افت ۱۲ درصدی ارزش معاملات فرابورس

آمار داد و ستدهای هفته آخر دی ماه در فرابورس نشان می‌دهد که ارزش معاملات این بازار نسبت به هفته گذشته با ۱۲ درصد کاهش روبه‌رو شده است
کد خبر : ۹۶۰۶۱
فرابورس

به گزارش ایبِنا، آمارهای معاملاتی فرابورس حاکی از رونق متعادل خرید و فروش ها در این بازار است به طوری که در چهارمین هفته کاری دی ماه در فرابورس یازدهمین عرضه اولیه  سال ۹۷ فرابورس، قطعیت عرضه یکجای ۳۲ درصد از سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت پخش البرز، بازدهی ۱۱ درصدی شاخص کل فرابورس از آغاز ماه و افزایش ۳۱ درصدی حجم مبادلات هفتگی رقم خورد.


بر اساس این گزارش، در هفته منتهی به ۲۸ دی‌ماه شاهد عرضه اولیه ۱۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سهم شرکت کشت و صنعت و دامپروری و مرغداری دشت خرم‌دره معادل ۱۵ درصد از کل سهام این شرکت به عنوان یازدهمین عرضه اولیه فرابورس بودیم که در جریان این عرضه هر سهم «زکشت» ۱۹۵۰ ریال کشف قیمت شد.


همچنین طی هفته منتهی به ۲۸ دی‌ماه معامله ۳۲ درصد از سهام مدیریتی غیر کنترلی شرکت پخش البرز به ارزش بیش از ۸۷۰ میلیارد ریال در بازار دوم فرابورس قطعیت یافت. تاریخ این عرضه بلوکی مربوط به شرکت دارویی پخش البرز که ۶۰۰ میلیارد ریال سرمایه دارد، پانزدهم دی‌ماه جاری بود.


ارزش معاملات


در هفته گذشته معامله‌گران دادوستد ۴ میلیارد و ۶۶۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش بالغ بر ۲۰ هزار و ۲۸۸ میلیارد ریال را در بازارهای نه‌گانه فرابورس رقم زدند و بدین ترتیب در ۵ روز کاری هفته گذشته به طور میانگین روزانه ۹۳۳ میلیون ورقه به ارزش افزون بر ۴ هزار میلیارد ریال دست به دست شد.


بدین ترتیب در حالی ارزش مبادلات هفته گذشته فرابورس نسبت به هفته گذشته با ۱۲ درصد کاهش روبه‌رو شد که حجم و تعداد دفعات مبادلات به ترتیب رشد ۳۱ و ۵۰ درصدی را تجربه کردند.


بازدهی ۱۱ درصدی آیفکس


شاخص کل فرابورس که در روز انتهایی هفته گذشته در ارتفاع ۱۹۴۴ واحدی قرار داشت در جریان هفته گذشته با صعود نزدیک به ۴۰ واحدی معادل دو درصد رشد، در ارتفاع ۱۹۸۳ واحدی ایستاد و بدین ترتیب بازدهی ۱۱ درصدی را از آغاز این ماه به ثبت رسانید. همچنین بازدهی آیفکس از آغاز سال به ۸۱ درصد رسید.


عملکرد بازارها


نگاهی به مبادلات انجام شده در بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است بازارهای اول، دوم و پایه با رشد حجم و ارزش دادوستد سهام روبه‌رو شده‌اند به طوری که در بازار اول ۵۳۱ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال دست به دست شد که در مقایسه با هفته پیشین نشان از رشد ۷۴ و ۴۱ درصدی حجم و ارزش معاملات داشت.


بازار دوم


بازار دوم نیز با میزبانی از نقل‌وانتقال دو هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال به ارزش ۶ هزار و ۶۸۴ میلیارد ریال، رشد ۲۵ و ۱۸ درصدی حجم و ارزش دادوستدی را به همراه داشت.


بازار پایه


در همین حال در بازار پایه نیز معامله‌گران یک‌هزار و ۷۳۲ میلیون سهم را به ارزش ۴ ‌هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال دست به دست کردند که رشد ۲۸ درصدی حجم و ۲۳ درصدی ارزش مبادلات را نشان می‌داد.


بازار ابزارهای نوین مالی


از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی نیز در حالی که حجم معاملات اوراق با ۵۱ درصد رشد روبه‌رو شد اما ارزش آن افت ۴۱ درصدی را تجربه کرد. در این بازار سرمایه‌گذاران دادوستد ۱۱۷ میلیون ورقه به ارزش ۷ هزار و ۵۶۹ میلیارد ریال را به ثبت رساندند.


رصد دادوستد ابزارهای معاملاتی این بازار حاکی از آن است تنها مبادلات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله با رشد معاملات در هفته گذشته روبه‌رو شده و اوراق بدهی و اوراق تسهیلات مسکن افت معاملات را تجربه کرده‌اند.


ارزش معاملات خرد


در نهایت با نگاهی به جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت، گروه فلزات اساسی را در صدر این جدول می‌بینیم که با ثبت ارزش مبادلاتی یک هزار و ۶۴۳ میلیارد ریالی، ۱۴ درصد از ارزش کل معاملات خرد را در اختیار گرفته است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر