قرارداد همکاری گمرکی ایران و اتحادیه اروپا در آستانه امضاء

ایران و اتحادیه اروپا در حال بررسی قرارداد جامع گمرکی و دیگر برنامه‌های همکاری مرتبط هستند.
کد خبر : ۹۵۱۷۶
پرچم ایران

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از آذرنیوز، حسین کاکخی رییس دفتر همکاری بین المللی گمرکی ایران در مصاحبه ای با تِرند گفت: ایران به دنبال امضاء قرارداد همکاری متقابل گمرکی با اتحادیه اروپا است.


وی افزود: ایران مذاکرات فشرده دو ساله ای را برای انعقاد این قرار داد با اتحادیه اروپا برگزار کرده است. هر دو طرف تقاضای یکسری اسناد و بررسی ها را داشته و آنها را فراهم کرده اند. همچنین روسای گمرک ایران و اتحادیه اروپا دو جلسه با هم داشته اند؛ ضمن اینکه دو هیات اروپایی هم در مورد این موضوع به تهران سفر کرده بود.


کاکخی گفت: هیات های اروپایی از گمرک ایران بازدید به عمل آوردند و نشست های مشترکی را با ادراه گمرک و سازمان بنادر و دریایی ایران داشته اند. اتحادیه اروپا متشکل از کشورهای زیادی است و هر کشور اروپایی باید نظر خود را در این باره داشته باشد. ایران منتظر امضاء این قرارداد با آنها است.


رییس دفتر همکاری بین المللی گمرکی ایران گفت: این توافق با اتحادیه اروپا به معنی همکاری در بخش گمرک زمینی و دریایی است. توافق شامل همکاری اداری مانند تبادل اسناد و استعلام بین کشورهای اروپایی و گمرک ایران است.


وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که همکاری مرزی گمرکی با کشورهای اروپایی می تواند متفاوت باشد. برای مثال، همکاری گمرک ایران با اتریش شامل همکاری فرودگاه امام خمینی و فرودگاه بین المللی وین است.  


کاکخی گفت: این قرار داد می تواند جامع باشد و ارتباطات اداری، فرآیند استعلام و همکاری مشترک در تبادل اطلاعات که تشریفات گمرکی را کاهش می دهد، در برگیرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر