24 دی 1397 - 12:24

تهدیدهای سیستم بانکی/ پیچیدگی سامانه‌ها

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: تحریم‌ها، تهدیدات سایبری، مهاجرت نیروهای خبره، اختلال در زیرساخت اساسی کشور و عملیات تروریستی از جمله موضوعاتی هستند که سازمان‌ها را تهدید می‌کنند.
کد خبر : ۹۵۸۸۰
ابوطالب نجفی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در همایش مدیریت تداوم کسب و کار در صنعت بانکی که توسط شرکت خدمات انفورماتیک در حال برگزاری است، با اشاره به برخی تهدیدهای سیستم بانکی در شرایط فعلی و اهمیت نیروی انسانی گفت: تحریم‌ها، تهدیدات سایبری، مهاجرت نیروهای خبره، اختلال در زیرساخت اساسی کشور، عملیات تروریستی، عدم انطباق با مقررات و قوانین و بلایای طبیعی از جمله موضوعاتی هستند که سازمان ها را تهدید می‌کنند.


وی یکی از مهم ترین تهدیدات در صنعت بانکی را سامانه‌ها دانست و اظهار داشت: سامانه‌ها و Core Banking ها در دنیا ۴٠ سال پیش و در ایران ٣٠ سال پیش طراحی و معماری شدند. در آن زمان اینترنت و دستگاه‌های خودپرداز یا فناوری‌ها جدید وجود نداشت، اما هم‌اکنون سرویس‌ها و کانال‌های جدید به این معماری‌های قدیمی اضافه می‌کنیم و باعث می‌شود سامانه‌ها پیچیده شوند.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک تاکید کرد: این مسئله برای سازمان‌ها تهدید است چرا که در صورت ایجاد اختلال در سرویس‌ها باید راه‌حل‌هایی پیچیده را برای حل مشکل استفاده کرد. نجفی با بیان اینکه مدیریت تداوم در سازمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: مدیریت تداوم یعنی موضوعاتی که سرویس‌ها و سازمان‌ها را تهدید می‌کند و ما آنها را شناسایی و برای آنها برنامه ریزی‌های لازم را انجام و راه‌حل‌هایی را پیدا کنیم.


رضا جواهری؛ مدیر مرکز مدیریت راهبردی افتا نیز در همایش مدیریت تداوم کسب و کار در صنعت بانکی که توسط شرکت خدمات انفورماتیک در حال برگزاری است، با اشاره به زیرساخت‌های حیاتی کشور گفت: زیرساخت های حیاتی به خاطر بحث های سایبری نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، از اینرو در بحث ارتباطات، حمل نقل، انرژی و حوزه مالی از اولویت های این مرکز است و با توجه به نقش حیاتی صنعت بانکی در اقتصاد کشور، نگاه ملی به این بخش وجود دارد.


مدیر مرکز مدیریت راهبردی افتا  ادامه داد: صنعت بانکی شاهرگ اقتصاد کشور است از اینرو برای تداوم کسب و کار در این بخش باید برنامه ریزی کرد تا کشور با بحران مواجه نشود؛ تداوم کسب و کارها در صنایع مالی ضرورت دارد.


وی درباره اهمیت تداوم کسب و کارها گفت: باید برای تداوم کسب و کار زمان انجام فرآیندها به حداقل برسد بر همین اساس نیز راهکارهایی مناسب برای تاب آوری کسب و کارها موثر هستند. جواهری با بیان اینکه خسارات ناشی در فضای سایبری ضررهایی جبران ناپذیر دارند اظهار داشت: در برخی مواقع توقف خدمات در حوزه های حیاتی منجربه مشکلات بزرگ می شود؛ سال گذشته شورای عالی فضای مجازی نظام ملی پیشگیری و مقابله را راه اندازی کرد که در آن نقش ها و نظام ها مشخص شده اند.


وی افزود: با بازنگری طرح همسازی یه بخس مهم گنجانده شده که الزامات، ایجاد زیر ساخت ها و اقدامات مورد نیاز است. مدیر مرکز مدیریت راهبردی افتا خاطر نشان کرد: یکی از بحث‌های مهم در تاب آوری شناسایی وابستگی‌ها به شمار می‌رود که کاهش این وابستگی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر