12 بهمن 1397 - 12:11
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد:

نتایج مذاکرات فنی ایران و اروپا/ مروادات بانکی تضمین شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: کانال مالی ایران و اروپا می‌تواند اثر تحریم‌های آمریکا را کاهش و سیطره دلار بر اقتصاد کشور را از بین ببرد؛ با این سامانه مراودات مالی و بانکی تضمین شده است.
کد خبر : ۹۶۵۶۸
ایران و اروپا

معصومه آقاپور علیشاهی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره راه‌اندازی کانال مالی ایران و اروپا و اهداف این سامانه گفت: کانال مالی ایران و اروپا بعد از مدت زمان طولانی انتظار بالاخره از سوی کشورهای اروپایی راه‌اندازی شد و عملیاتی خواهد شد و می‌تواند اثر تحریم‌های آمریکا در زمینه مبادلات مالی و بانکی را کاهش دهد و نگرانی‌ها و فشار در زمینه ادامه مراودات تجاری و بانکی با اروپا را کاهش می‌دهد؛ همچنین این سامانه سیطره دلار بر اقتصاد کشور را کاهش خواهد داد و با همکاری کشورهای اروپایی همکار می‌توان بخش مهمی از تحریم‌ها را بی‌اثر کرد.


نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: کانال مالی اروپا دستاورد تحقق مذاکرات و اقدامات فنی است که می‌تواند مراودات مالی و بانکی را تضمین، تجارت را تسهیل و احیا و سرمایه گذاری توسط  اروپاییان در کشور را  افزایش دهد؛ بر همین اساس باید از این زیرساخت و ظرفیت موجود استفاده شود.


نماینده مردم شبستر  با بیان این که قوانین و لوایح مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم یکی از مهم‌ترین مسائل برای عملیاتی شدن کانال مالی ایران اروپا است، اظهار داشت: لوایح مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم حرکتی برای استاندارد سازی روابط پولی و مالی است که در سامانه ایران و اروپا به آن تاکید شده و باید این مسائل مورد توجه باشد.


به گزارش ایبِنا، روز گذشته کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا از ایجاد و توافق برای عملیاتی شدن کانال مالی اروپا با ایران به منظور انجام تراکنش خبر دادند؛ این کانال مالی ویژه برای همکاری اروپا با ایران INSTEX با عنوان ابزاری برای حمایت تعاملات تجاری نامگذاری شده است. با وجود خروج آمریکا از برجام، کشورهای چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و اتحادیه اروپا تعهد خود نسبت به برجام را تا به امروز اعلام کردند و ایجاد این کانال مالی در جهت حفظ برجام و روابط تجاری شرکت های اروپایی با ایران است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر