26 آذر 1397 - 16:04
سردار هادیانفر اعلام کرد؛

هیچ سایتی مجوز معامله رمز ارز ندارد

رییس پلیس فتا درباره ارزهای رمزنگار گفت: تا به امروز برای هیچ وب سایت اینترنتی در حوزه رمز ارزها مجوز قانونی صادر نشده و این فناوری از سوی نهادهای مسئول در حال بررسی است.
کد خبر : ۹۴۷۹۲
هادیانفر

به گزارش ایبِنا، سردار سیدکمال هادیانفر در اینباره اظهار داشت: امروزه برخی از افراد و شرکت های خارجی با راه اندازی فناوری "بلاک چین" اقدام به تولید "رمز ارزها" کرده و در صرافی های آنلاین اینترنتی در جهان که تحت سلطه ایالات متحده آمریکا نیز می باشند و اجازه دسترسی به کاربران ایرانی را نیز نمی دهند، با عناوین "کریپتو کارنسی" اقدام به خرید و فروش می کنند  که این عناوین در ایران به ارزهای دیجیتال معروف شده است.


وی با بیان اینکه فناوری "بلاک چین" در حوزه های مختلف نظیر اقتصاد، تامین منابع مالی ، صنایع پزشکی و ... کاربرد دارد، افزود:گرچه ارزهای رمزنگاری شده به عنوان روشی آسان برای پرداخت هزینه‌ها، خرید آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و نقل و انتقال پول بین طرفین  رواج یافته اند و می تواند فرصتی برای برخی از کشور ها نیز باشد ولی آزاد بودن شبکه "رمز ارزها" بویژه "بیت کوین" به معنای آن است که این ها متمرکز نیستند و به تعبیر دیگر صاحب ندارند و در برخی از اخبار منتشره برای مردم جهان اعلام شده است که هیچ گونه کنترل و نفوذی در این حوزه وجود ندارد.


ارزهای رمزنگاری شده پشتوانه ندارند


رئیس  پلیس فتا ناجا ادامه داد:  باید دقت داشت که این "رمز ارزها"  بدون پشتوانه بوده، عدم وجود نفوذ و کنترل بر این ارزها نیز معنا ندارد به طوری که دستکاری در قیمت ها (ایجاد  نوسانات بسیار بالا در قیمت این ارزها در صرافی ها ) و حمایت از تحریم های موسوم به UN Security Council Sanctions list and OFAC  و همچنین تحریم کاربران ایرانی و قطع دسترسی آنان توسط کشورهای صاحب نفوذ در این حوزه نشان دهنده نفوذ و کنترل بر "رمز ارزها" بوده و موجب افزایش فوق العاده ریسک برای فعالیت های سرمایه گذاری و سفته بازی در حوزه رمز ارزها شده است.


شهروندان مراقب سوءاستفاده از رایانه با عنوان استخراج بیت کوین و رمز ارزها باشند


سردار هادیانفر  اضافه کرد: مردم عزیزمان، شرکت های خصوصی و دولتی مراقب اپلیکیشن ها، نرم افزار ها،  وب سایت های اینترنتی، ربات های تلگرامی، فیشینگ وب سایت ها و ایمیل ها، تبلیغات سئو وب سایت ها، افزونه های مرورگرها که برخی افراد سودجو تحت عناوین مختلفی اعم از استخراج و دریافت بیت کوین و ایردراپ های رایگان و امثال آن با استفاده از بدافزارهای آلوده اقدام به سوء استفاده از سیستم های رایانه ای و سرور های شرکت ها برای استخراج  رمز ارزها می کنند، باشند و هرچیزی را بدون دانش و اطلاع از آن دانلود و استفاده نکنند.


این مقام ارشد انتظامی مطرح کرد: در زمینه ذخیره و نگهداری" رمز ارزها " در صرافی ها و کیف پول ها بخاطر بومی نبودن و خارج از دسترس بودن آنان برای کاربران ایرانی، احتمال کلاهبرداری  با استفاده از ابزار و روش های دسترسی غیرمجاز وجود دارد.


وی یاد آور شد: افراد فعال در این حوزه باید دقت داشته باشند که اکسچینج ها (تالارهای معاملاتی، صرافی های آنلاین) و کیف پول ها گلوگاه های اصلی "کریپتوکارنسی" می باشند، هر لحظه احتمال کلاهبرداری از سوی انان و از دست رفتن سرمایه سرمایه گذاران متصور است.


هیچ وب سایتی در ایران مجوز فعالیت در حوزه ارزهای رمزنگار را ندارد


رئیس پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه تاکنون ساز و کار های مشخصی برای رمز ارزها  در کشور تعیین نشده  و از سوی نهادهای مسئول درحال بررسی است، گفت : تاکنون برای هیچ وب سایت اینترنتی در این حوزه مجوز قانونی صادر نشده است.


سردار هادیانفر تصریح کرد: افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند حتما با مطالعه و دانش کافی وارد این حوزه شده  و موقع خرید "رمز ارزها" از یک فرد، با او به صورت رو در رو دیدار کرده و معامله را به‌صورت حضوری انجام دهند.


وی  ادامه داد:اکنون وب سایت های اینترنتی، کانال ها و گروه هایی در  شبکه های اجتماعی بویژه  شبکه اجتماعی تلگرام که خود در کشور ایران فیلتر می باشد، در این زمینه راه اندازی شده و فعالیت می کنند  که هیچ گونه مجوزی از سوی هیچ نهادی برای آنان تاکنون صادر نشده است و حتی برخی از وب سایت های نیز برابر بررسی های صورت گرفته اقدام به کلاهبرداری می کنند.


مردم مراقب خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شده باشند


رئیس پلیس سایبری کشور ادامه داد: مردم عزیز کشورمان توجه داشته باشند برخی از افراد در کانال ها و گروه های شبکه های اجتماعی و حتی وب سایت های اینترنتی اقدام به ثبت نام از افراد برای خرید و فروش رمز ارزها با اخذ مدارک هویتی نموده  و از همان مدارک سوء استفاده می کنند.


وی خاطر نشان کرد: افرادی هم که در زمینه فروش رمز ارزها فعالیت دارند باید توجه داشته باشند که برخی از افراد سود جو با استفاده از مدارک هویتی و کارت بانکی سایر افراد و یا حتی جعلی اقدام به خرید  می کنند.


بازار ارزهای رمزنگار دارای نوسانات بالایی است/ آینده نامعلوم رمز ارزها


این مقام ارشد انتظامی با اشاره اینکه خرید پول‌های مجازی مانند این است که مردم ریال  خود را به دلار تبدیل کرده و سپس چند کد صفر و یک دریافت کنند، گفت: معلوم نیست که سرنوشت این سرمایه چه خواهد شد همانطور هم که چندی پیش گفته شد این بازارها دارای نوسانات بسیار بالایی بوده و هستند و این را به وضوح در ماه های اخیر نیز شاهد بودیم که قیمت بیت کوین افت بسیار سنگینی داشته و افراد سرمایه گذار در این حوزه دچار ضررهای سنگینی شده و سرمایه خود را از دست داده و این سرمایه نیز به صورت ارز از کشور خارج شده است.


سردار هادیانفر بیان کرد: نظر و موضع دولت نیز در مورد رمز ارزها  مشخص است و اگر بنا باشد قانونی در این خصوص ابلاغ شود و یا صرافی های در فعالیت نمایند، بانک مرکزی باید بر آن نظارت کند تا سرمایه شهروندان تضمین شود؛ ضمن اینکه پلیس فتا همیشه در حوزه رسیدگی و مبارزه با جرایم رایانه ای در کنار مردم عزیزمان  است لذا با اشرافیت بر موضوع با هرگونه کلاهبرداری ها و سوء استفاده برخورد قانونی نموده و اجازه نمی‌دهد تا با سرمایه و امنیت سرمایه گذاری مردم، عده‌ای سودجو در خارج و داخل کشور بازی کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر