تغییر قوانین عرضه اولیه در هنگ کنگ با فشار غول‌های چینی

تقریبا یک سال پس از اصلاحات ساختاری بازار سرمایه هنگ کنگ، که برای جذب بیشتر عرضه‌های عمومی اولیه اجرا شده بود، غول‌های تکنولوژی چین خواستار تغییرات بیشتر قوانین شده اند.
کد خبر : ۹۷۳۰۲
بورس

به گزارش ایبِنا به نقل از بلومبرگ، شرکت‌های فناوری چین در حال مذاکره با مقامات بازار سرمایه هنگ کنگ هستند تا امتیازهای بیشتری در زمینه عرضه‌های اولیه اخذ کنند و از این طریق، سهامداران عمده شرکت‌ها بتوانند حق خرید سهام آن شرکت‌ها را در عرضه‌های اولیه داشته باشند.


فشار شرکت‌های چینی مقامات بورس هنگ کنگ را بر سر دو راهی قرار داده است. از یک سو هنگ کنگ می خواهد که در رقابت با بورس نیویورک بر سر جذب عرضه‌های اولیه موقعیت خود را حفظ کند و از سوی دیگر باید منافع سهامداران خرد را نیز در نظر بگیرد. مقامات بورس هنگ کنگ در تلاش هستند تا میان رقابت با نیویورک و منافع سهامداران تعادلی منطقی برقرار کنند.


بلومبرگ از منبعی که نخواست نامش فاش شود نقل قول کرده است که برای مثال شرکت سرگرمی مائویان اخیرا تهدید کرده است که اگر نتواند برای شرکت «تنسنت هلدینگز» مجوز خرید سهام در عرضه‌های اولیه بگیرد، از بازار سرمایه هنگ کنگ خارج می شود.


ارائه مجوز به «تنسنت» برای خرید سهام بیشتر، پدیده ای است که به دریافت «مزایا از دو محل» معروف است و می تواند منجر به افزایش تقاضا برای سهامی شود که در سامانه‌های آنلاین عرضه می شوند.


«تنسنت» در صدها شرکت سهیم است و همه آن شرکت‌ها ممکن است به زودی وارد بورس شده و عرضه اولیه داشته باشند. اگر قوانین به طرزی که غول‌های فناوری می خواهند اصلاح نشود تنسنت عملا نمی تواند سهام شرکت‌هایی را که در آن سهامدار است در عرضه اولیه خریداری کند.


این گزارش می افزاید : شرکت‌ مائویان از وضعیت «تنسنت» برای اعمال فشار به مقامات استفاده می کند. گفته می شود این شرکت برای عرضه اولیه ‌ای به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار آماده می شود، آن هم در بازاری که نزولی است. به نظر می رسد پخش این اطلاعات قدرت چانه‌زنی مائویان را بیشتر کرده است.


علاوه بر مائویان، شرکت‌ «ووکسی اپ تک» نیز همان خواسته‌ها را مطرح کرده است چراکه می خواهد در زمان عرضه اولیه سهام شرکت «هیل هوس کپیتال» بخشی از سهام آن شرکت را که خود سهامدارش هست خریداری کند. اما درخواست ووکسی فعلا توسط مقامات بورس هنگ کنگ رد شده است.


در حالی که هنگ کنگ مشغول بررسی درخواست‌های مطرح شده است، چالش جدی پیش روی مقامات ایجاد تعادل بین منافع سهامداران خرد و سهامداران عمده خواهد بود. سهامداران خرد نقش مهمی در بورس هنگ کنگ بازی می کنند.


آنها بر خلاف آمریکا که حدود ۵ درصد معاملات سهام را در دست دارند، ۲۵ درصد از حجم معاملات روزانه را در دست دارند. برخی کارشناسان معتقدند بورس هنگ کنگ در مورد تغییر قوانین به نفع سهامداران عمده بسیار محتاطانه عمل می کند زیرا سهامداران خرد پایگاه وسیعی در آن بازار دارند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر