10 دی 1397 - 09:17
روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد؛

عدم انتشار نرخ تورم تااطلاع ثانوی به منظور بررسی مشترک بامرکزآمار

بانک مرکزی به منظور بررسی های تخصصی و کارشناسی دو جانبه با مرکز آمار در خصوص به حداقل رساندن اختلافات آماری، تا اطلاع ثانوی نرخ تورم را اعلام نخواهد کرد.
کد خبر : ۹۵۳۱۰
بانک مرکزی

به گزارش ایبِنا از روابط عمومی بانک مرکزی، محمود چلویان مدیر اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی گفت که این بانک به منظور بررسی های تخصصی و کارشناسی ۲ جانبه با مرکز آمار در خصوص به حداقل رساندن اختلافات آماری، نرخ تورم را بررسی و منتشر خواهد کرد.


وی با بیان اینکه بانک مرکزی و مرکز آمارایران دو نهاد اصلی تولید کننده آمار در کشور هستند، گفت: آمارهای تولید شده توسط این ۲ نهاد طیف گسترده ای از موضوعات و متغیرها را پوشش می دهد و در مواردی هم آمارهای مشترکی تولید می شود که به عنوان مثال می‌توان به نرخ تورم شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی اشاره کرد.


مدیر اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تفاوت نتایج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار تاکید کرد: در برخی از مقاطع زمانی بین نتایج نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار اختلاف محسوسی رخ می‌دهد و در بررسی های انجام شده عمده دلایل این امر مربوط به تفاوت سال پایه، دوره های احصاء هزینه های خانوارها، تناسب نظام جمع آوری داده ها به منظور کاهش خطای غیر نمونه گیری و عوامل دیگر  بوده است.


این مقام مسئول بانک مرکزی در خصوص دلیل عدم انتشار نرخ تورم آذرماه توسط بانک مرکزی گفت: در روزهای اخیر نیز بین نتایج شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار تفاوت هایی رخ داده است که ممکن است برای عموم باعث سردرگمی و سوء تفاهم شود، به همین دلیل و باتوجه به اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم را قبل از بانک مرکزی منتشر می کند، تصمیم گرفته شده تا نتایج شاخص تورم بانک مرکزی فعلا منتشر نشود تا با انجام بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دو جانبه در خصوص اختلافات آمارها، این اختلافات به حداقل ممکن کاهش یابد.


وی افزود: لازم به ذکر است بانک مرکزی کماکان به فرایند تولید آمارهای خود و انتشار دیگر شاخص های اقتصادی نظیر شاخص بهای تولید کننده ادامه خواهد داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر