27 آذر 1397 - 11:04
وزیر کشاورزی عنوان کرد؛

افزایش ۱۰ برابری بهره‌وری آب در کشت گلخانه‌ای

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: کشت گلخانه ای بهره وری آب را تا ١٠ برابر افزایش می دهد.
کد خبر : ۹۴۸۱۶
حجتی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمود حجتی صبح امروز (سه شنبه) و در دومین کنفرانس اقتصاد آب ایران که در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، گفت: درباره مدیریت آب، میزان آبی که در اختیار ماست، مشخص است و از هدر رفت آن جلوگیری کنیم.


وی ادامه داد: شاید حیاتی ترین کاری که باید انجام دهیم این است که از رحمت های الهی، سفره های خود را پُر بار کنیم. حجتی درباره مدیریت مصرف به برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: بیش از آنکه سفره های زیرزمینی در سال های اخیر تغذیه شوند، از آنها برداشت شده است. حجتی تعادل بخشی به مصرف و تقاضا را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر در کشور ٦١٠ دشت داریم، باید با تک تک تاثیرگذاران محلی و مسئولان دولتی تفاهم کنیم.


وزیر جهاد کشاورزی تاریخ چندهزار ساله استفاده از قنات ها را یادآور شد و گفت: باید با افراد تاثیرگذار دشت‌های کشور به تفاهم برسیم تا بتوان آب را مدیریت کرد. وی با بیان اینکه بعد از مدیریت و کنترل، مصرف مهم ترین بخش است، افزود: بیشترین بخش مصرفی آب در تمام دنیا در بخش کشاورزی است. متوسط آب مصرفی در بخش کشاورزی در دنیا ٧٠ درصد است که در ایران بیشتر است.


وی افزود: در دنیا آب را از پای سد تا نزدیک گیاه لوله کشی می کنند و ما نیز برای این کار برنامه داریم. می‌خواهیم آب را با کمترین هدررفت به گیاه برسانیم. حجتی تصریح کرد: مهم تر از مصرف، موضوع بهره وری است. باید بدانیم که آب را به چه گیاهی بدهیم تا چه محصولی را با چه ثروتی برای کشور تولید کنیم.


حجتی تصریح کرد جهت گیری ما در سال های گذشته این بوده که محصولات تابستانه را تولید کنیم که متاسفانه این محصولات آب بر هستند. وزیر جهاد کشاورزی به محصول ذرت اشاره کرد و افزود: جهت گیری ما این بود که به دلیل جلوگیری از خروج آب مجازی، ذرت را از خارج وارد کنیم یا کشت آن را به پاییز منتقل کنیم. سال گذشته یک میلیون تن چغندر در پاییز کاشتیم و در بهار برداشت کردیم.


وی با بیان اینکه، کشت نشایی ٢٥ درصد مصرف آب را کاهش خواهد داد، گفت: کشت به این شیوه به شدت در حال توسعه است. وزیر جهاد کشاورزی از توسعه کشت گلخانه ای به عنوان یکی دیگر از اقدامات این وزارتخانه برای مدیریت مصرف آب یاد کرد و اظهار داشت: کشت گلخانه ای بهره وری آب را تا ١٠ برابر افزایش می دهد.


حجتی با بیان اینکه در سال های گذشته هر سال به طور میانگین اختصاص آب به کشاورزی کاهش داشته است، افزود: تراز غذا در سال گذشته منفی سه میلیارد دلار بود و در هشت ماهه امسال نیز این تراز بیش از دو میلیارد دلار منفی بود ولی امیدوار هستیم که تا پایان سال به سه میلیارد دلار نرسد.


وی افزود: مقایسه هشت ماهه امسال با پارسال نشان می دهد که تراز غذا در کشور یک میلیارد دلار به نفع کشور بود. حجتی خاطرنشان کرد که بیشترین سرمایه گذاری در مزرعه در سال های گذشته انجام شد.


برچسب ها: دلار مواد غذایی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها