بر اساس معاملات ۱۰ ماه اخیر،

بازدهی آیفکس به ۷۷ درصد رسید

آمارهای معاملاتی در دوره ۱۰ ماه اخیر نشان می‌دهد که بازدهی آیفکس به ۷۷ درصد رسیده است.
کد خبر : ۹۵۷۶۲
فرابورس

به گزارش ایبِنا، معاملات فرابورس در هفته کاری منتهی به ۲۱ دی ماه ۹۷ با رشد متغیرهای معاملاتی اعم از حجم، ارزش و تعداد دفعات دادوستد سهام و اوراق بهادار روبه رو شد و همزمان شاخص کل و ارزش بازار فرابورس نیز افزایش یافت.


بر اساس این گزارش، در هفته‌ای که سپری شد شاخص کل فرابورس با ۴ درصد رشد، میزان افزایش خود از ابتدای دی‌ماه را به ۹ درصد رساند و بدین ترتیب با بازدهی ۷۷ درصدی از ابتدای سال جاری روبه‌رو شد؛ در حال حاضر آیفکس در بالاتر از ارتفاع ۱۹۴۴ واحدی ایستاده است.


ارزش بازار


از سویی دیگر، همزمان ارزش بازار نیز در پایان هفته رشد ۲ درصدی را به ثبت رساند تا این متغیر با ۶ درصد افزایش از ابتدای ماه جاری، صعود ۶۱ درصدی را آغاز امسال تجربه کند.


در هفته‌ای که گذشت نقل و انتقال ۳۵۶۱ میلیون ورقه در ۵۸۸ هزار دفعه مبادلاتی در مجموع بازارهای فرابورس، معاملاتی به ارزش ۲۳ هزار و ۷ میلیارد ریال را رقم زد که این ارقام در مقایسه با هفته پیش از آن از افزایش ۵ درصدی حجم و تعداد دفعات معاملات و ۳۶ درصدی ارزش آن حکایت داشت.


نگاهی به دادوستد بازارهای فرابورسی نیز نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات در بازارهای اول و دوم با رشد مواجه شده و در بازارهای پایه و ابزارهای نوین مالی، تنها ارزش دادوستدها رشد کرده است در حالی که در این دو بازار شاهد افت حجم معاملات بودیم.


بازار اول و دوم


این گزارش می افزاید : در دو بازار اول و دوم، تغییر مالکیت ۲۱۳۳ میلیون سهم به ارزش ۶۷۸۴ میلیارد ریال رقم خورد. در این دو بازار حجم معاملات سهام بیش از ۳۰ درصد رشد کرده بود، ارزش آن نیز در بازار اول ۵۵ و در بازار دوم ۲۹ درصد افزایش یافت. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز شاهد جابه جایی ۷۸ میلیون ورقه به ارزش ۱۲ هزار و ۶۲۹ میلیارد ریال بودیم که از افزایش ۵۲ درصدی ارزش این معاملات در برابر افت ۲۷ درصدی حجم آن حکایت داشت.


بازار اوراق بدهی


در این بازار تنها اوراق بدهی با افزایش حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد به طوری که به ترتیب رشد ۵۷ و ۷۱ درصدی این متغیرها را تجربه کرد. بر این اساس در هفته منتهی به ۲۱ دی ۱۲.۲ میلیون ورقه بدهی به ارزش ۱۱ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریال خرید و فروش شد که بخشی از این ارقام مرتبط با پذیره‌نویسی مرحله دوم اوراق اعتماد مبین در سه نماد «مبین۰۱۴»، «مبین۰۱۵» و «مبین۰۱۶» به تعداد ۵ میلیون ورقه و نیز عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۱۴۱» برای نخستین بار به تعداد ۶.۰۳ میلیون ورقه بود.


معاملات خرد


از سوی دیگر ارزش معاملات خرد بازار سهام در مجموع بازارهای اول، دوم، پایه و SME به رقم ۱۰ هزار و ۸۵ میلیارد ریال در پایان هفته گذشته رسید که گروه فلزات اساسی با معاملاتی به ارزش ۱۳۴۰ میلیارد ریال ۱۳ درصد از این رقم را در اختیار گرفت و صدرنشین شد.


پس از آن گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» به ترتیب ۱۰، ۷ و ۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام را به خود اختصاص دادند و در پله‌های دوم تا چهارم ایستادند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها