مصوبه مجلس به شوای نگهبان رفت؛

طرح جدید بخشودگی جرایم بانکی/ نحوه محاسبه بدهی‌های زیر ۴ میلیارد

دادستان دیوان محاسبات کشور از اتخاذ تصمیمات جدید توسط مجلس به منظور بخشودگی جرایم دیرکرد بانکی، گفت: ضرر بانک ها در حذف بهره مرکب از طریق بخشودگی مالیاتی ۵ ساله جبران می شود.
کد خبر : ۹۴۹۸۳
توزیع اسکناس نو در آستانه عید غدیر

به گزارش ایبِنا به نقل از صداوسیما، فیاض شجاعی افزود: مجلس شورای اسلامی اخیراً اقدام به اصلاح بند "و" تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور کرده که برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاده شده است.


وی گفت: بر این اساس، تمام کسانی که به بانک ها و موسسات اعتباری بدهی تسهیلاتی دارند جریمه و بدهی آنها بخشوده می شود و محاسبه قرارداد آنها همان قرارداد سال اول است و تمامی قراردادهای بعد از آن بلااثر خواهد شد.


شجاعی افزود:‌ براساس این اصلاحیه مجلس، تمامی کسانی که تا پایان شهریور امسال تسهیلات خود را تسویه نکرده اند و مبلغ قرارداد آنها کمتر از ۴۰ میلیارد ریال است، دیگر نیازی به تسویه ندارند و قرارداد اولیه آنها نیز با نرخ ساده محاسبه می شود و نه مرکب.


دادستان دیوان محاسبات کشور افزود:‌ اما نکته قابل اهمیت اینجاست که ضرر بانک ها در این بخشودگی ها قرار است از پرداخت نکردن مالیات برای آنها تامین شود. شجاعی افزود: در مدت ۵ سال بانک ها موظف می شوند صورت های مالی درج شده را به عنوان هزینه های مالیاتی ارائه دهند و دیگر به سازمان مالیاتی پاسخگو نباشند.


وی گفت: در یک جمله می توان گفت: این کار در هر دو صورتش برداشت از بیت المال است به نفع افرادی که به هر دلیلی حاضر به پرداخت بدهی و جریمه تسهیلاتی خود نیستند. شجاعی گفت:‌ همه می دانند که بدهکاران بانکی افراد خاصی هستند و با اراده خاصی بدهی های خود را بازنمی گردانند.


شجاعی گفت: رابطه بانک ها با بودجه کشور از دو طریق است؛ یکی از طریق سپرده ها و سهامداران و دیگری از طریق پرداخت مالیات که در اینجا اگر این اتفاق بیفتد سپرده گذاران و سهامداران بانک ها هم ضرر خواهند کرد.


در بند «و» تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور مقرر شده بود: «به منظور تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ تسویه کنند، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند. »


ارسال‌ نظر
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲
۱
باسلام به نظربنده باتوجه به اینکه مطالبات زیر4میلیاردریال مربوط به افراد واقشارکم درآمدیابنگاه های تولیدی کوچک می باشد کمک بسیاربزرگی به این قشرمی باشدکه به لحاظ تعدادپرونده های مطالباتی قریب 80درصد تعیین تکلیف می گردندو مشکل تعدادزیادی ازهموطنان ودغدغه های انان برطرف خواهدشد
فیلم و پخش زنده
بیشتر