ورود نقدینگی به بورس با رونق سهام بانک‌ها

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رونق سهام بانکی‌ها و خودرویی‎ها در بورس،گفت: این روزها شاهد ورود نقدینگی به این صنایع بورسی هستیم.
کد خبر : ۹۵۲۱۰
بورس

علی حیدری در گفتگو با ایبِنا، اظهار داشت: البته نقدینگی اثرگذار بر ایجاد این رونق، به بازار سهام تزریق نشده است و این نقدینگی حاصل فروش سهام در نمادهای بزرگ فلزی و پتروشیمی است که به سمت بانکی‌ها و خودرویی‌ها در حرکت می‌باشد.


وی گفت: هر چند نوسانات مثبت مرتبط با سهام گروه بانکی و خودرویی به روزهای پایانی خود می‌رسد و کوتاه مدت است، اما همین میزان جابجایی نقدینگی نشان از قدرتمند بودن سفته‌بازی در بازار سهام بجای سرمایه‌گذاری در این بازار است.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بازار سهام این روزها شرایط آرام و البته در حال نزول را تجربه می‌کند، افزود:  معاملات این روزهای بازار سهام تحت تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت و بررسی و بودجه سال آینده است.


وی ادامه داد: در مهر و آبان امسال میانگین روزانه ارزش معاملات حدود یک هزار میلیارد تومان بود که این روزها این عدد به ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به شرایط فعلی بازار سهام می‌توان گفت این بازار پیشاپیش آشفتگی فضای اقتصادی و بازگشت تحریم‌ها را پیش خور کرده است.


وی اضافه کرد: واکنش فعلی سهامداران بیشتر به رویدادهای بیرونی است و از نظر رویکرد داخلی در حال حاضر نمای واقعی اقتصاد کشور یعنی رکود تورمی خود را نشان داده و از سوی دیگر این مسئله بر تولید و فروش بنگاه‌های اقتصادی اثرگذاری منفی دارد که اثر خود را در معاملات این بازار سهام نیز نمایان کرده است.


این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیرگذاری بودجه ۹۸ بر معاملات بازار سهام ، اذعان داشت: واکاوی اولیه بودجه سال آینده گویای این مطلب است که دولت برای سال آتی تقریبا ۲۸ هزار میلیارد تومان باید منابع جدید ایجاد کند.


وی افزود: این منبع جدید می‌تواند صرفه‌جویی در هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی، افزایش مالیات یا در حالت بدبینانه افزایش نرخ ارز باشد که مجموعه این عوامل تاثیر خود را بر بازار سهام و معاملات آن نیز خواهد گذاشت.


حیدری همچنین در پیش‌بینی وضعیت بازار سهام در هفته پیش رو گفت: ادامه کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، رکود تورمی داخلی و بندهای مرتبط با بودجه سال آینده کشور از جمله مواردی است که می‌تواند بیشترین اثر را بر معاملات سهام بگذارد.


وی با اشاره به این که در شرایط فعلی که هیچ نهادی خود را در برابر ریزش قیمت سهام مسئول نمی‌داند، اظهار داشت: شاید فروش سهام و خروج موقت از این بازار راهکار اولیه مناسبی برای جلوگیری از زیان معامله‌گران کم تجربه باشد؛ موضوعی که این روزها و از اواسط مهرماه بخوبی در بازار سهام دیده می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر چند بازار سهام ایران وابستگی زیادی به بازارهای مالی بین‌الملل ندارد اما نوسانات قیمت نفت اثر زیادی بر اقتصاد داخلی کشور دارد. بر این اساس افزایش میزان عرضه نفت از سوی شرکت شل آمریکا سبب کاهش شدید قیمت نفت شده است که ادامه این روند برای کشورهای صادرکننده بویژه ایران که از تحریم‌های صادراتی نیز برخوردار است، ضررهای اقتصادی به همراه دارد که این موضوع نیز می‌تواند بر بازار سهام اثر منفی بگذارد.


وی افزود: با وجود این موضوعات، خبر مثبت این روزهای بازار سهام رونق در سهام بانکی و خودرویی است و شاهد ورود نقدینگی به این صنایع بورسی هستیم. البته نقدینگی اثرگذار بر ایجاد این رونق، به بازار سهام تزریق نشده است و این نقدینگی حاصل فروش سهام در نمادهای بزرگ فلزی و پتروشیمی است که به سمت بانکی‌ها و خودرویی‌ها در حرکت می‌باشد.


حیدری گفت: هر چند نوسانات مثبت مرتبط با سهام گروه بانکی و خودرویی به روزهای پایانی خود می‌رسد و کوتاه مدت است، اما همین میزان جابجایی نقدینگی نشان از قدرتمند بودن سفته‌بازی در بازار سهام بجای سرمایه‌گذاری در این بازار است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: شاید در حال حاضر شایعه تزریق پول به بدنه بازار سهام امید چند روزه‌ای به سهامدار بدهد، اما در مجموع مواردی چون تغییر در رویکرد اقتصادی کشور از اقتصاد ارزشی به اقتصاد اثباتی، ایجاد برنامه‌ریزی کلان علمی و ریل‌گذاری مناسب اقتصاد کلان می‌تواند به بهبود شرایط اقتصای و در پی آن بازار سهام منجر شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها