14 دی 1397 - 12:24
عضو کمیسیون بودجه مجلس مطرح کرد؛

اصلاح نظام مالیاتی بااجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم

عضو کمیسیون بودجه مجلس اصلاح نظام مالیاتی در گرو محدود کردن معافیت‌ها به فعالیت‌ها دانست و گفت: اجرای تمام و کمال ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های‌مستقیم بهترین راهکار در اصلاح نظام مالیاتی است.
کد خبر : ۹۵۴۶۶
مالیات

به گزارش ایبِنا از فارس، محمد خدابخشی با ارزیابی از ارقام کلان لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور به وضعیت درآمدهای مالیاتی اشاره کرد و گفت: بهترین‌کار برای اصلاح نظام مالیاتی محدود کردن معافیت‌ها به فعالیت‌ها  به جای تبعیض میان واحدهای تولیدی در فعالیت‌های مشخص و اجرای تمام و کمال ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های‌مستقیم است که بر مبنای آن همه واحدهای تولیدی فارغ از وابستگی آن ها به دولت و بخش غیردولتی و حاکمیتی و غیر آنها باید اطلاعاتشان از جمله اطلاعات بانکی را در اختیار سازمان مالیات قرار دهند.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان کمتر از رقم برآوردی برنامه ششم است، یادآور شد: دلیل اصلی کاهش درآمد مالیات دو چیز است یکی ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و افزایش پایه های مالیاتی که تاکنون به نحو مناسبی پیگیری نشده است و دوم وضعیت رکود فعلی اقتصاد که امکان افزایش مالیات مودیان فعلی را نمی دهد و مناسب هم‌نیست در این زمینه شرایط واحدهای تولیدی را بدتر از وضع موجود کنیم.


این نماینده مجلس با بیان اینکه راه میان‌بر در بخش مالیاتی، استفاده از رصد تراکنش های بانکی در این زمینه است، اظهارداشت: برای شروع می توان میان حساب‌های اشخاص حقیقی و حقوقی تمایز قائل شد و اولویت را به رصد تراکنش‌های بانکی اشخاص حقوقی داد.


وی با بیان اینکه درآمدهای نفتی بیش برآورد قابل توجهی دارد و می تواند تعدیل شود، تصریح کرد: در واقع باید پذیرفت هرگونه بیش برآورد در نهایت از محل افزایش نرخ فروش ارزهای دولتی نسبت به آنچه در لایحه دیده شده از بانک مرکزی تامین خواهد شد.


این نماینده مجلس پیشنهاد داد: فروش نفت از ۱.۵ میلیون بشکه در روز به یک میلیون کاهش یابد و از طرفی نرخ ارز آن بخش از کالاهای اساسی که با وجود افزایش قیمتها برای مردم صرفا به محلی برای سوءاستفاده و رانت جویی تبدیل شده منطقی شود. ‌


خدابخشی افزود: به عنوان مثال با وجود آنکه نرخ ارز خوراک مرغداری‌ها برابر ۴۲۰۰ تومان است اما قیمت مرغ برای مردم نزدیک سه برابر شده است. این نشان می‌دهد که یارانه ارزی مشکلی از مردم حل نکرده و احتمالا تنها جیب عده‌ای را پر کرده است.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد واگذاری حذف یارانه بگیران غیرنیازمندان به استان‌ها بیان داشت: مزیت اصلی استان ها در داشتن اطلاعات بیشتر از پایگاه رفاه ایرانیان مستقر در وزارت رفاه نیست بلکه بیشتر دسترسی مردم برای مراجعه برای رسیدگی در صورت حذف احتمالی غیر موجه استبرای مردم سخت است که موضوع کار خود را در صورتی که اشتباهی رخ داده باشد در تهران پیگیری کنند.


خدابخشی در مورد اینکه آیا رهنمودهای بودجه‌ای مقام معظم رهبری در بودجه ۹۸ لحاظ شده است، عنوان کرد: به طور نسبی رهنمودهای مقام‌معظم رهبری در نظر گرفته شده است اما به طور مشخص کاهش وابستگی به نفت که از جمله مورد تاکید ایشان است در این بودجه دیده نمی‌شود.


به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، بودجه به طور کلی از نظر همه شاخص‌های درآمدی و هزینه‌ای انقباضی‌تر از آنچه برنامه ششم پیش بینی کرده، بسته شده است. با این حال کسری بودجه یعنی آن بخشی از هزینه ها که از طریق استقراض از جمله فروش انواع اوراق تامین می شود افزایش یافته است.


وی تاکید کرد: ارقام کلان بودجه مشکل همیشگی بودجه های سنواتی کشور یعنی عدم تطابق با واقعیت های کشور را دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر