عملکرد ۶ ماهه نخست صندوق توسعه ملی نشان داد؛

پرداخت۱۴.۷۵میلیارد دلار تسهیلات/رشد ۱۷.۵درصدی قرارداد عاملیت ارزی

صندوق توسعه ملی در ۶ ماهه نخست امسال از طریق قراردادهای عاملیت ارزی با بانک های عامل ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار تسهیلات به طرح های مختلف پرداخت کرده است که رشدی ۱۷.۵ درصدی نسبت به سال گذشته دارد.
کد خبر : ۹۵۴۳۱
ارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، صندوق توسعه ملی در شش ماهه نخست سال با توجه به تبصره ۳ بند (خ) اساسنامه صندوق (ماده ۱۶ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور) که مقرر می دارد «اعطای تمامی تسهیلات صندوق صرفا از طریق عاملیت بانک های دولتی و غیردولتی خواهد بود» و همچنین به استناد جزء ۳ بند (ت) اساسنامه، در ابتدای سال ۱۳۹۷، تعداد ۲۰ فقره قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات ارزی مجموعا به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار تنظیم و جهت امضا و اجرایی شدن به بانک های عامل ارسال شد.


براین اساس در مدت زمان مورد اشاره، در مجموع ۱۹ فقره از قراردادهای مذکور به مبلغ ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار اجرایی و ابلاغ شده است.


بررسی جدول توزیع بانکی قراردادهای عاملیت پرداخت تسهیلات ارزی دارای اعتبار در شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ و سال ۱۳۹۶ منعقده فی مابین صندوق توسعه ملی و بانک های عامل نشان می دهد که بیشترین سهم با ۲ میلیارد دلار برای بانک های ملت و صنعت و معدن و کمترین سهم نیز متعلق به بانک های سینا و حکمت ایرانیان با ۱۰۰ میلیون دلار است.


براین اساس رقم قراردادهای عاملیت ارزی دارای اعتبار در ۶ ماهه نخست امسال برای بانک های انصار ۵۰۰ میلیون دلار، پارسیان ۶۰۰ میلیون دلار، پاسارگاد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، پست بانک ۲۰۰ میلیون دلار، تجارت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، توسعه تعاون ۴۰۰ میلیون دلار، توسعه صادرات ایران ۵۰۰ میلیون دلار، حکمت ایرانیان ۱۰۰ میلیون دلار، خاورمیانه ۳۰۰ میلیون دلار و رفاه کارگران ۶۵۰ میلیون دلار بوده است.


همچنین این رقم در مدت مشابه برای بانک های سامان ۵۰۰ میلیون دلار، سپه یک میلیارد ریال، سینا ۱۰۰ میلیون دلار، صادرات ۵۰۰ میلیون دلار، صنعت و معدن ۲ میلیارد دلار، کارآفرین ۴۰۰ میلیون دلار، کشاورزی یک میلیارد دلار، ملت ۲ میلیارد دلار و ملی ایران یک میلیارد دلار بوده است.


این صندوق اعلام کرده است که قرارداد عاملیات ارزی با بانک گردشگری نیز در شرف انعقاد قرار دارد.



از سوی دیگر رقم قراردادهای عاملیات ارزی در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۶ که تا پایان سال ۱۳۹۶ دارای اعتبار بوده اند، به شرح زیر هستند: انصار ۳۰۰ میلیون دلار، پاسارگاد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار، توسعه صادرات ایران ۵۰۰ میلیون دلار، سینا ۵۰ میلیون دلار، کشاورزی ۸۰۰ میلیون دلار و گردشگری ۱۰۰ میلیون دلار.


همچنین رقم قراردادهای مربوط به قراردادهای منعقد شده در انتهای سال ۱۳۹۵ که تا پایان سال گذشته دارای اعتبار بوده اند نیز به شرح زیر هستند: پارسیان ۵۰۰ میلیون دلار، پست بانک ۱۵۰ میلیون دلار، تجارت یک میلیارد دلار، توسعه تعاون ۴۰۰ میلیون دلار، حکمت ایرانیان ۵۰ میلیون دلار، خاورمیانه ۴۲۰ میلیون دلار، رفاه کارگران ۳۰۰ میلیون دلار، سپه یک میلیارد دلار، صنعت و معدن ۳ میلیارد دلار، کارآفرین ۲۸۰ میلیون دلار، ملت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و ملی یک میلیارد دلار.


مجموع رقم قراردادهای منعقد شده شش ماهه نخست سال ۱۳۹۶ و قراردادهای منعقد شده سال ۱۳۹۵ که دارای اعتبار هستند، ۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار اعلام شده است.  


براین اساس از مجموع قراردادهای منعقد شده از اعتبارات سال ۱۳۹۵، تعداد ۱۸ فقره قرارداد در مجموع به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار تا پایان سال گذشته اعتبار داشته و بانک ها از محل این قراردادها می توانند نسبت به معرفی طرح های واجد شرایط به صندوق اقدامات لازم را انجام دهند.


این صندوق توضیح داده است که به علت تاخیر در بازگردانی قراردادها توسط برخی بانک ها، انعقاد و ابلاغ برخی از قراردادهای مصوب سال ۱۳۹۵، در سال ۱۳۹۶ انجام شده که تعداد این دسته از قراردادهای ارزی در شش ماهه اول سال گذشته در مجموع ۶ فقره و مجموعا ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار بوده است.


مقایسه قراردادهای دارای اعتبار در شش ماهه نخست امسال با دوره مشابه سال گذشته بیانگر رشد ۱۷.۵ درصدی این امر در سال ۱۳۹۷ است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر