10 دی 1397 - 12:06
ایبِنا گزارش می‌دهد:

نرخ سود ماه شمار حلقه مفقوده ثبات بازار ارز

کارشناسان حوزه بانکی، توقف محاسبه سود سپرده های روزشمار را عاملی برای ایجاد ثبات در بازار ارز و کوتاه شدن دست دلالان در این بازار می‌دانند.
کد خبر : ۹۵۳۲۴
شعبه بانک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محاسبه سود حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت از بهمن ماه به جای روزشمار، براساس ماه شمار محاسبه و پرداخت می‌شود و در نتیجه این نوع حساب‌ها که در میان بانکداران به «پارکینگ پولی» شهره شده بود، سامان می‌یابد.


سیاست‌های گذشته نظام بانکی باعث شده بود تا عمده منابعی که در بانک‌ها در حال گردش بودند منابع کوتاه مدت باشند، حتی منابعی که تحت عنوان بلندمدت در سیستم بانکی نگه‌داری می‌شدند نیز با برخی از مجوزها به کوتاه‌مدت تبدیل شدند و این امر به معنای آن است که اگر از این حساب‌ها برداشتی انجام می‌شد جریمه‌ای به سپرده‌گذار تعلق نمی‌گرفت و این به مفهوم این است که بانک‌ها به پارکینگ پول تبدیل شده‌ بودند. حال بانک‌ها با تغییر سیاست‌های پولی این بار نه تنها از این بار سنگین رها ‌شدند بلکه به فلسفه اصلی کارکردی خود یعنی چرخاندن چرخ بخش تولید کشور کمک می‌کنند.


البته پارک پول در بانک‌ها این بار علاوه بر ضربه به بازار پول کشور، همزمان با تلاطمات اخیر بازار ارز و سکه زمینه‌ساز سفته‌بازی و به هم ریختن این بازار شد. بازاری که طی ماه‌های گذشته با سیاست‌های جدید بازارساز روی آرامش به خود دیده و از تب‌ و تاب افتاده و هم اکنون برای ثبات به اجرای یک سیاست مناسب در بازار پول نیاز داشت، سیاستی که شورای پول و اعتبار با تصویب آن ثبات در بازار ارز را تضمین کرده است.


کاهش سفته‌بازی با توقف حساب‌های کوتاه مدت


در همین راستا، حسن معتمدی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا در اینباره معتقد است: هدف اصلی از توقف حساب های روزشمار و تبدیل آن‌ها به حساب ماه‌شمار، کاهش قیمت تمام شده پول بانک ها بود. وی افزود: زیرا بانک‌ها از نظر عملکرد با قیمت تمام شده بالایی مواجه هستند اما به لحاظ عملکرد یا زیان‌ده هستند و یا از سود چشمگیری برخوردار نیستند که موجب شده ترازنامه بانک‌ها با مشکلاتی مواجه شود.


این کارشناس ارشد حوزه بانکی، درادامه درباره تاثیر این طرح بر ثبات بازار ارز، گفت: از این جهت به دلیل اینکه سپرده های کوتاه مدت روزشمار نرخ‌های سود به نرخ سود بلندمدت نزدیک بود از این جهت وزن سپرده‌های بلند مدت در نقدینگی رشد خواهد داشت و موجب کاهش اقدامات سفته بازی در این بازار خواهد شد.


معتمدی افزود: همچنین در سایر بازارها نیز اقدمات سفته‌بازی و نوسان‌گیری کاهش خواهدیافت و این تفکر که حساب کوتاه‌مدت است و امکان رفت و آمد سپرده و سفته‌بازی در بازارهای مولد دیگر،  وجود دارد، به کلی از بین خواهد رفت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر