14 بهمن 1397 - 10:49

تراز تجاری کشور یک میلیارد دلار مثبت شد

رییس گمرک ایران با بیان اینکه، تجارت خارجی نقش بالایی در ایجاد دولت رفاه دارد،گفت:تراز تجاری کشور طی ۱۰ ماه گذشته یک میلیارد دلار مثبت شد.
کد خبر : ۹۶۶۴۹
مهدی میراشرفی

به گزارش خبرنگار ایبنا، مهدی میراشرفی صبح امروز در یک نشست خبری با اشازه به دوره های پُر فراز و نشیب انقلاب گفت: با همراهی مردم همه پیچ و خم ها طی شد ولی هیچ گاه شرایط کشور مانند امروز حساس نبوده است.


رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: در مباحث تحریم این بار آمریکا بدون همراهی دنیا یکسری تحریم های یکجانبه را در دست اجرا دارد و ما هم متناسب با این شرایط باید رفتار کنیم. میراشرفی ادامه داد: ما به دنبال این نیستیم که با آمار اشتباه به جامعه امید پمپاژ کنیم. چیزی که امروز نیاز جامعه است همدلی خواهد بود و در این بخش تجارت خارجی نقش بالایی در ایجاد دولت رفاه دارد.


معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: تامین بسیاری از نیازها به واردات و صادرات مرتبط است و ایجاد تسهیلات می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و در ۱۰ ماهه نخست ۳۶.۳ میلیارد دلار صادرات و ۳۵.۶ میلیارد دلار واردات داشتیم و در این بخش تراز تجاری یک میلیارد دلار مثبت است.


وی خاطرنشان کرد: در ۱۰ ماهه نخست سال کالاهای اساسی وارد شده به کشور مانند سال قبل است و ۲۵ قلم اصلی وارداتی با سال قبل تفاوت معناداری ندارد و ما حدودا در ماه یک میلیارد دلار واردات کالای اساسی داریم.


رییس کل گمرک ایران گفت: اهمیت این موضوع در عدم کمبود برای تامین کالاهای اساسی است و کمبود در برخی بخش ها شاید ایجاد به دلیل ایجاد شایعات باشد. میراشرفی تصریح کرد: آمار بیش از ۳۶ میلیارد دلار صادرات و واردات بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالای اساسی امیدوارکننده است. در صادرات نسبت به سال گذشته دو درصد رشد داشتیم و در بخش واردات نیز ۱۳۳۹ قلم کالای لوکس ممنوع شد. میراشرفی گفت:  در تعدد قوانین ۴۵ قانون و ۱۵ کنوانسیون بین المللی، در تنوع سازمان های همجوار با ۲۰ سازمان همکاری داریم و در تعدد عوارض دریافتی ۳۳ نوع عوارض داریم.


وی با اشاره به حذف کاغذ از رویه های گمرکی، تصریح کرد: گمرک ایران در بخش تقویت مسیر سبز گمرکی اقدامات مثبتی انجام داده است. در مباحث پولشویی موفق شدیم یک لینک بین گمرک و سازمان های نظارتی ایجاد کنیم و در مباحث الکترونیکی کردن سامانه های اظهارنامه های گمرکی و عبور از بازبینی های سنتی اقدامات خوبی صورت پذیرفته است. از مجموع تولیدناخالص کشورها ۲۰ درصد در فرایند تجارت قرار می گیرد و این موضوع برای کشورهای در مسیر ترانزیت بسیار قابل توجه است و نقش حمل و نقل دریایی در این بخش قابل توجه است.


میراشرفی تاکید کرد: برای ارتقا مسیر ترانزیتی به سمت حذف کنترل های غیرمزاحم پیش رفتیم و بیش از ۱۰۰ هزار جی پی اس نصب شد و از ایکس ری در گمرکات استفاده شده و تا قبل از پایان سال از متد پیشرفته آر اف آی دی در بخش پلمپ الکترونیکی و قرار دادن اطلاعات محموله در تراشه اقدام خواهیم کرد و در گام اول بر روی محموله های ترانزیتی اعمال می شود.


معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: در الکترونیکی کردن گمرکات با ۲۷ سازمان تشریفات ترخیص کالا ارتباط داریم. میراشرفی خاطرنشان کرد: در گمرکات اقدامات مناسبی در زمینه هوشمندسازی اقدامات صورت گرفت ولی در ابتدای راه هستیم ولی موضوع هوشمندسازی تجارت را دنبال می کنیم.


وی افزود: کشور در حال حاضر نیازمند حمایت های عملی تر در بخش تولید است و در ۱۰ ماهه نخست سال نیز بیشترین میزان واردات مربوط به ملزومات تولید بوده است. با افزایش نرخ ارز شرکت های تولیدی با کمبود نقدینگی مواجه شد و ما برای کمک به تولید بیش از ۱۱۷ شرکت تولیدی را ممیزی کردیم و این شرکت ها دارای کالاهای کم ریسک تر در صادرات بودند و ار این تعداد بیش از ۱۰ شرکت دانش بنیان بوده است.


میراشرفی ادتمه داد: بیش از ۹۰ درصد کالاهای این شرکت ها در کوتاه ترین زمان ترخیص می شوند و با ضمانت نامه معتبر از گمرک ترخیص می شوند و پس از فرایند تولید عوارض گمرکی دریافت می شود. همچنین ترخیص مواداولیه را به صورت ویژه انجام می دهیم و از سویی موضوع اظهار نسیه کالا را نیز انجام می دهیم.


معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: موضوع تعامل با ۲۰ سازمان مرتبط با گمرک نیز پیگیری می شود و ما در بحث مدیریت هماهنگ مرزی برنامه ریزی داریم ولی در بحث تعدد قوانین ایستایی در ترخیص کالا ایجاد می شود. در این بخش گمرک با بانک مرکزی و وزارت صمت تعامل بالایی دارد و از این طریق رسوب کالا در گمرکات کاهش یافت و با افزایش مدت زمان ثبت سفارش و تفویض آن به استان ها تسهیلاتی در این راستا به عمل آمده است.


میراشرفی حذف کاغذ از سیستم اداری، اجرای طرح کارشناسی مجازی، ارتقای شفافیت و سلامت اداری و کاهش اصطلاک بین کارکنان گمرک و مراجعان را از موفقیت‌های گمرک ایران در ارزیابی سازمان جهانی گمرک دانست و اظهارداشت: در بحث پولشویی گمرک ایران موفق به انجام اقدامات موثر براساس ارزیابی FIU شده است.


وی همچنین با تاکید بر اینکه از ۷۰ هزارمیلیارد دلار تولید ناخالص در جهان ۲۰ هزار میلیارد دلار آن به بخش تجارت اختصاص دارد که این موضوع بر اهمیت نقش و جایگاه گمرک می‌افزاید، گفت: یکی از عوامل موثر در پیشرفت تجاری استفاده از فرصت‌های ترانزیتی است که خوشبختانه کشور ما از این لحاظ دارای موقعیت بسیار مناسبی است و ما می‌توانیم با کاهش موانع موجود و انجام کنترل‌های غیرمزاحم و ارتقای مسیرهای ترانزیتی در این بخش خدمات ویژه‌ای به کشورهای همسایه خود ارائه کنیم.


معاون وزیر اقتصاد با اشاره به استقرار ۱۶ دستگاه ایکس‌ری در گمرکات که ۱۴ دستگاه آن فعال است، اظهارداشت: با وجود افزایش قیمت دستگاه‌های ایکس‌ری ما درصددیم تا با حمایت دولت و مجلس از این تجهیزات بیشتر استفاده کنیم و همچنین فناوری‌های دیگر ازجمله RFID و GPS و تراشه اطلاعاتی این فناوری را در گمرکات به‌خصوص درب خروج پیاده‌سازی کنیم.


میراشرفی در ادامه به موضوع هوشمندسازی گمرک نیز اشاره کرد و گفت: طی سال‌های گذشته ما در مورد الکترونیکی کردن رویه‌های گمرکی موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم، اما در بحث هوشمندسازی کار زیادی صورت نگرفته که در این زمینه برنامه‌هایی در دست اجرا داریم تا با استفاده از اطلاعات سامانه‌ها تسهیلات بیشتری را برای ذی‌نفعان گمرک به وجود آوریم.


رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: کشور ما در حال حاضر نیازمند آن است که به سمت حمایت‌های عملی‌تر و ملموس‌تر از تولید و تولیدکنندگان حرکت کنیم و شرایط سهل‌تری را برای واردات مواد اولیه قطعات و ماشین‌آلات خطوط تولید فراهم نماییم. در این ارتباط بیش از ۱۱۷ شرکت تولیدی در قالب فعالان معتبر اقتصادی AEO شناسایی و تعیین شده‌اند که از این تعداد ۱۰ شرکت آن دانش‌بنیان هستند و قرار است تسهیلات بهتری به آنان اعطا شود.


رییس کل گمرک تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد کالاهای این ۱۱۷ شرکت در مسیر سبز قرار می‌گیرد و طی مدت کوتاهی از گمرک ترخیص می‌شود. وی افزایش مهلت اعتبار ضمانت‌های بانکی برای فعالان معتبر اقتصادی به یک سال و برای سایر شرکت‌های تولیدی به ۶ ماه را از دیگر تسهیلات گمرک در بحث حمایت از تولید دانست و درخصوص تفویض اختیار از گمرک ایران به گمرکات اجرایی به منظور کاهش مراجعه صاحبان واحدهای تولیدی به مرکز و نظیر این اقدام در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطالبی بیان کرد.


رییس کل گمرک حرکت به سمت تعامل با سازمان‌های مستقر در مرزها و مدیریت یکپارچه مرزی را از اولویت‌های امروز جامعه تجاری خواند و بر لزوم افزایش همکاری و هماهنگی‌ها در این بحث تأکید کرد.


معاون وزیر اقتصادی با تشریح دلایل وارد کردن اتهام به گمرک از سوی برخی از افراد و گروه‌ها گفت: این موضوع عمدتاً از سوی کسانی مطرح می‌شود که می‌خواهند اقدامات درخصوص شفافیت و مبارزه با تخلف به نتیجه نرسد و از اینرو است که عملکرد مثبت و خدمات یک سازمان مهم حاکمیتی را زیر سئوال می‌برند.


میراشرفی با تاکید بر اینکه در گمرک حتماً با فساد و تخلف برخورد قاطع می‌شود به تفاوت بین تخلف و قاچاق اشاره کرد و گفت: به طور مثال اگر کالایی در قلمرو گمرکی به علت عدم رعایت قوانین و مقررات گمرکی کشف شود این امر تخلف محسوب می‌شود و اگر همین کالا در خارج از قلمرو گمرکی کشف شود قاچاق به حساب می‌آید. بنابراین همه افراد به‌ خصوص رسانه‌ها باید به این نکته توجه داشته باشند و به بی‌اعتمادی و ناامیدی در جامعه دامن نزنند.


میراشرفی در مورد موضوع واردات گوشت گرم و موضوع قاچاق دام اظهار داشت: گوشت سبک گرم طبق آمارها ۱۸۸ درصد بیشتر از پارسال وارد شده و سرانه گوشت قرمز در کشور افزایش دارد. این آمار غلطی است که گفته می‌شود دو میلیون راس دام قاچاق شده است. مثل چند هزار کانتینری می‌مانند که گفتند قاچاق شد.


معاون وزیر اقتصاد درمورد اینکه چرا در خروج گمرک مشکل دارد و ابزار کنترلی برای مبارزه با قاچاق و تخلفات چیست، ‌ گفت: درب خروج گمرک ابزار کنترلی ما بوده و چشم مدیران گمرک محسوب می‌شود. از درب خروج می‌خواهد ۳۵ میلیارد دلار واردات از آن خارج می‌شود و قبول داریم که مشکلات زیادی داریم برای تولیدی‌ها در مسیر سبز، زرد و قرمز شرایط را تسهیل می‌کنیم و اجازه نخواهیم داد وارد ماهیت کالا شوند و فقط کنترل مقداری و نوع کالا را بررسی می‌کنند و به موضوع تعرفه و ارزش وارد نخواهند شد.


وی ادامه داد: بخشنامه‌های متعدد مثل خودتحریمی است و ما درگیر این موضوع هستیم باید به سمت اتوماسیون و سیستمی شدن برویم. گمرک برای اجرای بخشنامه‌های سازمان مجری است و سیاست‌گذاری نمی‌کند در همین باره یک دستگاه دو بخشنامه متناقض را طی چند روز برای صادرات صادر کرد که از وزیر مربوطه پرسیدیم چون بخشنامه عطف به ما سبق داشت گفتند تا آمدیم امضا کنیم تاریخش گذشت. فردا یا آن روز چندین کامیون جلوی گمرک مانده بودند قطعا تعدد بخشنامه‌ها از تحریم‌های خارجی گزنده‌تر است.


رییس کل گمرک درمورد پرونده گمرکی دو شرکت بزرگ لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ اعلام کرد: طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی قاعده ۲ الف به تخلف بزرگی نزدیک به ۳ هزار میلیارد تومان رسیدیم و آن را به مراجع اعلام کردیم گفتند در صلاحیت گمرک نیست. طبق نظر حقوقی پرونده به وزارت صمت احاله شد مجددا اعتراض کردیم و ابرام شد که پرونده به وزارت صمت منتقل و رسیدگی شود.


وی در مورد خودروهای معطل مانده در گمرک نیز تصریح کرد: گمرکات معمولا در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند و تا زمانی که کالا به گمرک اظهار  نشود آماری نداریم نزدیک به ۱۳ هزار خودرو وجود دارد که بخشی از آنها مربوط به تخلف ثبت سفارش است که کمتر از ۲ هزار دستگاه می‌شود و مابقی مصوبه دولت داشت که تا ۹ دی ماه ۹۷ سواری‌هایی که زیر ۲۵۰۰ سی‌سی هستند اگر قبض انبار داشته و به گمرک اظهار شدند می‌توانند ترخیص شوند.


رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار شاکی خودرو پیش خریده کرده از شرکت‌های مختلف و نمایندگی‌ها وجود دارد و برآورد می‌شود ۱۰۰ میلیون دلار ارز مربوط به این خودروها بانکی باشد که باید مابه‌التفاوت آن پرداخت شود. بخشی از مشکلات مربوط به عدم تسویه ارز در بانک است.


میراشرفی افزود: ۳۱۰۰ میلیارد تومان از درآمد گمرک که ناشی از واردات خودرو بود فعلا محقق نشده است قرار شد وزارت صمت ضوابط این مصوبه را تهیه و ابلاغ کند می‌خواهند تاریخ به عقب بازگردد که خودروهای کمتری مشمول می‌شود. حتی برخی خودروها استاندارد ترخیص را هم ندارند. بیشترین تعداد خودروها در استان هرمزگان منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و تهران وجود دارد.


معاون وزیر اقتصاد درمورد ماجرای لغو ترانزیت گروه کالایی ۴ به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: ۱۳۳۹ قلم کالا از اول ممنوع شده بود و شبهه مطرح شد که آیا شامل مناطق می‌شود یا نه؟ بعد از آن در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون مقررات صادرات و واردات تشکیک شد که بخشی از این کالاها نباید وارد مناطق شوند و بانک مرکزی تشکیک کرد که این کالاهای ممنوعه شامل مناطق آزاد هم می‌شود و فعلا ورود آنها به مناطق آزاد ممنوع است. اعتقاد بر این است که کالاهایی که به منطقه وارد می‌شوند می‌توانند در بازار ارز تلاطم ایجاد کنند و تقاضا را بالا ببرند که شوک به بازار می‌دهد.


میراشرفی با بیان اینکه ۴ هزار کانتینر واحدهای تولیدی به مناطق آزاد و ویژه رفته است تصریح کرد: در دی ماه برای ورود کالاهای تولیدی و لوکس و مصرفی تفاوت قائل شدند و اکنون بدون انتقال ارز به مناطق آزاد مشکلی ندارد و کالاهای تولیدی می‌توانند وارد شوند.


رییس کل گمرک به ابعاد دیگر بخشنامه‌های ورود کالا به مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: دولت سال ۹۴ مصوب کرد که گمرک در مبادی ورودی مناطق آزاد مستقر شود مقاومت‌هایی ایجاد شد آن زمان بحث ورود و خروج کالا غیر از مناطق هم وجود داشت؛ بنابراین خیلی جذابیتی نداشت اما در حال حاضر با وجود ممنوعیت این جذابیت ایجاد شده مصوبه سال ۹۴ دولت خلاف قانون است و تا الان دفتر تلفیق مقررات به آن اشکال نگرفته و ما نیز براساس آن عمل می‌کنیم.


وی افزود: در حال حاضر سامانه‌های گمرک در ۷ منطقه آزاد در حال استقرار است حتی اگر مقاومت بانک مرکزی برای ورود کالاهای گروه ۴ به این مناطق کم شود به دلیل آنکه در مبادی ورودی حضور نداریم امکان ورود آنها وجود نخواهد داشت.


وی به موضوع ۱۱۲۸ کانتینر قاچاق که طی سال‌های گذشته مطرح بود پرداخت و گفت: این کانتینرها را خود ما با سامانه‌ها کشف کردیم و اتفاقا لینک سامانه به سیستم ثبتتارش متصل می‌شود. درمورد ثبت سفارش خودروها در سامانه ما اتفاقات تیک می‌خورد سامانه‌ها کار را درست انجام می‌دهند بنابر همین موضوع متوجه شدیم که ثبت سفارش ها مشکل دارد.


معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه تعصبی نداریم که وقتی تحت یک عنوان فرامرزی کار سامانه‌ها انجام شود تصریح کرد: در این زمینه حساسیت نداریم و سیستم تحت یک اسم به صورت شکلی تحت یک عنوان قرار می‌گیرد و زیر نظر وزارت صمت است.


وی درمورد اختلاف آمارهای مربوط به صادرات در ماه‌های اخیر گفت: اصلا آمارسازی نمی‌کنیم به دلیل آنکه سه نوع ارز داریم آمارها متفاوت است مشکلی وجود داشت که صادرکنندگان معتقد بودند نباید بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد به همین دلیل به این نتیجه رسیدند که تعهد ارزی با رقم نیمایی باشد و مبنای ارز صادراتی از ۴۲۰۰ تومان به نیمایی تبدیل شد. منطقی نیست که با سه نوع ارز آمار صادرات بدهیم و به همین دلیل تصمیم بر این شد که مبنای صادرات ارز نیمایی باشد.


برچسب ها: گمرک تجارت خارجی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر