تداوم حضور نقدینگی در تالار شیشه‌ای

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قانون جدید در خصوص عدم تعلق سود روزشمار به سپرده‌های بانکی نگرانی‌ها از افزایش نرخ سود را تقلیل داده و به عاملی برای تداوم حضور نقدینگی در تالار شیشه‌ای تبدیل شده است.
کد خبر : ۹۵۳۵۷
بورس

ابراهیم خلیلی در گفت وگو با ایبِنا در خصوص وضعیت کنونی بازار سرمایه گفت: پس از چند هفته روند کاهشی و منفی برای شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در تالار شیشه‌ای، به نظر می‌رسد این روند منفی و هیجان فروش در بازار سهام فروکش کرده و از سوی دیگر با توجه به رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها به سطوح جذاب قیمتی، این روزها شاهد کاهش عرضه و همزمان تقویت تقاضا هستیم که اثر خود را با رشد شاخص بورس و افزایش قیمت سهام نشان می‌دهد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: علاوه بر این، انتشار گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی در آذر ماه نیز نشانه‌های مثبتی را به همراه داشت که این موضوع نیز اقبال سرمایه‌گذاران برای ادامه دادوستد در بازار سهام را به همراه داشته است.


وی اضافه کرد: از سوی دیگر بازارهای رقیب بازار سهام از جمله بازار ارز، خودرو، طلا و مسکن نیز دیگر جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاران را ندارد و این موضوع نیز موجب شده تا این روزها شاهد حضور و گردش نقدینگی در بازار سهام باشیم.


خلیلی همچنین در خصوص تاثیر قوانین جدید بانکی در خصوص سود سپرده‌ها بر بازار سرمایه اذعان کرد: قانون جدید در خصوص عدم تعلق سود روزشمار به سپرده‌های بانکی نگرانی‌ها از افزایش نرخ سود را تقلیل داده است و به نوعی جذابیت سپرده‌گذاری در بانک را به‌طور موقت پایین آورده و این موضوع نیز به نوبه خود به عامل دیگری برای تداوم حضور نقدینگی در تالار شیشه‌ای تبدیل شده است.


این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که با افزایش نرخ ارز، شاخص و قیمت‌ سهام نیز در بازار با رشد همراه بوده است و حالا که نرخ ارز متعادل شده و روند کاهشی در پیش گرفته است، این موضوع چه تاثیری بر معاملات می‌گذارد؟ گفت: درست است که افزیش نرخ ارز خبر خوبی برای شرکت‌های صادرات‌محور است، اما باید این پرسش را مطرح کنیم که چه تعداد از شرکت‌های حاضر در بازار سهام صادرات‌محور هستند که با افزایش نرخ ارز کلیت بازار نیز مثبت می‌شود؟


وی افزود: بدون شک بخشی از رشدهای اخیر شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها به دلیل جو روانی ناشی از این اتفاق و البته ارزش جایگزینی است. ضمن این که کاهش نرخ ارز می‌تواند خبر بهتری برای کلیت بازار سهام باشد، چرا که در صورتی که این کاهش نرخ ارز اثر خود را بر قیمت تمام شده محصولات و مواد اولیه نیز بگذارد، مواد مورد نیاز صنایع و شرکت‌ها با قیمت کمتری به دست تولیدکنندگان رسیده و این موضوع موجب سودآوری بیشتر آنها می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم‌انداز معاملات در روزهای پیش‌رو نیز گفت: انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها یکی از اتفاقاتی است که می‌تواند در هفته پایانی دی‌ماه رفته رفته سمت و سوی بازار سهام را به‌صورت موقت تحت تاثیر خود قرار دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر