26 بهمن 1397 - 10:41

جایگزین نفت در نظام بودجه‌ریزی تعریف شود

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید جایگزین نفت در نظام بودجه‌ریزی کشور تعریف شود، گفت:وابستگی اقتصاد به نفت باعث شده به حوزه معدن، گردشگری و ظرفیت‌های داخلی بی‌توجهی شود.
کد خبر : ۹۷۰۸۴
نفت

به گزارش ایبِنا، سیدجواد حسینی کیا با اشاره به بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در باب مهم‌ترین عیوب اقتصاد و راهکارهای نجات آن، اظهار داشت: ۸۵ درصد بودجه کشور هزینه‌ای است و تنها بخش اندکی از بودجه برای پروژه‌های عمرانی کشور مصرف می‌شود که این امر نشان دهنده اهمیت اصلاح ساختار بودجه‌ کشور است.


عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه باید بخش اصلی بودجه به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده شود، افزود: وابستگی بسیار اقتصاد کشور به نفت سبب بی‌توجهی به حوزه معدن، گردشگری و ظرفیت‌های داخلی شده  این در حالی است که باید درآمدزایی از سایر حوزه‌ها جایگزین استفاده از نفت شود.


وی با انتقاد از اینکه تمامی امور مربوط به اقتصاد کشور مبتنی بر نفت است، اظهار داشت: ساختار اقتصادی باید به گونه ای تدوین شود که به نفت متکی نباشد این در حالی است که در حال حاضر کشور درآمدزایی از سایر حوزه‌های اقتصادی را بلد نیست،  در صورتی که اگر اقتصاد کشور تنها به نفت وابسته باشد و از صادرات آن جلوگیری شود اقتصاد وا می‌ماند؛ بنابراین برای جلوگیری از چنین امری باید تدابیر لازم اندیشیده شود.


حسینی کیا، با بیان اینکه باید جایگزین نفت در نظام بودجه ریزی کشور تعریف شود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در تمام بیانات خود بر کاهش وابستگی اقتصاد به نفت و اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید دارند.


تحقق اقتصاد مقاومتی؛ کاهش تاثیرگذاری نفت در اقتصاد


وی در ادامه گفتگو با خانه ملت ادامه داد: هزینه دولت بسیار سنگین است و براساس اصل ۴۴ باید امور اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شود،  در صورتی که اقتصاد مقاومتی در ساختار کشور محقق شود تاثیرگذاری نفت در اقتصاد نیز کاهش پیدا می‌کند.


عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: باید از متخصصان داخلی و ظرفیت‌های انسانی کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی به درستی استفاده شود،  چراکه تکیه بر توان داخلی بهترین راهکار برای نجات اقتصاد است.


برچسب ها: مجلس نفت
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر