09 دی 1397 - 09:06
ایبِنا بررسی کرد؛

تغییرات تورم دهک‌های هزینه‌ای/ شکاف دهک‌ها به ۶.۸ درصد رسید

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که فاصله بین تورم دهک اول و دهم در آبان ماه سال‌جاری به ۶.۸ درصد رسیده است.
کد خبر : ۹۵۲۵۶
تورم

به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در آبان‌ ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۳۹.۹ درصد افزایش داشته است. بیشترین درصد تغییر شاخص کل در آبان ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای مربوط به دهک دهم معادل ۴۹.۱ درصد و کمترین آن مربوط به دهک اول معادل ۲۹.۹ درصد بوده است.


میزان تورم در دوازده ماه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان ماه ١٣٩٦ معادل ۱۸.۴ درصد بود. بیشترین میزان تورم به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای در دوازده ماه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان ماه ١٣٩٦ مربوط بـه دهک دهم معادل ۲۱.۸ درصد و کمترین آن مربوط به دهک اول معادل ۱۵ درصد بوده است.


بر این اساس میزان تورم دهک دوم در این بازه زمانی ۱۵.۹ درصد، دهک سوم ۱۶.۵ درصد، دهک چهارم ۱۶.۷ درصد، دهک پنجم ۱۷ درصد، دهک ششم ۱۷.۲ درصد، دهک هفتم ۱۷.۶ درصد، دهک هشتم ۱۷.۸ درصد و دهک نهم ۱۹ درصد بوده است. فاصله تورم دهک اول و دهم در دوازده ماه منتهی به آبان ماه ۹۷ برابر ۶.۸ درصد بوده است که این رقم در آبان ماه سال گذشته تنها ۰.۱ درصد بوده است.


این در حالی است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته برای دهک اول ۲۷.۶ درصد و برای دهک دهم ۴۶ درصد افزایش داشته است که این رقم در مجموع برای ۱۰ دهک هزینه‌ای ۳۶.۹ درصد بوده است.


همچنین میزان تورم در دوازده ماه منتهی به مهرماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ برای دهک اول معادل ۱۳.۳ درصد و برای دهک دهم معادل ۱۸.۴ درصد بوده که بر این اساس در مجموع نرخ تورم برای ۱۰ دهک هزینه‌ای در مهرماه ۱۵.۹ درصد محاسبه شده است.


برچسب ها: بانک مرکزی تورم
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر