02 بهمن 1397 - 12:00
معاون سازمان برنامه عنوان کرد:

شرایط تدوین لایحه بودجه ۹۸/ حذف ۳۹ ردیف دائمی بودجه

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سختی‌های زیادی برای تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ متحمل شدیم، گفت: علیرغم محدودیت‌ها بودجه آموزش، محیط زیست و فرهنگ را قابل توجه پیش بینی کردیم.
کد خبر : ۹۶۲۰۲
 سید حمید پورمحمدی

به گزارش ایبِنا، نشست فراکسیون شفاف سازی با حضور معاون سازمان برنامه و بودجه و کارشناسان مرکز پژوهش دیروز (دوشنبه، یک دی ماه) با هدف نقد و بررسی لایحه بودجه ۹۸ از منظر شفافیت در مجلس برگزار شد.


سیدحمید پورمحمدی؛ معاون اقتصادی سازمان و برنامه و بودجه با حضور در نشست فراکسیون شفاف سازی مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۸ دو ویژگی یعنی سخت‌ترین بودجه بعد از انقلاب و شفاف‌ترین بودجه‌ای است که ارائه شده، گفت: بودجه خوشبینانه و با توجه به تحریم‌ها با یک میلیون بشکه نفت در روز بسته شد و این در حالی است که سال ۹۷ بودجه با دو میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه و در سال ۹۶ با دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بسته شد یعنی میزان صادرات نفت را به ناچار به یک میلیون بشکه نفت در روز کاهش دادیم.


معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه افزود: یکی از منابع درآمدی مالیات است و اینکه حاکمیت به مردمی که در شرایط رکود قرار دارند فشار مالیاتی بیش از حد وارد کند مطلوب نبوده و در واقع هزینه تبعات سیاسی و اجتماعی آن بیشتر از وصول مالیات است.


وی ادامه داد: یکی دیگر از مسیرهای درآمدها نیز واردات است اما واردات خودرو و ۱۳۰۰ قلم را ممنوع شده است همچنین یک مسیر دیگر دیگر نیز سود شرکت‌های دولتی بود اما آنها مانند کشتی به گل نشسته هستند و نباید فشار بیشتری به آنها وارد کرد. مسیر دیگر درآمد واگذاری سهام شرکت‌های دولتی است که با توجه به شرایط فعلی مشتری نداشتند؛ بنابراین فشار سنگینی مبنی بر اینکه دستگاه‌ها و مردم بودجه بیشتری می‌خواهند و اینکه منابع به شدت محدود بود، وارد شد. هزینه‌های دولت در سال ۹۷ نسبت به تولید ناخالص داخلی ۱۴ درصد اما سال آینده ۱۲ درصد است بنابراین سال بسیار سخت و مشکلی را در پیش داریم.


پورمحمدی با بیان اینکه مردم نسبت به معیشت خود نگران هستند، بازارها متلاطم و منابع دولت نیز محدود است، تصریح کرد: دستگاه‌ها انتظار بودجه بیشتری داشتند اما مقدور نبود بر اساس برآورد اولیه حداقل منابع برای اداره کشور حدود ۴۳۷ هزار میلیارد تومان بود و بودجه اولیه را به طور تقریبی ۴۴۷هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم اما سران قوا و سایر مسئولین ورود و ۷ هزار میلیارد تومان آن کاهش یافت.


به گزارش خانه ملت، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه افزود: بودجه در سطر اول حدود ۴۰۷ هزار میلیارد تومان شد؛ بودجه امسال ۳۸۶ هزار میلیارد تومان و سال آینده ۴۰۷ هزار میلیارد تومان است که تنها ۵ درصد رشد داشته این در حالی است که حقوق و دستمزد کارگران، کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری را باید حدود ۲۰ درصد افزایش می‌دادیم و سایر دستگاه‌ها باید هزینه کمتری کنند تا بتوان نیازها را رفع کرد.


سختی‌های زیادی برای تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ متحمل شدیم


وی با بیان اینکه سختی‌های زیادی برای تدوین لایحه بودجه سال ۹۸ متحمل شدیم، گفت: از لحاظ منابع درآمدی بودجه سال ۹۸ در دو سقف پیش‌بینی شد، یعنی یکی سقف ۴۰۷ هزار میلیارد تومان و دیگری ۴۴۷ هزار میلیارد تومان که از این میزان مالیات‌ها ۱۲۶ هزار میلیارد تومان و متوسط رشد مالیاتی ۱۱ درصد است؛ رشد مالیات شرکت‌ها را منفی کردیم و به خاطر شرایط تورمی مالیات بر ارزش افزوده افزایش خواهد یافت. همچنین در قالب اصلاحات ساختاری حدود ۵۰هزار میلیارد تومان مالیات به نرخ صفر می‌دهیم.


پورمحمدی با یادآوری اینکه میزان یارانه‌های بودجه‌ای، فرابودجه‌ای پنهان حدود ۹۳۶ هزار میلیارد تومان است، افزود : در حالی که بودجه ۴۰۷ هزار میلیارد تومان است، حدود ۹۳۶ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و فرابودجه‌ای پرداخت می‌کنیم این در حالی است که بر اساس بررسی‌ها، یارانه‌ها به هدف اصابت نکرده و اقشار پُردرآمد بهره‌وری بیشتری از این موضوع دارند.


معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: یکی از مباحثی که مرکز پژوهش‌ها به آن تأکید دارد این است که چرا یک میلیون بشکه پیش‌بینی نکردیم و ۱.۵ میلیون بشکه را لحاظ کردیم زیرا ممکن است نتوانیم ۵۰۰ هزار بشکه نفت را صادر کنیم؛ سازمان برنامه و بودجه ملاحظات کارشناسی داشته و همچنین با ملاحظات سیاسی و اجتماعی و اندکی نیز به ملاحظات اجرایی توجه دارد.


وی یادآور شد: سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند صرفا به میزان صادرات نفتی که آمریکا پیش‌بینی کرده اکتفا کند بلکه باید تمامی ساز و کارها شکل بگیرد تا بتوان نفت بیشتری را صادر کنیم، نباید روی این موضوع نقطه ضعف نشان دهیم و بگوییم نمی‌توانیم نفت بیشتر صادر کنیم زیرا اگر از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم می‌توان ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروش داشته باشیم و مشکلی نیز در این ارتباط نخواهیم داشت.


به گزارش خانه ملت، پورمحمدی با بیان اینکه بودجه ۹۸، ۵ ویژگی دارد، ادامه داد: در شرایط سخت به معیشت و سلامت مردم و همچنین عدالت اجتماعی توجه شده  که برای این منظور تمامی درآمدهای نفتی سهم دولت ۲۱ میلیارد دلار است و سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار بود که ۶ میلیارد آن کاهش یافت؛ ۱۴ میلیارد دلار از ۲۱ میلیارد دلار را به کالاهای اساسی مردم یعنی دارو و تجهیزات پزشکی و نهاده‌های دامی و کشاورزی اختصاص و همچنین علیرغم رشد ۵ درصدی بودجه حقوق کارکنان و بازنشستگان را ۲۰ درصد افزایش دادیم.


۳۹ ردیف دائمی بودجه را حذف کردیم


معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه ۳۹ ردیف دائمی بودجه را حذف کردیم، افزود: همچنین جدول ۱۷ که در مورد کمک‌ها بود را نیز به طور کلی از بودجه حذف کردیم البته تعداد محدودی را تنها برای شرایط خاص نگه داشتیم.


وی مهمترین محور را تولید و اشتغال دانست و گفت: ۷ محور برای موضوع اشتغال یعنی کشاورزی، مسکن و صنعت و معدن برنامه‌ریزی کردیم علیرغم محدودیت‌ها بودجه آموزش، محیط زیست و فرهنگ را قابل توجه دیدیم بودجه آموزش و پرورش را ۲۷ درصد افزایش و همچنین با توجه به وضعیت نامناسب مدارس به ویژه در  مناطق محروم داشتند ۱۱۸ درصد بودجه نوسازی و تجهیز مدارس را افزایش دادیم. همچنین با توجه به حساسیت محیط زیست رشد بودجه آن را ۷۰ درصد پیش‌بینی کردیم همچنین افزایش ۶۳ درصدی بودجه حوزه فناوری را نیز در دستور کار قرار دادیم.


حوزه عمران پیش‌بینی کردیم


پورمحمدی با بیان اینکه ۶۲ هزار میلیارد تومان برای حوزه عمران پیش‌بینی کردیم، گفت: باید با سازوکار مشارکتی بخش خصوصی این حوزه را تقویت کرد. وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار گزارش شفافی در مورد بودجه شرکت ها ارائه کردیم، ادامه داد: شرکت ها را در گروه های ۱۰ گانه دسته بندی کردیم به عنوان مثال شرکت های اقتصادی ۲۸۸ شرکت است که شرکت ها را طبقه بندی و در پیوست ۳ برای بررسی بیشتر به مجلس ارائه کردیم.  


برچسب ها: مجلس بودجه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر