بازدهی ۶۸ درصدی آیفکس

آیفکس، شاخص فرابورس از ابتدای سال جاری تا پایان هفته اول دی ماه بازدهی ۶۸ درصدی را به ثبت رسانده است.
کد خبر : ۹۵۲۱۲
فرابورس

به گزارش ایبِنا، نخستین هفته کاری زمستان در فرابورس با دادوستد ۳ هزار و ۱۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۷ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال به موازات رشد بیش از دو درصدی شاخص کل و ارزش بازار فرابورس به پایان رسید.


بر اساس این گزارش، شاخص کل فرابورس که در انتهای هفته گذشته در ارتفاع ۱۷۹۱ واحدی قرار داشت در پایان هفته جاری تا ارتفاع ۱۸۳۶ واحدی  صعود کرد و بازدهی ۶۸ درصدی را از آغاز سال به ثبت رسانید. همچنین ارزش بازار فرابورس که در هفته پایانی آذرماه با افت سه درصدی مواجه شده بود در هفته نخست دی‌ماه با ۲.۲ درصد رشد توانست بازدهی ۵۶ رصدی را از آغاز سال کسب کند.


در ۵ روز کاری هفته جاری به طور میانگین روزانه بیش از ۶۰۲ میلیون ورقه به ارزش سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس دست به دست شده که در این میان روز چهارشنبه، بیشترین حجم و یکشنبه نیز بیشترین ارزش مبادلاتی را نسبت به سایر روزهای هفته به خود اختصاص داده‌اند.


حجم، ارزش و تعداد مبادلات


طی هفته جاری شاهد رشد شاخص کل و ارزش بازار فرابورس بودیم این درحالی است که حجم، ارزش و تعداد مبادلات در بازارهای فرابورس نسبت به هفته قبل کاهش یافته است. در هفته منتهی به هفتم دی‌ماه، بازار اول میزبان جابه‌جایی ۲۸۰ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال و بازار دوم نیز میزبان نقل‌وانتقال یک هزار و ۲۸۴ میلیون سهم به ارزش بیش سه هزار و ۷۸۸ میلیارد ریال بود.


بازار پایه


در مجموع تابلوهای معاملاتی بازار پایه نیز شاهد تغییر مالکیت یک هزار و ۳۵۵ میلیون سهم بودیم که این دادوستدها ارزش دو هزار و ۹۷۵ میلیارد ریالی را به ثبت رساند. در این میان در تابلو «پایه الف» سه میلیون سهم به ارزش ۱۰ میلیارد ریال و در تابلو «پایه ب» یک هزار و ۱۸۸ میلیون سهم به ارزش دو هزار و ۷۲۷ میلیارد ریال دست به دست شد.


معاملات صورت‌گرفته در تابلو «پایه ج» نیز به نقل‌وانتقال ۱۶۴ میلیون سهم به ارزش ۲۳۸ میلیارد ریال انجامید. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز معامله‌گران طی این هفته به جابه‌جایی ۹۰ میلیون ورقه بهادر شامل اوراق بدهی، تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۹ هزار و ۶۵۴ میلیارد ریال اقدام کردند.


اوراق بدهی


در این میان دادوستد اوراق بدهی به بیش از ۹ میلیون ورقه به ارزش ۸ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال رسید و مبادلات اوراق ETF به ثبت دادوستد ۸۰ میلیون ورقه منتهی شد که ارزش این مبادلات بر یک هزار میلیارد ریال بالغ شد.


خریداران و فروشندگان اوراق تسهیلات مسکن ۴۱/. میلیون ورقه تسه به ارزش ۲۱۵ میلیارد ریال را جابه‌جا کردند که نسبت به هفته گذشته از رشد ۲۷ و ۲۰ درصدی حجم و ارزش این معاملات حکایت دارد.


در نهایت ارزش مبادلات صنایع فرابورسی در هفته جاری به ۷ هزار و ۶۵۴ میلیارد ریال رسید که بیش از ۱۷ درصد از این مبادلات در اختیار گروه محصولات شیمایی قرار گرفت؛ در حالی که در هفته قبل رتبه نخست صنایع فرابورسی به گروه فلزات اساسی اختصاص یافته بود در این هفته فلزات اساسی جایگاه دوم را از آن خود کرد.


گروه‌های هتل و رستوران، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز با سهم ۷، ۵ و ۵ درصدی از ارزش کل مبادلات خرد بازار سهام و اختیار سهام، جایگاه‌های سوم تا پنجم را به دست آوردند.


از رویدادهای مهم هفته‌ای که پشت سرگذاشتیم پذیرش دور جدیدی از اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۷۱۳» و «اخزا۷۱۴» جمعا به ارزش ۲۳ هزار و ۶۹۳ میلیارد و ۶۶۳ میلیون ریال بود. افزون بر این، چهارشنبه هفته جاری نیز شاهد عرضه یکجای ۵ رصد از سهام غیرمدیریتی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه خواهیم بود. این بلوک توسط بانک ملی و از سوی کارگزاری این بانک عرضه می‌شود و قیمت پایه هر سهم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ۲۶۳۳ ریال تعیین شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر