رییس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد؛

آمادگی بخش خصوصی برای تامین کالاهای اساسی مردم سوریه

رییس اتاق بازرگانی ایران از تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه خبر داد و گفت: بخش خصوصی ایران برای تامین کالاهای اساسی مردم سوریه آماده است.
کد خبر : ۹۵۲۷۱
شافعی - کراپ‌شده

به گزارش خبرنگار ایبِنا، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز (یکشنبه) و در همایش مشترک ایران و سوریه که با حضور «محمد سامر الخلیل» وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه، «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: این سفرها نشانگر عمق روابط راهبردی ایران و سوریه و اراده مقامات برای توسعه روابط است.


وی با تبریک پیروزی های اخیر دولت سوریه برابر داعش اظهار داشت: لازم است تا در دوران پساداعش و جنگ داخلی روند بازسازی سوریه باید سرعت بگیرد. شافعی تاکید کرد که بخش خصوصی ایران آمادگی کامل کالاهای اساسی و مایحتاج اصلی مردم سوریه را تامین کند.


رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تشکیل ستاد بازسازی سوریه افزود: تشکل های صنعتی از جمله برق، موادغذایی، دارویی... در این ستاد عضویت دارند. رییس اتاق ایران ادامه داد: ما اقدامات لازم را از طرف ایران برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه انجام داده ایم.


وی ابراز امیدواری کرد: براساس تفاهم نامه امضا شده دو کشور اقدامات موثری در تشکیل طرف سوری اتاق مشترک بازرگانی انجام می شود. شافعی گفت: انتظار می رود با تلاش بخش های خصوصی، سطح مناسبات اقتصادی دوکشور  ارتقا دهند و در تجارت کالایی همکاری های موثری داشته باشند.


شافعی با بیان اینکه به جز چند کالا، میزان تعرفه های گمرکی بین دو کشور ۴ درصد تعیین شده است، اظهار داشت: مشکل نقل و انتقال پول و همکاری های بانکی و حمل و نقل عمده ترین مشکل همکاری های تجاری دو کشور است.


وی تاکید کرد: انتظار داریم از دولت های دو کشور تا با اجرای توافقنامه همکاری های راهبردی سطح همکاری های اقتصادی را به سطح همکاری های سیاسی ارتقا دهند. شافعی همچنین خاطرنشان کرد که بخش خصوصی ایران آماده سرمایه گذاری در بخش های مختلف برای بازسازی و توسعه روابط اقتصادی دو کشور است.


همچنین سفیر سوریه در تهران در همایش مشترک ایران و سوریه که با حضور وزیر اقتصاد و تجارت خارجی سوریه و وزیر راه و شهرسازی ایران در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهار داشت: امروز باید اقدامات فعالانه ای را از سوی شرکت های ایرانی شاهد باشیم تا در بازسازی سوریه نقش آفرینی کنند.


وی با بیان اینکه درهای سوریه به روی شرکت های ایرانی باز است، تصریح کرد: با امضای موافقتنامه اقتصادی دوکشور، گام های بلندی برای سرمایه گذاری و حضور شرکت های ایرانی در سوریه برداشته شد.


ترک آبادی سفیر ایران در سوریه نیز در سخنانی در این همایش گفت: روابط دو کشور دیرینه و تاریخی است. وی افزود: اطمینان دارم مردم و دولتمردان سوریه به هرکسی به سوریه برود با روی خوش برخورد کرده و از وی استقبال می کنند. این دیپلمات ایرانی تاکید کرد که درهای سفارت ایران در دمشق نیز به روی تمامی فعالان بخش خصوصی و شرکت ها برای حضور در سوریه باز است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر