09 بهمن 1397 - 16:36
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی:

اهداف بانک‌ها با هم درتعارض است/انتقاد حکیمی از تعداد کارتخوان‌ها

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اهداف متفاوت بانک‌ها را از دلایل عدم امکان ایجاد اتحاد استراتژیک بین بانک‌ها خواند.
کد خبر : ۹۶۴۸۵
حکیمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ناصر حکیمی در هشتمین همایش بانک‌داری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در میزگرد اتحاد استراتژیک بانک‌ها، با بیان اینکه ما یک اتحاد حرفه‌ای هم نداریم و صحبت برای اتحاد استراتژیک زود است، اظهار داشت: ما می‌خواهیم بانک‌ها در ابتدا بتوانند برای منافع مشترک، تصمیم یکسانی بگیرند، در صورتی که ما حتی در مورد موضوع کارمزدها هم به یک نظر مشترک نرسیدیم.


وی افزود: وضعیت ما در این موضوع خراب است و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود، به قهقرا می‌رویم.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به حذف کارمزد خدمات تراکنش در دهه ۸۰، تصریح کرد: در دهه ۸۰ بانک‌ها همه کارمزدها را حذف کردند و امکانات مجانی دادند و بعد از آن خیلی مشکل است به مردم بگوییم بابت چیزی که مجانی بوده، باید پول بدهید، این مساله‌ای است که وقتی آن را خراب می‌کنیم، به راحتی اصلاح نمی‌شود.
حکیمی ایجاد ذهنیت تمامیت‌خواه در سازمان‌های مختلف را از مشکلات نظام بانکی عنوان کرد و گفت: ما همه چیز را در داخل سازمان خود می‌بینیم و به دنبال آن هستیم که آن‌چه ما می‌خواهیم اتفاق بیفتد، برای مثال ما افتخار می‌کردیم که در داخل کشور ۶.۵ میلیون دستگاه کارتخوان داریم و هم‌اکنون در بانک مرکزی نیز یک صف طولانی برای ‌PSPها ایجاد شده که می‌خواهند کارتخوان خود را در کنار این کارتخوان‌ها قرار دهند.
وی ادامه داد: هر کدام از این دستگاه‌ها بیش از یک میلیون تومان هزینه دارد و ما ۶۵۰۰ میلیارد تومان هزینه را برای کاری کردیم که بیشتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز نداشت؛ موضوعی که در کشورهای دیگر حل شده است.
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با بیان اینکه این بانک همواره می‌خواهد بانک‌ها را جمع کند تا تصمیم مشترکی بگیرند و این موضوع را توسعه دهیم، اظهار کرد: یکی از دلایلی که جلوی این کار را می‌گیرد این است که اهداف بانک‌های ما کاملا با هم متفاوت است؛ بانک‌های دولتی، خصوصی، توسعه‌ای و ... اهداف مشترکی ندارند و همین باعث می‌شود که در جنگ رقابتی قرار بگیرند.
به گفته حکیمی، وقتی اهداف بانک‌ها با هم فرق می‌کند، تصمیم‌ها نیز متفاوت می‌شود، بانک خصوصی به دنبال ایجاد سود برای سهام‌داران خود است، اما در مقابل در میان دولتی‌ها رقیبی دارد که به سود و زیانش کاری ندارد و فقط ارزیابی آماری می‌شود.
وی افزود: حاکمیت در سهام‌داری بانک‌ها معیارهای دیگری تعیین کرده که این مانع از پیوند بانک‌ها برای ایجاد یک اتحاد استراتژیک می‌شود، چراکه اصل قضیه از دست می‌رود و در مورد مسائل کوچک‌تر باهم بحث می‌کنیم.
به گفته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، بانک‌ها در اهداف‌شان با هم تعارض دارند و تا زمانی که این معضل حل نشود، مساله اتحاد استراتژیک کار نمی‌کند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر