29 بهمن 1397 - 13:33

جای خالی برندهای بزرگ‌ در ایران

سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر جای خالی برندهای بزرگ‌ ایران، سهم کشور از تجارت جهانی را کوچک دانست.
کد خبر : ۹۷۲۴۳
محمدرضا مودودی

به گزارش خبرنگار ایبنا، محمدرضا مودودی در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه با محوریت برگزاری دومین جایزه ملی نشان (برند) تجاری برتر ایران اظهار داشت: پیش از این نشست سوالی درباره واردات سنگ پا پرسیده شد که لازم است توضیحی در اینباره بدهم. وی ادامه داد: مسئله این است که آیا دولت باید برای هر فعالیتی که بخش خصوصی می‌خواهد انجام دهد چارچوب بگذارد و به جای بخش خصوصی فکر کند.


سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ما تنها چارچوب‌های کلی را تعیین کنیم، افزود: ۱۳۳۹ قلم کالا اقلام مهمی هستند که سهم بالایی از ارزبری را دارند که سیاست کلی را درباره محدودیت واردات آنها اعلام کرده‌ایم.


وی: توضیح داد: کد تعرفه وارداتی در ایران ۸ رقمی است، یعنی تعرفه‌ها مشمول تعداد زیادی از اقلام می‌شود برای مثال وقتی مطرح شد که ۵۰ میلیون دلار صرف واردات مربا شده پیگیری کردیم و متوجه شدیم این واردات مربوط به ژله صنعتی برای صنعت شکلات بوده که دارای ردیف تعرفه یکسان با مربا بوده است.


مودودی با بیان اینکه در مورد سنگ پا هم ممکن است ردیف تعرفه با کالای دیگر یکی بوده باشد، افزود: اما مسئله مهم این است که حتی اگر وارد کننده سنگ پا وارد کرده باشد که کالای ممنوعی نیست و بخش خصوصی مصرف کننده هم تصمیم بگیرد که از آن استفاده کند آیا دولت حق دارد که جای آنها تصمیم بگیرد.


سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: مجلس قانون کلی را تعیین کرده که واردات کالاهایی که تولید داخل دارند ممنوع است اما اینکه این کالاها چه زمانی ثبت سفارش شده‌اند یا تخصیص ارز پیدا کردند را باید بررسی کرد و ممکن است برای سال گذشته باشد که هنوز این ممنوعیت اعمال نشده بود.


مودودی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اقتصادهای بزرگ زمانی شکوفا شدند که توانستند برندهای بزرگ را رشد دهند، اما متاسفانه ما در ایران برندهایی که علاوه بر شرکت خود بتوانند ایران را نیز به جهانیان معرفی کنند، بسیار کم داریم.


وی با بیان اینکه هیچ وقت به صورت جدی برند را در کشور دنبال نکرده‌ایم، افزود: نزدیک به ۱۰ هزار واحد صادر کننده داریم که امسال ۹۵۰۰ واحد صادرات داشته‌اند، اما کمتر از ۵۰۰ واحد بالای ۱۰ میلیون دلار صادرات انجام دادند و تنها یک یا دو واحد بالای یک میلیارد دلار صادرات دارند.


معاون صادراتی وزیر صمت با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های برند شدن رقابت‌پذیری در کیفیت، قیمت تمام شده و ... است، افزود: وقتی در مرزهای خودمان دلواپس توان رقابت هستیم یعنی اساساً برای برون گرایی اقتصاد به صورت مشخص برنامه نداشتیم و تخصیص منابع صحیح انجام ندادیم.


مودودی خاطرنشان کرد: در چهل سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم، اما ماحصل آن این نشده که امروز برند بزرگی داشته باشیم که در جهان عرض اندام کند. وی خاطرنشان کرد: ما تمام ویژگی‌های یک کشور قدرتمند را داریم، در تولید ناخالص داخلی جزو ۱۸ کشور اول دنیا هستیم، در ذخایر زیرزمینی جزو ۱۰ کشور اول هستیم، در استعدادهای محیطی، تاریخی و جغرافیایی برای گردشگری در زمره ۱۰ کشور اول دنیا قرار داریم و همچنین در نیروی انسانی تحصیلکرده، جمعیت و جغرافیا جزو کشورهای شاخص به شمار می‌رویم اما با وجود اینکه ۱.۲ درصد جمعیت و ۱.۲ درصد جغرافیای دنیا را در اختیار داریم در حوزه صادرات کمتر از ۰.۲ درصد از تجارت جهانی سهم داشتیم که نشان می دهد نتوانستیم با وجود این ظرفیت‌ها منابع را مدیریت کنیم.


 سرپرست سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: از دهه هفتاد به سمت صنعتی شدن حرکت کردیم اما یک اشتباه استراتژیک داشتیم چرا که بحث خودکفایی مطرح شد و تنوع و گستردگی بسیار زیادی در صنایع به وجود آمد٬ برای مثال ما هزاران واحد یخچال سازی بیش از ۱۰۰۰ واحد تواید فرش و بیش از ۵۰۰ واحد تولید لبنیات داریم که این تنوع مانع از این شده که بتوانیم در برابر شرکت‌های بزرگ رقابت کنیم.


مودودی بیان داشت: یکی از سیاست‌های اصلی برای دستیابی به افق ۱۴۰۴ پیگیری بحث مگاپروژه‌ها است، اما در شرایطی این پروژه را استارت می‌زنیم که شاید منابع کافی نداشته باشیم، بنابراین در سطح کلان باید این برنامه در دستور کار قرار گیرد و در بودجه سال آینده برای آن منابع اختصاص یابد تا بتوانیم به جهش صادراتی ۱۰ میلیارد دلاری دست پیدا کنیم.


وی با بیان اینکه دومین جایزه برند ۷ اسفند برگزار می‌شود، گفت: مبارزه با آفت شوم تندیس فروشی به کمک این جایزه انجام خواهد شد تا از برگزاری مراسم‌هایی که با دعوت از مقامات نشانی را بدون کارشناسی و صرفاً با دریافت مبالغی به شرکت‌ها اهدا می‌کنند جلوگیری کنیم، جایزه برند بر اساس معیارهای بین‌المللی مورد تایید موسسات معتبر با مشارکت ۲۵ هزار مصرف‌کننده برندهای برتر را انتخاب می‌کند.


وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در حوزه صادرات٬ صادرات کالاهای بی‌کیفیت ایرانی به سایر کشورها بود و از ما خواسته شد جلوی صادرات این کالاها را بگیریم اما جلوگیری از صادرات کالاها خیلی امکان پذیر نیست بنابراین می توانیم به کمک این نشان تولیدات باکیفیت ایرانی را معرفی کنیم.


سرپرست سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این سوال که محدودیت‌های صادراتی در نظر گرفته شده مغایرتی با برندسازی برای صادرات ندارد، اظهار داشت: محدودیت‌ها طی زمان‌های مختلف از سه ماه به شش ماه، ۹ ماه و اکنون به ۱۱ ماه رسیده اما هنوز بازگشت ارز مناسبی نداشتیم البته بازگشت ارز حاصل از صادرات شدت گرفته اما به میزان کافی نیست.


وی ادامه داد: منابع ارزی متعلق به کل مردم است و انتظار زیادی نیست که صادرکننده‌ای که برای تولید کالای خود از ارز استفاده کرده موظف باشد ارز را به همان قیمت به چرخه اقتصاد بازگرداند. اگر قرار باشد صادرکننده ارز را به قیمت نیمایی دریافت کرده و به قیمت آزاد محصول را به فروش برساند برای هر یک میلیون دلار فروش ۴ میلیارد تومان سود بادآورده نصیب صادر کننده خواهد شد که هیچ جای دنیا چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود.


سرپرست سازمان توسعه تجارت همچنین در پاسخ به سوالی درباره مغایرت برندسازی محصولات با ممنوعیت صادرات برخی کالاها، گفت: بحث برند مربوط به یک بازه ۵۰ ساله است اما امروز در شرایط خاصی قرار داریم و تنظیم بازار اولویت اول ماست، محدودیت‌ها بیشتر در مورد محصولاتی است که وابستگی به ارز ارزان دارند اما مسئله این است که این محدودیت‌های مقطعی مشکل اصلی برندسازی نیست و مشکل اصلی عدم وجود بسته‌های حمایتی است که به صورت قانون در بیاید. برای مثال باید برند به عنوان وثیقه قبول شود و همچنین فروش برند مشمول مالیات نشود و این موضوع را جا بیندازیم که اگر برند شویم می‌توانیم سود بالایی دریافت کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها