تامین مواد اولیه بزرگترین چالش تولید

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به فرصت مناسب برای حمایت از تولید داخلی گفت: با توجه به مشکلات در تامین مواد اولیه و ثبت سفارش در ماه‌های آینده، تولید با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.
کد خبر : ۹۶۱۰۱
شافعی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران صبح امروز (یکشنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: در قانون بودجه امسال با وجودی که برای اولین بار از اتاق های سه گانه دعوت شد، اما در عمل نظرات ارائه شده تخصصی در برنامه و بودجه مورد غفلت واقع شد یا اساسا بخش های از آن نادیده گرفته نشد.


وی ادامه داد: از دست اندرکاران بودجه ریزی خواستیم تا بودجه را براساس اهدافی نظیر فرصت رقابت پذیری و توسعه بخش های مولد تدوین کند و با رعایت اصل تقدم منابع و مصارف، شفافیت های تخصیص بودجه ای را بازنگری و شرکت های زیان ده دولتی، کاهش فشارهای مالیاتی را برای اشخاص حقوقی غیر دولتی تدوین کند.


شافعی خاطرنشان کرد: که این مسائل در بودجه کمتر عینیت یافته که به این منظور نظرات اتاق به کمیسیون تلفیق تقدیم شد. رییس اتاق ایران ادامه داد: لایحه بودجه بدون توجه به شرایط کشور خوشبینانه تدوین شده است. درآمدهای نفتی و مالیاتی به طور واقع بینانه در نظر گرفته نشده استو


وی با انتقاد از نرخ نا مشخص ارز در بودجه گفت: هرساله نرخ ارز به طور مشخص در بودجه تدوین نمی شود و دولت نرخ ارز را فدای تراز شدن بودجه می کند و  نرخ ارز را به گونه ای نظر می گیرد که با فروش دلار نفتی، کسری بودجه را جبران کند.


شافعی ادامه داد: متاسفانه بودجه ریزی در کشور به شیوه معکوس صورت می گیرد؛ دولت ابتدا مصارف خود را محاسبه می کند و سپس منابع آن را تعریف می کند. شافعی خطاب به رحمانی وزیر صمت گفت: همانطور که می دانید منابع ما محدود است و به هر قیمتی نباید همه بانک ها را سرپا نگاه داشت. در این راستا کمک به ظرفیت های تولیدی و زنجیره تولید واجب است.


وی افزود: محدودیت های مالی باعث می شود تا واحدهای تولیدی سهم بیشتری از تسهیلات و کمک ها را به خود اختصاص دهد. رییس اتاق ایران با اشاره به فرصت مناسب برای حمایت از تولید داخلی گفت: با توجه به مشکلات در تامین مواد اولیه و ثبت سفارش در ماه های آینده تولید با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.


شافعی اظهار داشت: باید ببینیم نرخ بهره، تسهیلات، مالیات، یارانه و کمک های بلاعوض در چه ادواری و برای چه مدتی برقرار بوده و از این به بعد با هدف ایجاد رقابت در عرصه جهانی ادامه خواهد یافت؟


وی افزود: ما می توانیم با حمایت از صادرکنندگان در بسیاری از بازارها حضور پیدا کنیم ولی تصمیمات اشتباهی از سوی برخی مسئولین گرفته می شود که عواقب ناخوشایندی در انتظار صادرات خواهد بود.


عدنان موسی پور رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی نیز در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: ما اعتقاد داریم که صادرات کشور کاهش یافته است. وی افزود: در حالی که براساس برنامه باید ٢٠ درصد صادرات افزایش یابد، ولی شاهد کاهش آمار صادراتی هستیم.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: این کاهش نتیجه دو عامل مثبت و منفی تاثیرگذار در اقتصاد کشور است. اگر همه مصوبه های حمایتی از صادرات و موانع صادراتی را در کفه دیگر بگذاریم، کفه دوم ترازو بسیار سنگین تر است.


وی با گلایه از تیم اقتصادی دولت تاکید کرد: طبیعت و ذات صادرات این است که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد اما ناراحتی ما اینجاست که بزرگترین و مهم ترین فرصت تاریخی توسعه صادرات کشور جلوی چشم ما در حال از بین رفتن است


موسی پور دولت را فرمانده و فعالان اقتصادی را سربازان اقتصادی توصیف کرد و افزود: مجموع دولت و فعالان اقتصادی، ارتش اقتصادی را تشکیل می دهند و این ارتش تنها در جایی شکست می خورد که اعتماد بین فرمانده و سرباز از بین برودرییس کمیسیون توسعه صادرات خواستار لغو پیمان سپاری ارزی شد و گفت: باید به ارز صادراتی اجازه واردات تمام اولویت های کالایی داده شود. وی خواستار افزایش مدت زمان ثبت سفارش به ٦ ماه با قابلیت تمدید سه ماه دیگر شد


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر