09 بهمن 1397 - 13:44
حکیمی:

رسوب پول در کیف پول‌های الکترونیک خط قرمز بانک مرکزی است

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: رسوب پول در کیف پول‌های الکترونیک خط قرمز بانک مرکزی است چرا که نوعی سپرده‌گیری محسوب می‌شود.
کد خبر : ۹۶۴۷۲
مهندس ناصر حکیمی

به گزارش ایبِنا،  ناصر حکیمی در نشست صندلی داغ که با موضوع چالش فعالان صنعت در هشتمین همایش بانکدای الکترونیک و نظام های پرداخت برگزار شد در ابتدا درباره مدل های کسب و کار صنعت پرداخت و نظام کارمزدی٬ اظهار داشت: واقعیت این است که مشکل برای زمانی است که در اوایل دهه ۸۰ هر هزینه کردی در صورت های بانک ها لحاظ نمی شد و بانک ها با منابع مالی خوبی که داشتند سرویس های بانکی را رایگان کردند.
وی ، مجانی تر کردن سرویس های بانکی را یکطرفه دانست و گفت: هیچ جای دنیا چنین امری اتفاق نمی افتد که خدمتی رایگان را پولی کنند. این امر سه سال قبل در ایران برای کارمزدها رخ داد و شکست خوردیم و به همین دلیل باید استراتژی دیگری را جایگزین کنیم.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با تاکید براینکه همه می دانیم حتما باید اقدامی برای کارمزدها انجام شود٬ تصریح کرد: اما نمی توانیم برای سرویس های مجانی قبل کارمزد بگیریم و به همین دلیل باید روی سرویس های جدید برای کارمزدها برنامه ریزی داشته باشیم.
حکیمی البته این را هم گفت که برخی از سرویس های موجود به قدری خوب هستند که نمی توانیم آنها را تغییر بدهیم مانند کارت به کارت٬ اما می توانیم برخی از سرویس ها را ارتقا دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کارت های اعتباری گفت: فکر نمی کنم تا زمانی که مشکل ترازنامه بانک ها حل شود در این خصوص اقدام جدی رخ دهد.
معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در خصوص حذف اسکناس و سکه در معاملات نقدی مردم اظهار داشت: اوایل سال ۹۰ وضعیت معاملات به گونه ای رقم خورد که اسکناس و سکه از گردونه معاملات حذف شدند. وقتی رفتار مردم تغییر کرد یعنی اتفاق خیلی مهمی رخ داده که با هیچ سیاست گذاری و اراده دولت نمی توان آنرا تغییر داد. این موضوع یک متغییر مستقل است و ارتباطی با رگولاتور ندارد.


حکیمی با بیان اینکه ترازنامه بانک مرکزی عجیب بوده و شبیه هیچ یک از موسسات نیست٬ تصریح کرد: بانک مرکزی سرمایه اندکی دارد٬ در ساختار دارایی های بانک مرکزی٬ بدهی این بانک به تمام مردمی که اسکناس در جیب خود نگه می دارند٬ را باید ملاک قرار دهیم.


وی به بحران ارزی اوایل سال و نقش صنعت پرداخت اشاره کرد و افزود: بانک مرکزی با استفاده از ابزار پرداخت توانست بازار را مدیریت کند٬ این بانک به زیرساخت هایی احتیاج دارد که اعمال حاکمیت خود را از آن طریق انجام دهد چراکه اعمال حاکمیت از طریق بخشنامه عملی نمی شود.


وی درباره کیف پول خرد تصریح کرد: از نظر ما تراکنش های زیر ۲۰ هزار تومان برای بانک گران تمام می شود و مطلوب نیست برهمین اساس برای کاستن از هزینه ها باید کمی از تراکنش ها را از بانک خارج کنیم و به صورت آفلاین این  تراکنش ها تجمیع و سپس به بانک ارسال شود تا هزینه ها در این زمینه را کاهش دهیم. البته نگرانی ما این است که افرادی که کیف پول را معرفی می کنند وسوسه نشوند که بجای تراکنش از رسوب پول سود ببرند چرا که خط قرمز بانک مرکزی به شمار می‌رود و نوعی سپرده گیری به شمار می‌رود.


حکیمی گفت: ۱۰۰ درصد این نگرانی را داریم که بانک های ما بی محابا شروع به دادن دسترسی به داده ها کنند. درک نادرستی از این موضوع به وجود آمده که هر کسی می تواند از بانک مجوز بگیرد و کارشان را شروع کند درحالی که باید مشخص شود که این فین تک ها از چه بانکی و با چه روشی مجوز گرفته اند. پلتفرم مشترک چالشی است که الان در دنیا برای این موضوع وجود دارد.


وی با تاکید براینکه سیاست نامه مشخصی باید برای تعیین وظایف بانک تدوین شود٬ تصریح کرد: ما برای این مهم خیلی هم فکر نمی کنیم و نگاه می کنیم به ضوابط حاکم در دنیا٬ ضمن اینکه با تمام کسانی که این سیاست را در دستور کار دارند وارد مذاکره می شویم تا همه استانداردها را رعایت کنند.


برچسب ها: حکیمی روسوب پول
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر