27 آذر 1397 - 09:59

نهاوندیان: مشکل آب قابل حل است

معاون اقتصادی رییس جمهور معتقد است که اگر همه با همبستگی ملی درباره آب تصمیم بگیریم، موضوع آب در کشور قابل حل خواهد بود.
کد خبر : ۹۴۸۰۶
نهاوندیان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد نهاوندیان صبح امروز در کنفرانس اقتصاد آب در اتاق بازرگانی، صنایع، مهادن و کشاورزی ایران، درباره نقش بخش خصوصی در حل مشکل آب در کشور، اظهار داشت: بسیار متشکرم از اتاق بازرگانی ایران که ماموریت داده شده به آنها در قانون بهبود محیط کسب و کار درباره تشکیل مرکز ملی مطالعات آب و بررسی مشکلات طی سه سال را تاکنون به خوبی انجام داده اند.


وی افزود: آب یک‌ مسئله ملی است و متشکرم از حمایت های مستمر ادوار مختلف اتاق بازرگانی ایران از این طرح زیرا یکی از نکات ضروری، ورود و اقدام بخش خصوصی در مباحث مهم ملی است زیرا تمامی موارد را نمی توان بر عهده دولت گذاشت و دولت باید با کشف مشکلات و در حل آن از توان بخش خصوصی استفاده شود.


معاون اقتصادی رییس جمهوری، ادامه داد: بسیاری از مشکلات و تنش آبی در کشور به دلیل کمبود نزولات الهی در گذشته نیست، مشکل بر سر این است که ما طرف تقاضا را هوشمندانه مدیریت نکردیم و با مشکلات فعلی روبرو شدیم.


نهاوندیان ادامه داد: اشکال به تصمیمات و اقدامات لحظه پردازانه گذشته برمی گردد. این کنفرانس و کارگروه های تشکیل شده باید به جمع بندی روشنی برسند و به حافظه اقتصادی و اجتماعی ملی منتقل شود.


به گفته وی، اگر اقدام غلطی در گذشته بوده، حکم غلط بودن آن داده شود و در آینده باز این خطا تکرار نشود. یکی از اقدامات در سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب باید ارزیابی نقادانه عملکردهای مثبت و منفی باشد.


معاون اقتصادی رییس جمهوری، گفت: در بحث آب جنبه های سیاسی، اقتصادی داریم و به دلیل اینکه به ریشه ها نپرداخته ایم، در برخی استان ها به مشکلات سیاسی تبدیل شده و هرچه مشکل آب سیاسی شود، حل آن سخت تر خواهد شد.


نهاوندیان افزود: مسئله آب را اگر اقتصادی کنیم، جنبه های اجتماعی آن هم کاهش پیدا می کند و مشارکت بخش خصوصی را هم خواهیم داشت. نهاوندیان گفت: امکان ندارد تصور کنیم که تنها با اتکا به منابع دولتی امکان حل مسئله آب را داریم.


وی در طرف تقاضا نمی توانیم به بخش کشاورزی و درآمد آنها را در نظر نگیریم و احکامی نمی توانیم صادر کنیم که وضع زندگی آنها از بین برود و باید بهره وری آب را بالا ببریم. وی آب را مسئله ای ملی توصیف کرد که نباید آن را سیاسی کرد و خواستار برخورد اقتصادی با آن شد. معاون اقتصادی رییس جمهور خاطرنشان کرد اگر همه با همبستگی ملی درباره آب تصمیم بگیریم، موضوع آب در کشور قابل حل خواهد بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها