24 بهمن 1397 - 12:48
رییس کل بانک مرکزی خبر داد؛

ابلاغ مشوق‌های جدید برای بازگشت ارز حاصل از صادرات؛ امروز

رییس کل بانک مرکزی گفت: مشوق‌های جدیدی برای صادرکنندگانی که تاکنون ارز خود را باز گردانده‌اند در نظر گرفته شده که امروز ابلاغ می‌شود.
کد خبر : ۹۷۰۵۴
عبدالناصر همتی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، عبدالناصر همتی امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره برنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی اظهار داشت: نقدینگی به عواملی مرتبط است که می‌توانیم آنها را دقیق شناسایی کنیم. با توجه به اینکه نرخ ارز اوایل سال افزایش جدی داشت و شوکی را در تورم ایجاد کرد، باعث شد قیمت‌ها افزایش پیدا کنند و برخی برآوردهایی می‌کردند که ابرتورم پیش می‌آید.


همتی ادامه داد: همه این مسائل کنترل شده است، البته قبول داریم که افزایش تورم و گرانی و گرانفروشی داشتیم اما واقعیت این است که این شوک که نتیجه یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران بود، کنترل شده و تلاش می‌کنیم کنترل را بیشتر کرده و شیب تورم را کاهش دهیم.


رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تورم دی ماه به ۱.۸ درصد رسید که نسبت به شهریور که بالای ۶ درصد بود، نشان می‌دهد که به سمت ثبات بیشترحرکت می‌کنیم، خاطر نشان کرد: رشد نقدینگی در ۹ ماه ابتدای سال نسبت به پایان سال گذشته ۱۵.۶ درصد بوده که تقریبا مانند سال‌های گذشته است که نشان می‌دهد اتفاقی در رشد نقدینگی نیفتاده و فقط شوک تورمی ناشی از عرضه بوده است.


همتی یادآور شد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده با این قیمت به دست مردم نمی‌رسد و سیستم توزیع مشکلاتی دارد که برای رفع آن تصمیماتی می‌گیریم که آثار آن را به حداقل برسانیم.


وی افزود: بحث مهمی که امروز در دولت مطرح شد درباره تامین کالاهای اساس مردم بود تا بتوانیم رفاه و معیشت مردم را با قدرت و جدیت تامین کنیم که انشاءالله در آینده این تصمیمات را پیش ببریم.


رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه درباره بازار ارز تصمیمات مختلفی گرفته شده است، گفت: امروز در ستاد ارزی تصمیم گرفته شد که به صادرکنندگانی که همکاری خوبی با بانک مرکزی کردند مشوق دهیم تا بخشی از ارز صادراتی را به صورت اسکناس نقد وارد بازار کنند و یا برای واردات خود یا واردات دیگران استفاده کنند که بعد از ظهر امروز ابلاغ می‌شود.


وی در پایان تاکید کرد: باید بپذیریم که فشار دشمن زیاد است واز هر ابزاری برای اعمال فشار اقتصادی استفاده کرده و ما تلاش می‌کنیم با حداقل نوسانات این مسیر را طی کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر