تاثیر عرضه‌های اولیه در تعمیق بازار سهام

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: گسترش و تعمیق بازار سرمایه و نیز تامین مالی سریع و ارزان شرکت‌ها به عنوان مزایای عرضه‌های اولیه در بازار سهام است.
کد خبر : ۹۷۲۱۸
بورس

ابراهیم خلیلی در گفتگو با ایبِنا گفت: عرضه‌های اولیه در بازار سهام به دلیل جذابیت‌هایی که از نظر سودآوری دارند، به طور معمول مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. بر این اساس متناسب با شرایط این بازار عرضه‌های اولیه انجام می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این زمینه شرکت‌ها تمایل دارند در زمان رشد و رونق بازار سهام عرضه‌های اولیه خود را انجام بدهند تا جو مثبت روانی موجود در این بازار به کشف قیمت و رشد آن پس از عرضه اولیه کمک کند.


وی اضافه کرد: این در شرایطی است که با وجود رشدهای چشمگیر شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها در سالجاری، شاهد رشد عرضه‌های اولیه در بازار نبوده‌ایم که این موضوع بیانگر این است که متولیان امر از فرصت روزهای خوب بازار سهام برای هدایت نقدینگی به بورس و تامین مالی شرکت‌ها استفاده مناسبی نکرده‌اند.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته باید بر این نکته تاکید کرد که تجربه دنیا بیانگر این مطلب است که عرضه‌های اولیه مختص روزهای خوب بازار سهام نیست و بورس‌های دنیا برنامه منظمی برای عرضه‌های اولیه و تامین مالی شرکت‌ها از این طریق، صرف‌نظر از شرایط بازار سهام دارند.


وی با اشاره به اینکه ، عرضه‌های اولیه یکی از راهکارهای تعمیق و توسعه بازار سهام در دنیا محسوب می‌شود، اظهار داشت: در این زمینه باید تلاش کنیم تا پذیرش و عرضه اولیه سهام شرکت‌ها و صنایع مختلف در زمانی کوتاه و البته با برنامه‌ریزی مناسبی در بازار سرمایه کشور صورت گیرد.


خلیلی گفت: البته اصرار مدیران بورس مبنی بر این که شرکت‌ها باید مطابق قوانین و مقررات اطلاعات لازم را برای پذیرش و عرضه اولیه به بورس ارائه دهند موضوعی بجا و درست است؛ چرا که این کار از ورود شرکت‌هایی که با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم می‌کنند به بازار سهام جلوگیری کرده و به نوعی حفاظت از حق و حقوق سهامداران به شمار می‌آید، با وجود این باید تلاش کنیم تا در پذیرش و عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس تسریع شود.


وی، همچنین از گسترش و تعمیق بازار سرمایه و نیز تامین مالی سریع و ارزان شرکت‌ها به عنوان مزایای عرضه‌های اولیه در بازار سهام یاد کرد و افزود: در این راستا سرمایه‌گذاران نیز با حضور و سرمایه‌گذاری در عرضه‌های اولیه از رشد قیمتی که در این زمینه برای سهام شرکت‌ها اتفاق می‌افتد، بهره‌مند می‌شوند.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اذعان داشت: البته تجربه عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه کشور نشان داده است در صورتی که سهام شرکت‌های بزرگ در بورس یا فرابورس عرضه اولیه شود، به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های معاملاتی عمدتا شاهد بروز اشکالاتی در سیستم معاملاتی می‌شویم. بنابراین اگر قرار است پذیرش شرکت‌ها و عرضه اولیه سهام آنها را در بازار سهام افزایش دهیم باید به فراهم آوردن زیرساخت‌های مورد نیاز در این زمینه نیز دقت شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها