسم رونمایی از ابزار معاملاتی قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران که با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد اظهار داشت: ابزار آتی روی سبد سهام مورد تایید کمیته فقهی است و این ابزار می تواند فرصت های خوبی برای مدیریت ریسک ایجاد کند.


شاپور محمدی در این مراسم گفت: قطعا یکی از اهدافی که ابزار مشتقه دارند ایجاد فرصت های سرمایه گذاری برای کسانی است که به دنبال بازده های بالاتر از بازده های عادی هستند که ناشی از فرصت های آربیتراژی است.


فرصت های آربیتراژی


رییس سازمان بورس افزود: فرصت های آربیتراژی برای ایجاد تعادل در بازار مناسب هستند. یکی از ابزارهای جلوگیری از یک طرفه شدن بازارها، ابزارهای مشتقه هستند که سازمان بورس توانست اختیار معاملات را ایجاد کند که نیاز به توسعه دارد و امروز قرارداد آتی سبد سهام تشکیل می شود.


وی ادامه داد: آتی سبد سهام امروز معاملات خود را آغاز می کند تا فرصت های خوبی برای مدیریت ریسک ایجاد کند. تا پایان سال قراردادهای مربوط به فروش استقراضی و همچنین ابزار وارانت به مجموعه ابزارهای کلاسیک ما اضافه خواهد شد. محمدی از در دستورکار قرار گرفتن راه‌اندازی اوراق بیمه اتکایی خبر داد.


تعادل بخشی به بازار سرمایه


شاپور محمدی در این مراسم گفت: آتی روی سبد سهام، یک ابزار بسیار مهم برای تعادل بخشی به بازار سرمایه و ایجاد فرصت برای سرمایه گذاری در کنار مدیریت ریسک است؛ پس در برنامه ریزی سازمان بورس با همکاری ارکان بازار تلاش می شود ابزار فروش استقراضی و وارانت راه اندازی می شود که در نهایت به لحاظ ابزارهای کلاسیک، جعبه ابزار بورس تهران تکمیل می شود و البته ابزارهای اسلامی نیز در حال استفاده است.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار  تصریح کرد: نهادهای مالی رشد خوبی داشته اند و امسال تا پایان سال به ٦٥٠ نهاد مالی خواهیم رسید که همه در کنار ابزارها، عملیاتی شدن ابزارها و برنامه ها را قوام و دوام می بخشند.


عملیاتی شدن ابزارها


وی افزود: نهادهای مالی رشد خوبی داشته اند و امسال تا پایان سال به ٦٥٠ نهاد مالی خواهیم رسید که همه در کنار ابزارها، عملیاتی شدن ابزارها و برنامه ها را قوام و دوام می بخشند.


وضعیت فروش نفت در بورس


محمدی در خصوص آخرین وضعیت فروش نفت در بورس انرژی گفت: برای عرضه محموله های جدید نفت در بورس انرژی منتظر اعلام رسمی وزارت نفت هستیم و از سمت سازمان بورس مشکلی برای برقراری مجدد فروش نفت در بورس انرژی وجود ندارد.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در عین حال مذاکراتی در حوزه فروش ریالی نفت در بورس انرژی صورت گرفته تا این فروش ها صرفا با ریال انجام شود، در حالی که هم اکنون فروش ها به صورت ارزی - ریالی است.


آینده راه اندازی بورس ارز


وی درباره راه اندازی بورس ارز گفت: بانک مرکزی معتقد است که ابتدا باید بازار نقدی ارز را در بازار پول راه اندازی کند و پس از آنکه این بازار در بخش نقد آغاز به کار کرد و قابلیت اخذ نرخ های مرجع برای ارز فراهم شد، آنگاه می توان قراردادهای آتی ارز را نیز راه اندازی کرد، این در شرایطی است که سازمان بورس بعد از اعلام نظر بانک مرکزی  و تعیین نرخ مرجع، آمادگی راه اندازی بورس ارز را هم دارد.


نقطه عطف توسعه ابزارهای جدید


همچنین در این مراسم محمود خواجه نصیری، معاون سازمان بورس گفت: سرعت در اجرای ابزارها نشان از کارگروهی مناسب در بازار سرمایه است که نقطه عطف در توسعه ابزارهای جدید است.


وی افزود: راه اندازی این ابزار در نوع خود اقدامی بی نظیر است و تمام نهادهای مالی در راه اندازی این ابزار یک تیم بودند که به سرعت پاسکاری کرده و گل را به ثمر رساندند.


فرصت خلق سرمایه


خواجه نصیری گفت: ما در تمام شرایط بازار می توانیم فرصت خلق سرمایه را ایجاد کنیم و با داشتن سبد آتی سهام خدمات تخصصی ارائه می دهیم و در زمانی که حتی بازار نزولی است، تحلیلی خواهیم داشت که سود ایجاد می کند، این در حالی است که با داشتن این ابزارها نهاد مالی متخصص، کارآمد و ثروت سازی خواهیم داشت که سودآور خواهد بود.


برچسب ها: سهام مديريت ريسك
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر