آمار عملکرد ۱۰ ماهه نشان داد:

سهم ویژه کارگزاری‌های بانکی در معاملات بورس

تعداد ۵ شرکت کارگزاری ۲۵.۰۷ درصد کل ارزش معاملات را از ابتدای سال تا پایان دی ماه ۹۷ به خود اختصاص دادند که در بین آنها یک کارگزاری بانکی نیز وجود دارد.
کد خبر : ۹۶۴۰۰
بورس

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اطلاعات و آمار منتشر شده از سوی بورس اوراق بهادار تهران نشان می دهد که شرکت های کارگزاری «کارگزاری مفید با ۸.۶۷ درصد، کارگزاری بانک پارسیان با ۴.۹۰ درصد، کارگزاری صبا تامین با ۴.۱۶ درصدکارگزاری آگاه  با ۴.۰۹  درصد و کارگزاری خبرگان سهام  با ۳.۲۵ درصد» در رتبه های اول تا پنجم بیشترین ارزش معاملات را بر عهده داشته اند.


معاملات آنلاین


در۱۰ ماهه ابتدایی سال ۹۷ از بین ۱۰۶ کارگزار فعال در بورس، ۱۰۲ کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده اند و این آمار نشان می دهد سهم معاملات برخط از معاملات نرمال بیش از ۳۷.۹۳ درصد بوده است.


بر اساس این گزارش ۴۳.۱۹  درصد از کل معاملات الکترونیکی در ۵ کارگزاری انجام شده است که به ترتیب «کارگزاری های مفید با   ۲۲.۶ درصد، آگاه با ۹.۱۸ درصد، فارابی با ۵.۴۱ درصد، مبین سرمایه با ۳.۳۴ درصد و تدبیرگران فردا  با ۲.۶۶ درصد» رتبه های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند. همچنین از کل معاملات، بیش از ۸۳۷ هزار میلیارد ریال خرید و فروش الکترونیکی بوده که ۳۲ درصد کل خرید و فروش است.


ارزش کل خرید و فروش


بنابراین گزارش، ارزش کل خرید و فروش در ۱۰ ماهه ۹۷، بیش از ۲.۶۱۲ هزار میلیارد ریال بوده که نشان می دهد ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل ۸۴.۵ درصد کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده  ۳.۵   درصد از معاملات و ارزش خرید و فروش سایر ابزارهای نوین مالی ۱۲ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.


رشد ۹۸ درصدی حجم


طی دی ماه بیش از ۵۵.۹ میلیارد سهم به ارزش ۱۴.۹ هزار میلیارد تومان در ۲۲ روز فعالیت معامله شده است که در مقایسه با معاملات آذر با ۱۹ روز فعالیت و ۲۸.۴ میلیارد سهم به ارزش ۱۱.۱ هزار میلیارد تومان، افزایش ۹۸ و ۳۴ درصدی درحجم و ارزش معاملات را نشان می دهد.


بر اساس این گزارش، آمارهای منتشر شده از سوی بورس تهران نشان می دهد که ۱۰ کارگزار با ۴۶.۶۹ درصد معادل ۶.۹ هزار میلیارد تومان از معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده اند و ۸ هزار میلیارد تومان از کل معاملات باقی مانده نیز توسط ۹۶ کارگزار دیگر انجام شده است.


وضعیت کارگزاری های بانکی


این آمار نشان می دهد که کارگزاری بانک پارسیان در صدر این گروه، سهم ۱۰.۱۵ درصدی از کل معاملات دی ماه بازار سرمایه را به خود اختصاص داده است و در ادامه کارگزاری مفید نیز با ۹.۵۵ درصد در رتبه دوم قرار دارد.


همچنین کارگزاری های «آگاه، مهر اقتصاد ایرانیان و بانک پاسارگاد» به ترتیب با سهم ۴.۵۰، ۴.۳۴ و ۳.۷۶ درصدی در رده های سوم، چهارم و پنجم ایستادند. این گزارش می افزاید : در رده های بعدی هم کارگزاری های بانک سپه، حافظ، امین آوید، فارابی و مبین سرمایه با انجام ۳.۴۷، ۳.۲۳، ۳.۰۶، ۲.۵۹ و ۲.۰۴ درصدی از معاملات در رتبه های ششم تا دهم قرار دارند.


۱۰ کارگزاری ضعیف


گفتنی است، ۱۰ کارگزاری «شاخص سهام، پارس نمودگر، ارزش آفرین الوند، امید سهم، دنیای نوین، جهان سهم، فولاد مبنا، ایران سهم، سهم یار، آبتین استاک و سهم آذین» با سهم صفر تا ۰.۱ درصدی نیز در انتهای لیست ۱۰۶ کارگزاری بورسی قرار دارند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر