22 دی 1397 - 09:32
همراه با هشتمین همایش بانکداری الکترونیک،

رهایی از چرخه خدمات مجانی پیش‌شرط توسعه کسب‌وکارهای فین‌تکی

یک کارشناس حوزه پرداخت گفت: رها شدن از چرخه تراکنش رایگان و خدمات مجانی پیش‌شرط توسعه کسب‌وکارهای فین‌تکی در کشور است و تا این اتفاق نیفتد رونق جدی در این حوزه را شاهد نخواهیم بود.
کد خبر : ۹۵۷۲۴
کریم خمسه

به گزارش ایبِنا و به نقل از ستاد خبری همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، کریم خمسه در خصوص نقش کسب‌وکارهای نوین در صنعت پرداخت، اظهار داشت: ارائه خدمات رایگان علاوه بر این‌که مانع توسعه آتی شده  با ایجاد پدیده سهم خواهی در صنعت پرداخت، وضعیت فعلی را هم تهدید می‌کند.


رئیس هیئت‌مدیره پرداخت نوین، افزود: این روند منجر به ورود بازیگرانی شده که در عین این‌که هیچ خدمتی ارائه نمی‌کنند در برخی مواقع نیز با دریافت خدمات پرداخت کارمزد نیز طلب می‌کنند و همانند یک میهمان ناخوانده بر سر سفره حاضرشده و ادعای حق‌وحقوق می‌کنند.


خمسه یادآور شد: توسعه و بزرگ شدن مؤسسات ازجمله بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت به‌صورت طبیعی همیشه منجر به کاهش سرعت عمل و چالاکی در این نهادها می‎شود درصورتی‌که همواره تداوم امکان رقابت، حفظ و ارتقای سهم در بازار مستلزم ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید است و این پارادوکس به‌عنوان یک چالش نمایان می‌شود.


رئیس هیئت‌مدیره نوین تک، تصریح کرد: ورود بازیگران جدید به صنعت پرداخت که از چالاکی و قدرت ریسک بیشتری به نسبت شرکت‌های بزرگ و قدیمی‌تر برخوردارند، می‌تواند راهکاری برای چالش فوق باشد تا درنهایت منجر به یک هم‌زیستی و اشتراک منافع بین بانک‌ها و این کسب‌وکارها شود تا فین‌تک‌ها با ارائه سرویس‌های ارزش‌افزوده بر روی بستر موجود، بتوانند زمینه انتفاع خود و بازیگران قدیمی را فراهم کنند.


وی یادآور شد: ایجاد پدیده‌ای کارمزد خواهی در صنعت پرداخت که به معنای سهم خواهی از مبلغ کارمزد تراکنش‌ها درازای بهره‌گیری از خدمات شرکت‌های PSP است این ریسک را به وجود می‌آورد که اگر ارتباط و اشتراک منافع دراین‌بین به‌خوبی مدیریت نشود، ورود بازیگران جدید در این فضا ممکن است به این پدیده دامن بزند.


رئیس هیئت‌مدیره پرداخت نوین آرین بابیان این‌که حمایت از کسب‌وکار به دلیل روندهای افراطی و غیر مؤثر در کشور هم منجر به اتلاف منابع از یک‌سو و هم بروز اختلال در آن کسب‌وکار می‌شود، تأکید کرد: باید در فضای جدید از تجارب گذشته بهره گرفته و دوباره آن‌ها را تکرار نکنیم.


وی در تشریح چالش‌های موجود در همکاری فی‌مابین شرکت‌های PSP و فین‌تک، گفت: بزرگ‌ترین مشکل، مشخص نشدن بیزینس مدل این همکاری است. زیرا تراکنش رایگان در کشور ورود این بازیگران جدید را به‌منزله ورود یک شریک جدید در انتفاع از درآمدهای ثابت قبلی تبدیل کرده که طبیعی است بازیگران قدیمی رغبت کمتری به میدان دادن به شرکت‌های فین‌تکی خواهند داشت.


این کارشناس حوزه پرداخت خاطرنشان کرد: در تمام دنیا ارائه خدمات بانکداری الکترونیک و پرداخت مشمول اخذ کارمزد از ذینفع نهایی است که در این فضا اگر فین تک‌ها بتوانند خدمات متنوع و باارزش افزوده را باقیمت کمتری به کاربران خود ارائه دهند، با استقبال عمومی مواجه می‌شوند.


خمسه افزود: از این‌رو بانک‌ها و مؤسسات بزرگ‌تر به دنبال همکاری با فین تک‌ها می‌روند و به آن‌ها به چشم یک شریک جدید و یا میهمان ناخوانده بر سر سفره موجود نگاه نمی‌شود.


وی یادآور شد: برخی شرکت‌های فین‌تکی در کشور در حال حاضر در قبال خدماتی که ارائه می‌دهند، کارمزد اخذ می‌کنند که باید از این پدیده خجسته استقبال و این روند را به شیوه‌ای مدیریت کرد که فضای رقابتی صنعت پرداخت کشور این دسته از کسب‌وکارها را به سمت ارزان‌فروشی و یا کم و صفر کردن کارمزدها سوق ندهد.


وی افزود: درآمد این بازیگران جدید در بازار رقابت، اگر محدود به سهم آن‌ها از کارمزد تراکنش‌هایی که در همکاری با شرکت‌های پرداخت دریافت می‌کنند، بشود تنها زمینه‌ساز کاهش درآمد شرکت‌های ارائه‌دهنده زیرساخت خواهد شد و برای هر دو گروه مضر و زیان‌بار خواهد بود.


یادآور می‌شود، هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاک چین در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر