12 بهمن 1397 - 16:35

بازدید وزیر اقتصاد از پروژه‌های مکران

وزیر امور اقتصادی و دارایی در اولین برنامه خود پس از ورود به چابهار، از پروژه‌های در دست ساخت فولاد و پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد.
کد خبر : ۹۶۵۷۳
.

به گزارش ایبِنا، در این بازدیدها که مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، معاونین وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد کشور دکتر دژپسند را همراهی می کردند، کارخانه توربافی بلوچی، تولید کننده تورهای ماهی گیری افتتاح شد.


وزیر اقتصاد  ضمن بازدید و گفتگو با مدیران این پروژه ها، از نزدیک در جریان روند ساخت و تکمیل پروژه های  فولاد و پتروشیمی مکران  قرار گرفت. بر اساس این گزارش، فولاد مکران در پیکره هشتم صنعتی منطقه آزاد چابهار قرار دارد و ظرفیتی مهم برای اشتغال جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می شود که طبق برنامه ریزی و پیش بینی های انجام شده قرار است در افق تولید فولاد در چابهار در یک بازه زمانی ۱۰ ساله به ۱۰ میلیون تن در سال برسد.


این گزارش حاکی است، مراحل احداث فاز اول مجتمع فولاد مکران در حال انجام است و طبق برآوردهای انجام شده این فاز پس از تکمیل می تواند سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی را تولید و وارد بازارهای هدف کند. این گزارش می افزاید، بعد از عملیاتی شدن فاز اول، در این مجتمع ۴۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد که بعد از تکمیل همه فازها اشتغالزایی قابل توجهی در منطقه شکل می گیرد.


مجتمع پتروشیمی نگین مکران نیز در پیکره هشتم صنعتی منطقه آزاد چابهار با مساحتی بیش از ۱۲۰۰ هکتار در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده است که ظرفیت تولیدی فاز نخست این شهرک در حدود ۸.۵ میلیون تن در سال پیش‌بینی شده که محصولاتی همچون: اوره، متانول، آمونیاک، اوره آمونیاک، متانول تو پروپلین و ... را تولید خواهد کرد. بر اساس این گزارش، عمده محصولات آن صادراتی و مابقی محصولاتی است که بعنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده و یا وارد بازارهای کشور خواهد شد.


این گزارش حاکی است، فاز یک شهرک پتروشیمی مکران در آبان‌ماه سال ۹۸ با ذخیره‌سازی و بارگیری محصولات صادراتی رسما به بهره‌برداری می‌رسد. این گزارش می افزاید، واحد تولیدی ماهوربافی بلوچی(توربافی) با هدف توسعه صنایع شیلاتی، کمک به جامعه صیادی و همچنین صادرات محصولات صید و صیادی شامل تور، طناب و بویه احداث شده است.


بر اساس این گزارش، مجموعه توربافی ماهوربافان با سرمایه گذاری ۸۲ میلیارد ریالی بخش خصوصی  در پیکره هفتم منطقه آزاد چابهار راه اندازی شده که قرار است با ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات دولتی فازهای بعدی آن نیز اجرا شود. این گزارش حاکی است، میزان اشتغال مستقیم این پروژه در فاز نخست ۴۰ نفر است که با اجرای فاز دوم پروژه، اشتغال ایحاد شده در مجموعه به ۱۳۰ نفر افزایش می یابد.


بر اساس این گزارش، ماهوربافان با تولید سالانه ۷۰۰ تن انواع تور در فاز نخست خود، بزرگترین تولید کننده تور در کشور است و علاوه بر تامین تمام تورهای مورد نیاز کشور، ظرفیت صادرات به کشورهای منطقه را نیز دارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها