16 بهمن 1397 - 14:39
عصر امروز برگزار شد؛

جزییات نشست ۳ ساعته دژپسند با اقتصاددانان جوان

وزیر اقتصاد در نشست ۳ ساعته با اقتصاددانان جوان با تشریح برخی مباحث و مشکلات ساختاری اقتصاد کشور، عنوان کرد: تامین مالی باید از بازار پول به بازار سرمایه حرکت کند.
کد خبر : ۹۶۷۹۲
فرهاد دژپسند

به گزارش خبرنگار ایبنا، فرهاد دژپسند در نشست هم اندیشی با اقتصاددانان جوان با اشاره به اینکه در آغاز فعالیتم در وزارت اقتصاد بر بسیج همگانی فکری و سرمایه انسانی تاکید داشتم گفت: وزارت اقتصاد از کارشناسان زیادی برخوردار است ولی نمی توان تنها به این بخش اکتفا کرد و باید از چشمه های جوشان اندیشه خارج از وزارتخانه نیز استفاده شود.


وزیر اقتصاد اظهارداشت: دلیلی ندارد که کارشناسان بیرون از وزارتخانه نخواهند برای برون رفت از مشکلات مشارکت داشته باشند. برای این کار هسته های اندیشه ورزی شکل گرفت ولی ظرفیت این بخش نیز محدود است.


دژپسند با اشاره به کمک وزارت اقتصاد برای تشکل خانه اقتصاددانان جوان، بیان داشت: ما می خواهیم جریان فکری موجود را در یک ارتباط مستمر و دائمی داشته باشیم و این شبکه را سازماندهی کنیم که ارتباط غیرحضوری برقرار شود تا بتوان نظرات گروه های تخصصی را دریافت کرد.


وی ادامه داد: طرح دیگری نیز داریم که کمک شود کشور صاحب یک خانه اقتصاددانان شود. در این زمینه وزارتخانه برنامه ریزی کرده و پیش بینی ها در حال انجام است. دژپسند خاطرنشان کرد: ما باید در اقتصادکلان ایده های نو داشته باشیم و نمی خواهیم تورم در وضعیت بدی بماند ولی به سرمایه گذاری در تولید نیز توجه داریم و آسیب تورمی در این بخش باید به حداقل برسد.


وزیر اقتصاد تصریح کرد: وزارتخانه متولی تنظیم سیاست های اقتصادی کشور است و در زمینه اشتغال نیز باید ورود کند و مدل هایی را برای ارائه تعریف کند. دژپسند به موضوع تامین مالی اقتصاد اشاره کرد و افزود: باید روزی بشود که از نظام اقتصادی بانک پایه به سمت بازار سرمایه حرکت کنیم. به صورت کلی نیازمند مشارکت فکری گروه های متخصص هستیم.


وی با اشاره به لزوم مولدسازی دارایی های دولت گفت: دولتی که بر روی گنج نشسته اگر در بخش نفت دچار مشکل شود به چالش خواهد خورد. همچنین یک بخش عمده گرفتاری ها به روش ها و افکار سنتی بر می گردد و ما در این زمینه ها و نوسازی تفکر اقتصادی مشکل داریم.


وزیر اقتصاد افزود: مگر می توان در این دوره بحث اقتصاد دیجیتال را مطرح نکرد؟ ما برای حل مشکلات نیازمند عقل جمعی هستیم. کشورهای دیگر در تعریف ابزار مالی اسلامی در بورس پیشرفت داشته اند ولی ما از آنها تنها استفاده می کنیم.


وی اظهارداشت: در بحث بلاک چین که توسط کمیسیون اقتصادی دولت صورت می گیرد فاصله تفکرات زیاد است و عده ای نادانسته و از روی ترس مقاومت می کنند. در حال حاضر ۲۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم و ما برای شناسایی آنها نیازمند بسیج عقلی هستیم.


دژپسند ادامه داد: ما معافیت مالیاتی را در زمانی دادیم و امروز ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی از پرداخت مالیات معاف است و ما باید این رویه ها را اصلاح می کردیم. وزیر اقتصاد تاکید کرد: بد است که به نقطه ای رسیدیم که عددی خاص هزینه های دولت باشد و نتوان آن را کاهش داد.   همه ما از کمبود سرمایه ناراحتیم ولی با بهره ور کردن دارایی های داخلی رشد اقتصادی تا ۶ درصد خواهد رسید. پس برای پیشرفت بیشتر نیازمند تامین مالی خارجی هستیم و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این بخش بسیار حایز اهمیت است.


وی در ادامه گفت : چرا در سالی که ۱۲.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی تصویب می شود حدود ۴۰ درصد آن به میزان ۵ میلیارد دلار نهایی و عملیاتی شد؟ آیا می توان امیدوار بود شرایط سرمایه گذاری بهتر شود؟ امروز پاهای سرمایه گذاری در غل و زنجیر گیر کرده و توان پرش ندارد. البته فساد اقتصادی هم در کنار مجوزهای بی شمار و مقررات بسیار زیاد در کنار لیست بلند مسائل دست و پاگیر وجود دارد.


دژپسند خاطرنشان کرد: ما اعلام می کنیم که برای خروج از شرایط فعلی اقتصاد به کمک اقتصاددانان نیازمندیم و راهکارهای ارائه شده را در مراحل تصویب و نهایی شدن قرار می دهیم. وی افزود: برآوردها به معنای نگران کردن مردم نیست و باید در برنامه ریزی ها ملاک قرار گیرد. باید بتوانیم شبکه های دانش برای طراحی راهکارهای عملی ایجاد کنیم.


در ادامه این نشست، تیرداد احمدی با اشاره به اینکه در ۸ سال گذشته نرخ رشد اقتصادی و تشکیل سرمایه ثابت مربوط به کشور در حال توسعه نیست. همچنین در ادامه توتونچی از مسئولان سازمان مالیاتی بیان داشت: هزینه مبادله در اقتصاد ایران بالا است و این موضوع اشتغال و تولید را با مشکل مواجه می کند.


از سویی دیگر، بار عمده سیاست گذاری اقتصادی بر عهده وزارت اقتصاد است ولی در عمل از سایر بخش ها پیشنهادات ارائه می شود و پیشنهاد دارم از طریق وزارت اقتصاد همه تصمیمات اتخاذ شود.


صادق الحسینی دیگر کارشناس اقتصادی نیز با اشاره به برخی ابرچالش ها به موضوع تحریم ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در این بخش هیچ مسئولی در این زمینه وجود ندارد. باید یک بخشی مسئولیت ریز کارها را بر عهده داشته باشد. امروز ابزارهای آمریکا از گذشته متفاوت شده است و ما باید در این زمینه تصمیم بگیریم. در عین حال، مسئول ارزی کشور مشخص نیست و دولت مرتبا در این زمینه ها نشست می گذارد ولی هنوز به این نتیجه نرسیده که ارز ۴۲۰۰ تومانی را متوقف کند.


وی به بیکاری ۶۵۰ هزار نفر که پیش از این شاغل بودند اشاره کرد و تصریح کرد: ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پیدا و پنهان در حال پرداخت است و باید جراحی اساسی در اقتصاد صورت بگیرد.


صادق الحسینی بیان داشت: در بخش سیاست خارجی نیز پتانسیل ها باید مورد توجه قرار بگیرد و سیاست خارجی ما اساسا کار با همسایگان نیست و در این بخش ها ضعف داریم. همچنین برخورداری از دیگر کارشناسان اقتصادی با اشاره به اینکه طرح های دولت باید گام به گام مشخص باشد، این روند را باعث ارائه راهکارهای موثر دانست و بیان داشت: باید چارچوب های همکاری اقتصاددانان با دولت و وزارت اقتصاد مشخص باشد.


از سویی دیگر، کمالی از دیگر اقتصاددانان حاضر در جلسه بیان داشت: مسائل مطرح در نشست می تواند در قالب های کارشناسی حل شود و نیاز به جلسات پیچیده ندارد. همچنین باید آمارها به صورت کامل در اختیار ما قرار بگیرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر