گردش تجاری ۵ تریلیون دلاری «جاده ابریشم» در ۵ سال

چین اعلام کرد که از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون حجم تجاری پروژه «یک جاده و کمربند» به ۵ تریلیون دلار رسیده است.
کد خبر : ۹۵۰۳۸
جاده ابریشم

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از راشاتودی، از زمانی که پکن پروژه چند تریلیون دلاری «یک جاده و کمربند» را کلید زده ۵ سال می گذرد و شرکت های چینی در حال حاضر ۸۲ منطقه همکاری اقتصادی و تجاری در ۲۴ کشوری که در مسیر پروژه «یک جاده و کمربند» قرار دارند، احداث کرده اند.


«یانگ جیئچی» رییس اداراه امور خارجی حزب کمونیست چین گفت: این پروژه بیش از ۲۴۰ هزار فرصت شغلی برای کشورهای اطراف پروژه ایجاد کرده است. در طول ۵ سال اخیر، حجم تجارت کالا میان چین و این کشورها متجاوز از ۵ تریلیون دلار است و سرمایه گذاری مستقیم خارجی هم بیش از ۷۰ میلیارد دلار ثبت شده است.


وی افزود: بر اساس چارچوب پروژه «یک جاده و کمربند» بیش از ۱۱ هزار قطار باری در حال حرکت بین چین و اروپا است. این قطارها تقریبا ۱۰۰ شهر را در قسمت های مختلف این منطقه به یکدیگر متصل می کنند.  


«یانگ جیئچی» گفت: ساخت کریدور اقتصادی چین-پاکستان منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی پاکستان تا دو درصد شده؛ ضمن اینکه انتظار می رود خط آهن موباسا-نایروبی باعث افزایش تولید ناخالص داخلی کنیا تا ۱.۵ درصد شود.


بیش از ۱۴۰ کشور و سازمان بین المللی از ۵ سال گذشته تاکنون قراردادهایی را در ارتباط با احداث مشترک پروژه «یک جاده و کمربند» با چین منعقد کرده اند. این پروژه با هدف تقویت اتصال و همکاری بین آسیای شرقی، اروپا و آفریقای شرقی کلید زده شده است. همچنین انتظار می رود پروژه «یک جاده و کمربند» به طرز قابل توجهی تجارت جهانی را تقویت کند و هزینه های تجارت را برای کشورهای درگیر آن تا ۵۰ درصد کاهش دهد.


پکن متمرکز بر روی پروژه های زیرساخت تقویت تجاری در امتداد مسیر باستانی جاده ابریشم است و دولت چین اعلام کرده که بنگاه های اقتصادی را برای ساخت زیرساخت ها و انجام امور بازرگانی تشویق خواهد کرد و راه را برای مسیرهای صادرات به قطب شمال که جاده ابریشم قطبی را شکل می دهد، هموار کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها