15 بهمن 1397 - 13:55

ویژگی‌های امنیتی ایران چک‌های جدید مطابق با اسکناس‌های یورو

بانک مرکزی به مناسبت ایام‌الله دهه فجر اقدام به چاپ و توزیع ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی جدید با استفاده از فناوری‌های نوری و مغناطیسی کرده که مطابق با استانداردهای به کار رفته در اسکناس‌های یورو است.
کد خبر : ۹۶۷۳۱
ایران چک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی از امروز (دوشنبه) پانزدهم بهمن ماه سال جاری، توزیع ایران چک‌های جدید را که در روز ۱۱ دی ماه و با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی رونمایی شده بود، توسط بانک‌های عامل آغاز کرد.


بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ایران چک های موجود در بازار کماکان معتبر هستند و در چرخه مبادلات باقی خواهند ماند، اعلام کرده که ایران چک های جدید را تا پایان سال و به طور روزانه در بانک های عامل توزیع خواهد کرد.این ایران چک ها دارای ویژگی های مختلف امنیتی بوده و با استفاده از فناوری های نوری و مغناطیسی مطابق با استانداردهای روز دنیا به چاپ رسیده اند.



ایران چک جدید با فناوری پیچیده ای تولید شده و امکان جعل آن را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این فناوری در سال ۲۰۱۳ بر روی اسکناس یورو اعمال و پس از آن تنها کشورهای معدودی موفق به انتقال دانش فنی، خط تولید و بهره برداری از این ویژگی امنیتی بر روی اسکناس های خود شده اند.


براین اساس یکی از ضرایب امنیتی مهم و جدید در این ایران چک که آن را از ایران چک های قبلی متمایز می کند، نخ امنیتی پنجره ای با قابلیت تغییر رنگ است که بر روی ایران چک قرار دارد. رنگ این نخ با تغییر زاویه ایران چک از طلایی به سبز تغییر می کند.


همچنین در پشت ایران چک نیز عدد ۵۰ به وسیله مرکب نوری مغناطیسی چاپ شده است که در صورت تغییر زاویه ایران چک از طلایی به سبز تغییر رنگ می دهد. بخش دیگری از پشت ایران چک با مرکب درخشان به طور نوار عرضی چاپ شده است که با تغییر زاویه، به صورت درخشان نمایان می شود.


برچسب ها: اسکناس ایران چک
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر