نایب رییس اتاق بازرگانی؛

دغدغه‌های اکوسیستم کسب و کارهای نوین برطرف شد

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اعلام کرد: دغدغه‌های اکوسیستم کسب و کارهای نوین از جمله موضوع فیلترینگ تعیین تکلیف و برطرف شد.
کد خبر : ۹۵۹۰۲
حسین سلاح ورزی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، نشست هم اندیشی کسب و کارهای استارتاپی با حضور معاون امور حقوقی رییس جمهور و اعضای اتاق بازرگانی ایران و برخی از مدیران کسب و کارهای بزرگ اینترنتی از جمله اسنپ و کافه بازار برگزار شد.


حسین سلاح ورزی، نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن در این نشست با اشاره به کارگروه رفع موانع کسب و کارهای اینترنتی گفت: در کارگروه تشکیل شده توسط مشاور حقوقی رییس جمهور اقدامات بسیار خوبی انجام شد و برخی از دغدغه‌های اکوسیستم کسب و کارهای نوین از جمله موضوع فیلترینگ تعیین تکلیف و برطرف شد.


وی ادامه داد: گلایه‌ای که وجود دارد آن است که در کمیته کسب و کارهای استارت آپی هیچ نماینده‌ای از بخش خصوصی وجود ندارد که باید این مسئله با درایت برطرف شود. لعیا جنیدی، مشاور حقوقی رییس جمهور در این نشست با اشاره به اهمیت کسب و کارهای کوچک گفت: در تمام دنیا جهت به سوی حمایت و تقویت کسب و کارهای کوچک و متوسط است؛ کسب و کارهای بزرگ در کشور مشکلاتی بزرگ دارند اما بازده کار آن‌ها چندان بزرگ نیست در حالیکه کسب و کارهای کوچک دستاوردهایی بزرگ دارند.


مشاور حقوقی رییس جمهور افزود: هدف اول کارگروه کسب و کارهای نوین حفظ کسب و کارها و بعد از آن رفع چالش‌ها و مشکلات است؛ هیئت دولت با توجه به اهمیت موضوع کسب و کارهای نوین دستور داد تا کارگروهی را ایجاد کند.


وی تاکید کرد: باید زمینه‌های رقابت منصفانه ایجاد شود و در حوزه کسب و کارهای تاکسی اینترنتی تکلیف شد تا سنگ اندازی نکنند و موانع را از سر راه بردارند. دولت به دنبال منفعت نیست و به دنبال آن است تا موانع را با همکاری صمیمانه با کسب و کارهای نو بردارد.


مدیر اپراتور علمی کشور در این نشست با اشاره به عدم شناخت مسئولان از فناوری‌های نوین گفت: در ایران بلاکچین را با رمز ارزها می‌شناسیم اما در بسیاری نقاط کاربرد دارد؛ این فناوری تحول گرا است و باید مسئولان ابتدا از این فناوری شناخت درستی داشته باشند سپس به مقوله نظارتی آن وارد شوند.


مسدودسازی حساب بانکی استارتاپ‌ها با شکایات ابتدایی


معاون حقوقی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی با اشاره به مشکلات کسب و کارهای استارتاپی گفت: فیلترینگ یکی از مشکلات کسب و کارهای استارتاپی است اما یکی از مشکلات که باید برای رفع آن به عنوان چالش فکری کرد بحث مسدودسازی حساب بانکی کسب و کارهای اینترنتی با هر گونه شکایت بدون بررسی است؛ در واقع بازپرس‌ها سریعا حساب‌های بانکی کسب و کارها را مسدود می‌کنند بدون آنکه بررسی خاصی داشته باشند.


وی افزود: برخی کلاهبرداران با فیشینگ اطلاعات کارت مردم را می‌دزدند بعد با مراجعه به سایت‌های اینترنتی و استارت اپ‌ها کالا یا خدمات خرید می‌کنند اما بعد دادسرا به عنوان پیگیری شکایت حساب بانکی را بر اساس مبلغ یا به صورت کلی مسدود می‌کند که ناحق است.


مغایرت مجوزها


همچنین نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان در این نشست با اشاره به مغایرت مجوزها اظهار داشت: مجوزهای کسب و کارهای اینترنتی که اتحادیه‌ها با پلیس فتا یا دادستانی می‌خواهد متفاوت است و معلوم نیست باید چه مجوزهایی کسب کرد. وی ادامه داد: در تخفیفان سه ماه پیش با یک شکایت ۵۰۰ هزار تومانی با دستور دادسرا حساب‌های بانکی‌مان به طور کل ظرف مدت یک ساعت مسدود شد که این چالش باید برطرف شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها