نوبخت: در شرایط تحریم ماهواره‌ ساختیم

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، گفت: ممکن است در حال‌حاضر و در شرایط تحریم از لحاظ مالی مشکلاتی داشته باشیم، اما در همین شرایط نیز نگاه دولت به سمت توسعه فناوری فضایی و پژوهشگاه‌های علمی است.
کد خبر : ۹۵۳۸۶
محمدباقر نوبخت

به گزارش ایبِنا به نقل از  روابط‌ عمومی سازمان برنامه، محمدباقر نوبخت در بازدید از دستاوردهای فضایی کشور به همراه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه پژوهشگاه فضایی از مولفه‌های قدرت و افتخار ملی ایرانیان به‌شمار می‌آید، اظهار داشت: هر کس از منظر خود به این پژوهشگاه نگاه می‌کند و برداشت من نیز از این پژوهشگاه به عنوان مسئول سازمان راهبری و رصد توسعه کشور است.


وی ادامه داد: فعالیت‌های این پژوهشگاه در راستای اهداف توسعه ملی قرار گرفته و نه تنها در فرآیند برنامه‌ریزی به کار دولت می‌آید، بلکه از منظر نظارتی نیز اطلاعات مورد نیاز را در اختیار ما قرار می‌دهد.


رییس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه تمام برنامه‌ریزان باید در این حوزه وارد عمل شوند، گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که از مراحل تست و تحویل‌گیری ماهواره‌ها به عمل آمد، متوجه شدیم که نظارت دقیقی بر روی ماهواره‌ها قرار دارد و نه تنها وزارت ارتباطات بلکه تمام برنامه‌ریزان و دست اندر کاران باید وارد عمل شوند.


نوبخت درباره توسعه پژوهشگاه‌ها، گفت: باید بتوانیم تمام مراکز علمی و پژوهشگاه‌های مختلف را تقویت کنیم، زیرا وجود این پژوهشگاه‌ها برای دولت اولویتی مهم به حساب می‌آید. وی ادامه داد: ممکن است در حال‌حاضر و در شرایط تحریم از لحاظ مالی مشکلاتی داشته باشیم، اما در همین شرایط نیز نگاه دولت به سمت توسعه فناوری فضایی و پژوهشگاه‌های علمی است.


رییس سازمان برنامه و بودجه درباره ماهواره‌های دانشجویی اظهار داشت: تلاش ما این است که بتوانیم از دستاوردهای جوانان به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم و بتوانیم از داده‌های اطلاعاتی ماهواره‌های مختلف اطلاعات مورد نیاز خود را بدست آوریم.


معاون رییس جمهوری با اشاره به اهمیت صنعت فضایی کشور گفت: رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران  همواره پشتیبان فعالیت‌های فضایی بوده‌اند، امروز توانسته‌ایم در این عرصه مهم موفقیت‌هایی را کسب کنیم و دولت نیز به طور قطع حمایت‌های خود را از این حوزه انجام خواهد داد.


حل مشکلات زیست محیطی به کمک داده‌های اطلاعاتی ماهواره‌های فضایی


معاون‌ رییس‌جمهوری با اشاره به حل برخی از مشکلات زیست‌محیطی به کمک ماهواره‌های فضایی، گفت: در حال حاضر خشکسالی یکی از موضوعات مهم کشور به حساب می‌آید که به کمک اطلاعات ماهواره‌ای می‌توانیم بسیاری از این مشکلات را حل کنیم.


رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد:‌ همچنین دسترسی به آب‌های ژرف هم از جمله اقداماتی است که به کمک ماهواره‌های فضایی و پردازش اطلاعات آنها انجام می‌گیرد، آنچه که به عنوان اطلاعات در اختیار سازمان‌هاست محدود هستند و به کمک داده‌های ماهواره‌ها می‌توان اطلاعاتی را به دست آورد، این اطلاعات برای سازمان برنامه و بودجه بسیار اهمیت دارد و به کمک اطلاعات فضایی می‌توان مشکلاتی را برطرف ساخت.


وی با اشاره به آمایش سرزمین اظهار داشت: ما باید بتوانیم در بحث آمایش سرزمین اطلاعات متفاوتی را به دست آوریم یعنی متوجه شویم که از کدام استان‌ها و از چه مناطقی می‌توان بهره‌برداری‌های مختلفی را انجام داد، اکنون سازمان برنامه و بودجه و کار آمایش سرزمین را انجام می‌دهد و ماهواره‌ها داده‌های مختلفی را درباره آمایش سرزمین در اختیار ما قرار می‌دهند.


نوبخت یادآوری کرد: من باید از وزارت ارتباطات تشکر کنم، زیرا با انرژی فراوان دانشمندان را پشتیبانی می‌کند، اما باید بدانیم که در بحث‌های مختلف از حمایت تا بودجه فقط نباید به سازمان‌هایی چون وزارت ارتباطات و سازمان برنامه و بودجه توجه داشت، بلکه تمام دستگاه‌های دولتی باید وارد عمل شوند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر