بانک مرکزی هند نرخ بهره را به ۶.۲۵ درصد کاهش داد

رزرو بانک هند نرخ بهره را با ۲۵ نقطه پایه کاهش به ۶.۲۵ درصد رساند تا به رشد اقتصادی این کشور سرعت دهد.
کد خبر : ۹۶۸۹۴
رزرو بانک هند

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از رویترز، بانک مرکزی هند در اقدامی غیر منتظره نرخ بهره را کاهش داد و به موضع خنثی خود برای تقویت اقتصاد کُند این کشور بعداز کاهش قابل توجه نرخ تورم تغییر رویه داد.


کاهش نرخ بهره خبر خوبی برای دولت این کشور محسوب می‌شود که خواهان تقویت وام دهی و افزایش رشد اقتصادی هند در آستانه انتخابات پیش رو ماه "می" است.


البته دولت هند به کشاورزان یارانه می‌دهد و همچنین کاهش مالیات برای طبقه متوسط به هزینه بیشتر شدن کسری بودجه و افزایش بدهی تمام شده است.


بر همین اساس، کمیته سیاست پولی رزرو بانک هند نرخ بهره را به ۲۵ نقطه پایه کاهش ۶.۲۵ درصد اعلام کرد. ۴ نفر از ۶ عضو کمیته سیاست پولی بانک مرکزی هند به کاهش نرخ بهره رای دادند و ۲ نفر دیگر به تغییر موضع از سیاست پولی سفت و سخت به خنثی رای دادند.


فعالیت سرمایه گذاری در هند روبه بهبود است؛ اما عمدتا بواسطه هزینه عمومی بر روی زیرساخت ها حمایت می‌شود. کمیته سیاست پولی هند اعلام کرد که نیاز به تقویت سرمایه گذاری خصوصی و بهبود مصرف است.


بر پایه این گزارش، کاهش نرخ بهره هند ادامه روند برخی از بانک های مرکزی جهان است که نسبت به کاهش رشد اقتصاد جهانی نگران هستند و به دنبال کاهش نرخ بهره دست به چنین اقدامی زده اند؛ ضمن اینکه انتظار می رود افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا هم در سال جاری میلادی بعداز آنکه در سال گذشته میلادی ۴ مرتبه روند صعودی به خود گرفت، متوقف خواهد شد.


همچنین نرخ تورم هند در ماه دسامبر سال گذشته میلادی با رسیدن به ۲.۱۹ درصد به کمترین رقم در ۱۸ ماه اخیر رسید که از نرخ هدف گذاری ۴ درصد بانک مرکزی هند هم پایین تر بود.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر