در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تاثیر بورس از وضعیت فروش نفت در بودجه ۹۸

کارشناس بازار سرمایه از تاثیرپذیری عملکرد بورس از روند و میزان فروش نفت در بودجه سال آینده سخن گفت و افزود: یکی از مولفه‌های اثرگذار بر بازار سرمایه در این فصل، بررسی و تصویب بودجه در مجلس است.
کد خبر : ۹۷۱۱۱
بورس

علی زارعی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به تصویب بودجه سال ۹۸ در صحن مجلس در هفته پیش رو گفت: به‌ صورت ستنی در این فصل از سال یکی از مولفه‌های اثرگذار بر معاملات بازار سهام موارد مرتبط با بودجه است که از جمله این موارد می‌توان به مقدار و قیمت تعیین شده برای فروش نفت در سال آینده، قیمت حامل‌های انرژی، میزان پیش‌بینی درآمد مالیاتی، تامین مالی دولت از محل انتشار اسناد خزانه، افزایش هزینه‌های جاری دولت و میزان اعتبارت عمرانی اشاره کرد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این میان اثرپذیری بازار سهام از مولفه‌ای به نام نفت از دو جنبه قابل بررسی است. نخست اینکه عدم تطابق مقدار و قیمت تعیین شده برای فروش نفت در بودجه با آنچه در واقعیت در سال آینده اتفاق می‌افتد به کسری بودجه منجر شده و اقتصاد کشور را به لحاظ درآمدهای نفتی تحت تاثیر گذاشته و در پی تاثیرپذیری اقتصاد از این رخداد، بازار سرمایه نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.


وی اضافه کرد: از سوی دیگر کاهش قیمت جهانی نفت و نیز عدم تحقق پیش‌بینی‌ها در این زمینه نیز موضوعی است که بر نمادهای معاملاتی مرتبط با این موضوع اثر خواهد گذاشت. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: علاوه بر این، کاهش فروش نفت و عدم تحقق پیش‌بینی‌های درآمدی دولت مطابق با بودجه، کاهش اعتبارات عمرانی را به همراه خواهد داشت که این موضوع نیز خبر خوبی برای صنایع و شرکت‌های مرتبط با موضوعات عمرانی در کشور نخواهد بود.


زارعی همچنین با اشاره به این موضوع که کمامان اقتصاد کشور تکیه محکمی بر نفت و درآمدهای نفتی دارد، تصریح کرد: موضوعاتی همچون پایان فصل سرما، افزایش عرضه نفت توسط کشورهایی از جمله عربستان، روسیه و لیبی از جمله مواردی هستند که موجب می‌شود چشم‌انداز مثبت و رو به رشدی برای قیمت نفت در ماه‌های آینده پیش روی اقتصاد کشور نباشد.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در شرایطی است که سال‌ها است در کشور بر این موضوع تاکید می‌شود که باید اقتصاد کشور از نفت‌محوری به سمت سایر درآمدها مانند دریافت مالیات سوق داده شود که این موضوع نیز امکان‌پذیر نیست و بنا بر آمارها درصد قابل توجهی از فرار مالیاتی در کشور مشاهده می‌شود.


برچسب ها: بورس بودجه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر