تاثیر مثبت فرانچایز بر افزایش نرخ اشتغال

قائم مقام مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش، تأثیر فرانچایز را بر افزایش نرخ اشتغال بسیار مثبت ارزیابی کرد و بر ضرورت توجه سیاست گذاران و بهره گیری از ظرفیت های این صنعت تاکید کرد.
کد خبر : ۹۵۴۹۶
فروشگاه زنجیره ای

به گزارش ایبِنا، دومین کنفرانس بین المللی «فرانچایز ایران» با حضور برند های معتبر داخلی، مدیران ارشد سازمان ها، شرکت های دولتی و خصوصی و تمامی علاقه مندان به این صنعت در نمایشگاه بین المللی فرانچایز و توسعه کسب و کار برگزار شد.


حسین صبوری قائم مقام مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در پنل چالش ها و فرصت های توسعه صنعت فرانچایز در ایران، در تشریح تاثیر فرانچایز بر اشتغالزایی، ابتدا مروری ساده بر مفهوم اشتغال و نرخ اشتغال داشت و گفت: کشور ما ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد عده ای از آنها کودک، مسن و از کار افتاده هستند که در سن اشتغال قرار ندارند و در کنار این افراد، جمعیت فعالی داریم که در سن اشتغال هستند و شاغل یا در جستجوی کار می باشند که همیشه نرخ اشتغال نسبت به این افراد سنجیده می شود.


وی افزود: جمعیت فعال به سه دسته تقسیم می شود؛ افرادی که بیکار هستند و نرخ بیکاری بر اساس آن ها سنجیده می شود که بخشی از این جمعیت حقوق بگیر هستند(مانند کارمندان ادارات دولتی-خصوصی وعده ای که در بخش خود اشتغالی مشغول به فعالیت هستند) و بنا به هر دلیلی تمایل دارند تا کسب وکار شخصی خود را راه اندازی کنند.


وی به مطالعاتی که در روند بیکاری اقتصاد ایران انجام شده اشاره کرد و اظهار داشت: نتایج مطالعات نشان می دهد که وقتی با کاهش نرخ بیکاری مواجه ایم، افراد بیشتری در بخش حقوق بگیر شاغل شده اند. بنابراین سیاست گذارانی که بدنبال افزایش نرخ اشتغال هستند، باید به ظرفیت بالای موجود در بخش خود اشتغالی توجه ویژه ای داشته باشند.


قائم مقام مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش در خصوص تأثیر فرانچایز بر بخش خود اشتغالی گفت: زمانی که یک مجموعه بزرگ، حوزه فرانچایز را فعال می کند، عده ای سرمایه گذاری و راه اندازی این نوع کسب و کار  را دنبال می کنند که بر همین اساس، این مجموعه امکاناتی را در اختیار متقاضی قرار می دهد تا بتواند کسب و کار خود را بطور مستقل راه اندازی کند.


وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه کرد که افتتاح یک شعبه فرانچایز، بخش حقوق بگیر جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا زمانی که فعالیتی راه اندازی می شود، این نیاز وجود دارد که پرسنلی را برای پیش بردن امور جذب نمایند.


صبوری همچنین در تشریح تأثیر فرانچایز بر اشتغال، مفهومی به نام تخریبِ خلاق در اقتصاد را مطرح کرد و گفت: در زمانی که یک کسب و کار جدید یا فناوری نوینی ایجاد می شود، به طور طبیعی کسب و کارهای دیگر و تکنولوژی های قبلی، با کاهش تقاضا و در برخی موارد کنار گذاشته می شوند.


وی در ادامه اشتغال را مهم ترین دغدغه در اقتصاد کشور عنوان کرد و افزود: تمام سیاست های اقتصادی و مکاتب موجود برای اثر گذاری بر شاخص اشتغال شکل گرفته اند که در این بین تمام مکاتب موجود را می توان از دو جنبه عرضه و تقاضا بررسی کرد، در برخی مکاتب اقتصادی، اشتغال را تابعی از تقاضای کل می دانند و بر همین اساس بسیاری از سیاست گذاری های دولت ها بر تحریک تقاضا متمرکز هستند که از این دیدگاه صنعت فرانچایز اشتغال را تحت تأثیر قرار می دهد.


وی با ذکر مثالی، تحریک تقاضا را در پی ظهور یک کسب و کار جدید تشریح کرد و افزود: چهار سال پیش مردم از آژانس استفاده می کردند و همیشه نگران بالا بودن نرخ آن بودند، اما بعد از راه اندازی تاکسی های اینترنتی بدلیل قیمت مناسب تر، تقاضای مردم در این زمینه بالاتر رفت، این بدان معناست که وقتی کیفیت خدمات را بالا می بریم، تقاضای کل افزایش می یابد و به نسبت آن نیز اشتغال رشد خواهد داشت.


صبوری در بررسی ریسک های موجود در راه اندازی کسب و کارهای مستقل که فرانچایز راه حلی برای آن به شمار می رود؛ گفت: افراد به تنهایی نمی توانند نرم افزار عظیمی را برای کسب و کار خود خریداری و پیاده سازی کنند و یا تحقیق و توسعه بالایی را که منجر به ارتقا کیفیت خدمات می شود، داشته باشند اما زمانی که یک شعبه فرانچایز افتتاح می شود، یک مجموعه بزرگ و قوی وجود دارد که این امکانات را به راحتی در اختیار فرانچایز گیرندگان قرار می دهد.


وی درباره امتیاز دیگری که فرانچایز برای افراد ایجاد می کند، بیان کرد: زمانی که یک کسب و کار راه اندازی می کنیم این ریسک و نگرانی وجود دارد که آیا کالاهای موجود به فروش می رسد یا خیر، اما در صنعت فرانچایز یک برند شناخته شده را داریم که از روز نخستِ بازگشایی، مردم با آن آشنایی دارند و این ریسک کاهش پیدا می کند.


قائم مقام مدیرعامل شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش راه حل موجود در صنعت فرانچایز برای تأمین مالی را چنین مطرح کرد: برای راه اندازی یک کسب و کار مستقل ممکن است سرمایه کافی در دست نباشد اما با اخذ فرانچایز، تأمین مالی از سوی مجموعه ی فرانچایز دهنده تقبل می شود.


صبوری در ادامه افزود: مفهومی به نام تأمین مالی خُرد وجود دارد که در دنیا دولت ها برای از بین بردن فقر، اعتبار خُردی را در اختیار خانواده ها برای راه اندازی کسب و کار قرار می دهند، ما نیز در این حیطه تجربه بنگاه های زود بازده را داریم که متأسفانه تنها به افزایش نقدینگی و تورم منجر شد، اما در حوزه فرانچایز،   مراحل هزینه کردِ اعتبار از سوی مجموعه ی فرانچایز دهنده کنترل می شود و می توان در جریان گردش مالی و محل سرمایه گذاری آن قرار گرفت.


وی در خصوص ریسک های فنی موجود در کسب و کارهای مستقل بیان کرد: یکی از ریسک هایی که یک کسب و کار مستقل را تهدید می کند، مباحث فنی است که این موضوع نیز بوسیله فرانچایز مرتفع شده است.


صبوری همچنین فرانچایز را راه حلی برای رفع ریسک های موجود در مبحث منابع انسانی دانست و گفت: آموزش پرسنل شعب فرانچایز از سوی شرکت مادر، این ریسک را نیز به نقطه قوت برای فرانچایز گیرندگان تبدیل کرده است.


وی در پایان این بحث، تأثیر فرانچایز را از منظر عرضه و تقاضا بر افزایش نرخ اشتغال مثبت ارزیابی کرد و این امر را نشان دهنده پتانسیل های موجود برای ایجاد اشتغال در صنعت فرانچایز تلقی کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر