25 آذر 1397 - 11:34
رییس اتاق ایران؛

٣٠ هزار میلیارد تومان برای جبران کمبود موسسات پرداخت شد

رییس اتاق بازرگانی ایران از پرداخت ٣٠ هزار میلیارد تومان برای جبران کمبود موسسات مالی خبر داد.
کد خبر : ۹۴۷۱۷
غلامحسین شافعی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز (یکشنبه) و در جلسه هیات نمایندگان که با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، گفت: از ابتدای سال ٦٨ و شروع برنامه های توسعه تا پایان سال ٩٦، حدود ١٧٤٢ میلیارد دلار صادرات نفت و خدمات داشته ایم و دولت ها باید پاسخ دهند که با وجود این منابع چرا وضعیت اقتصادی کشور در چنین شرایطی است.


وی با یادآوری اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره گفت: اقتصاد ملی نیازمند کار بزرگ است و مسئولین باید کمربندها را برای خصومت ها و سیاست های خصمانه آنها که روی اقتصاد کشور متمرکز شده اند.


رییس اتاق ایران ادامه داد: دولت ها تا چه اندازه در مسیر فرمایشات رهبر انقلاب حرکت کرده اند؟ شافعی افزود: از سال ٦٨ و آغاز برنامه های توسعه، با توجه به درآمدهای ارزی نفتی، ١٧٤٢ میلیارد دلار منابع ارزی حاصل از صادرات نفت و کالا و خدمات داشته ایم ولی چه کسی باید پاسخ دهد که با وجود این رقم، چرا اقتصاد کشور در چنین شرایطی قرار دارد؟


وی ادامه داد: این آمار نشان می دهد که دولت ها عذری بابت کمبود منابع ارزی نداشته اند. شافعی تصریح کرد: رهبری به درستی فرمودند ما باید به جایگاه بخش صنعت در کشور توجه کنیم زیرا پیش قراول توسعه کشور بخش تولید است و باید با میدان دادن به آن کمک کنیم ولی این اتفاق نیفتاده است.


وی با طرح این سوال که تراز میزان سرمایه در بخش نامولد و مولد در چه وضعیتی است؟ افزود: متاسفانه دولت ها بیش از آنکه نگران سرمایه های فکری باشند، نگران چگونگی صادرات نفت هستند. شاخص های متعدد اقتصادی نشان می دهد که نظام تصمیم گیری کشور ناکارآمد بوده است.


رییس اتاق ایران ادامه داد: گسست دیوان سالاری دولتی و بخش خصوصی، سال هاست که در جریان است و عدم مشورت گیری همواره یکی از حلقه های ناکارآمدی در بخش های تولیدی، صنعتی و صادراتی بوده است.


وی ادامه داد: انتظار این است که در شرایط کنونی به توصیه های موکد رهبری توجه کنند. از هفتم شهریور تاکنون ده ها تصمیم گرفته شده و با بخش خصوصی مشورت نشده است. شافعی با بیان اینکه سیستم پاداش دهی و سرمایه گذاری در کشور معطوف به بخش های زمین و مستغلات است، تاکید کرد: این موضوع باعث شده تا سرمایه گذاری در این دو بخش بهترین گزینه به جای بخش های تولیدی باشد نمی توان امیدوار به افزایش تولید، اشتغال و ... باشد.


وی تصریح کرد که اصلاح نظام بانکی و مالیاتی از پیش زمینه های توسعه کشور است. تا زمانی که ایران بهشت غیرمولدان و دلالان باشد، بخش های مولد بی نصیب خواهند بود. رییس اتاق ایران گفت: ما بارها خواستار اصلاح نظام بانکی شده ایم. سیستم بانکی باید در خدمت توسعه اقتصاد و تولید کشور باشد و صورت های مالی بانک ها باید شفاف ارائه شود.


شافعی با اشاره به پرداخت ٣٠ هزار میلیارد تومان برای جبران کمبود موسسات اظهار داشت: امروز بخشی از کمبود موسسات مالی از کیسه مردم پرداخت شده در حالی که نباید برای این موضوع از جیب مردم به ویژه افراد ضعیف و فقیر استفاده کرد.


وی تصریح کرد: اصلاح نظام مالیاتی مورد تاکید ماست زیرا بخشی از جامعه که بر خوان نعمت نشسته اند، حاضر به پرداخت مالیات نیستند و فشارهای مالیاتی عمدتا بر بخش های مولد اصابت می کند.


رییس اتاق ایران خطاب به وزیر اقتصاد گفت: با وجود همه محدودیت ها بخش تولید به شرایط خوبی رسیده و در حال رقابتی شدن است و بخش صادرات فرصت حضور در بازارهای مختلف رسیده اما دردناک است که این فرصت ها به راحتی در حال سوزانده شدن است.


وی با بیان اینکه بیش از هر چیزی باید به فکر اعتماد و اطمینان تولید و صادرات باشیم، اظهار داشت: باید در شرایط تحریمی به فکر تسهیل این دو بخش باشیم. رییس اتاق ایران گفت: از فروردین ماه و به وجود آمدن شرایط جدید صدها نامه ارسال کرده ایم که به هیچ کدام پاسخی داده نشده و از شما به عنوان رییس شورای گفتگو می خواهم که این موضوع را پیگیری کنید.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر