«زدشت» با کشف قیمت ۱۹۵۰ ریالی به فرابورس آمد

«زدشت» با ۱۹۵۰ ریال در یازدهمین عرضه اولیه امسال فرابورس کشف قیمت شد.
کد خبر : ۹۵۸۴۸
99

به گزارش ایبِنا، در حالی قرعه یازدهمین عرضه اولیه امسال فرابورس به نام شرکت کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرم‌دره از گروه زراعت و خدمات وابسته افتاد که در جریان عرضه ۱۵ درصد از سهام این شرکت، هر سهم آن ۱۹۵۰ ریال کشف قیمت شد.


در عرضه اولیه ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم از مجموع سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرم‌دره در نماد «زدشت»، ۳۰۹ هزار و ۱۷۵ خریدار حضور یافت که مشارکت این تعداد کد معاملاتی که با ثبت تقاضای ‏بیش از ۳۱۸ میلیون و ۷۶۴ هزار سهمی از سوی آنان همراه بود، موجب شد به هر کد حداکثر ۳۳۹ سهم تخصیص یابد. این در حالی است که پیش از عرضه اولیه حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی ۱۲۰۰ سهم تعیین شده بود.


گفتنی است، شرکت کشت و ‏صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرم دره نهمین شرکتی بود که در گروه زراعت و ‏خدمات وابسته در فرابورس روی تابلو معاملات رفت. پیش از این در گروه زراعت و خدمات وابسته، سهام ۶ ‏شرکت در بازار دوم عرضه شد و ۲ شرکت در بازار پایه گشایش نماد شدند. ‏ ‏


۱۵ درصد از سهام «زدشت» در حالی به عنوان یازدهمین ‏عرضه اولیه سال ۹۷ در بازار دوم فرابورس عرضه شد که دهمین عرضه ‏اولیه فرابورس نیز مربوط به شرکت کشاورزی مکانیزه اصفهان کشت از گروه زراعت و خدمات وابسته بود و با عرضه اولیه بخشی از سهام زدشت، تعداد شرکت‌های زراعی که در سال ۹۷ روی تابلو ‏معاملات فرابورس رفته‌اند، به چهار عدد رسید.


توقف و بازگشایی نمادها


از سویی دیگر، معاملات فرابورس در بیست‌وسومین روز از دی‌ماه ۹۷ با انجام یک عرضه اولیه در بازار دوم، توقف و بازگشایی ۶ نماد در بازارهای سهام، کاهش نزدیک به ۸ واحدی آیفکس و تغییر مالکیت نزدیک به ۸۹۹ میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۳۵۷۹ میلیارد ریال در مجموع بازارها پایان پذیرفت.


سهامداران در مجموع بازارهای اول و دوم نیز ۶۳۳ میلیون سهم را میان خود دست به دست کردند که ارزش این معاملات ۱۶۹۲ میلیارد ریال بود. در همین حال بازار پایه‌ای‌ها نیز اقدام به خرید و فروش ۲۵۴ میلیون سهم به ارزش ۶۶۳ میلیارد ریال کردند.


نگاهی به روند قیمتی سهام مورد معامله در بازارهای فرابورسی نشان می‌دهد دو نماد «حخزر» و «حپارسا» در حالی با بالاترین رشد قیمتی روبه‌رو شدند که نمادهای «ذوب» و «شراز» بیشترین افت قیمت سهام را در پایان معاملات امروز تجربه کردند.


کاهش ۸ واحدی شاخص


شاخص کل فرابورس نیز امروز بیشتر از همه تحت تاثیر دو نماد «زاگرس» و «ذوب» که هر کدام ۵ واحد اثر منفی بر این نماگر داشتند، قرار گرفت و کاهش نزدیک به ۸ واحدی را تجربه کرد. در حال حاضر آیفکس در بالاتر از سطح ۱۹۳۳ واحدی ایستاده است.


از سوی دیگر در جریان معاملات بازار نیز نمادهای «فبیرا» و «ثرود» متوقف و در سمت مقابل نمادهای «افرا» و «شجم» بازگشایی شدند. نماد «حخزر» نیز در زمان بازار با دستور ناظر به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف و پس از افشای آن بازگشایی شد.


بازار ابزارهای نوین مالی


از سویی دیگر، بازار ابزارهای نوین مالی نیز با تغییر مالکیت ۱۱ میلیون ورقه به ارزش ۱۲۲۵ میلیارد ریال به فعالیت خود در معاملات امروز فرابورس خاتمه داد. در این بازار نوسانات قیمتی اوراق تسهیلات مسکن دادوستد این اوراق را در بازه ۲۱۱ هزار تا ۵۷۱ هزار ریال رقم زده است و امروز اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی مربوط به آذرماه ۹۷ در نماد «تملی۷۰۹» با بالاترین رشد قیمت تا ۵ درصد روبه‌رو شد.


در این میان از رویدادهای آتی بازار فرابورس باید به عرضه یکجای سهام غیرمدیریتی شرکت فروشگاه های زنجیره‌ای رفاه در نماد معاملاتی «رفاه۴» در معاملات روز چهارشنبه فرابورس ۲۶ دی ماه ۹۷ از طریق بازار پایه اشاره کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها